דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גירושין במגזר הדתי 

מאת    [ 21/01/2018 ]

מילים במאמר: 374   [ נצפה 2320 פעמים ]

כאשר מדברים על נושאים כמו גירושין, פרידה זוגית, גישור וכיוצא באלו, קשה מאוד לדמיין זוגות מהמגזר הדתי עומדים בפתח הרבנות ומסיימים את דרכם המשותפת, הרי קדושת הנישואין וחיי הזוגיות היא מן התורה עצמה ככתוב: "על כן יעזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד" (בראשית, ב', כ"ד), ואכן, בעבר, תופעת הגירושים בקרב בני המגזר הדתי הייתה נדירה יחסית ואף נחשבה לסוג של מעין טאבו חברתי.

היום, ובמיוחד בעשורים האחרונים, תופעה זו של אובדן הזוגיות והחיים המשותפים במגזר הדתי הולכת ומתגברת ואף מוצאת יותר ויותר ביטוי פומבי במסגרת השיח הציבורי המתקיים במגזר זה. יש אף המכנים את הגידול במספר המתגרשים בחברה הדתית ממש כמגיפה ההולכת ומחמירה.

אך נשאלת השאלה, מה מייחד גירושין במגזר הדתי מהכלל? גירושין במגזר הדתי, וביהדות בכלל, אינם עניין פשוט וקל, גם מבחינה רגשית וגם מבחינה טכנית ומעשית. זוג דתי אשר החליט כי הוא מעוניין להתגרש צריך לעמוד בעל כורחו בתנאים מחמירים, קפדניים וברורים הכוללים הגשת שטר גירושין, מה שמכונה גט, לאישה בנוכחות שני עדים לפחות והעלאת סיבה מתאימה לרצונו זה של הזוג להתגרש. בנוסף, יהיה עליו לעמוד במחויבויות הכספיות שצוינו בכתובת החתונה של בני הזוג, לפיהן היה עליו לשלם תשלומי כסף לגרושתו ולהחזיר לה את הנדוניה שהביאה עמה, וזאת כדי "שלא תהא [האישה] קלה בעיניו להוציאה [מביתו ולגרשה]" (מסכת כתובות, תלמוד בבלי).

הסיבות לעלייה בכמות המתגרשים בקרב המגזר הדתי הן מגוונות ודומות מאוד לסיבות שבגינן מתגרש אחוז גבוה מהמגזרים האחרים. ניתן לראות בהתחזקות מעמדה של האישה בחברה הדתית והחרדית ובסדקים שנוצרו בחברה האורתודוכסית השמרנית כלפי מקומה הקהילתי, החברתי והכלכלי במשפחה ובציבור כחלק משמעותי מרצונן של הנשים לצאת ממעגל הנישואים המוקדמים, הלידות וההישארות בתוך כתלי הבית ואת אובדן העוצמה והדומיננטיות הגברית כלפי הנשים ביכולתם לכפות עליהן את רצונם.

לנשים גרושות בחברה הדתית יש התמודדויות לא פשוטות ולא מעטות, במיוחד כאשר הן אימהות לילדים קטנים וברצונן לשמור על קיום מצוות ומסורות. עליהן להתמודד עם שלל הלכות "עשה" ו"אל תעשה" הקשורות בנשיותן ובמה שמותר ואסור להן, עם קושי לפתח זוגיות חדשה ועם הקהילה הרואה בהן, עדיין, חריג ויוצא דופן.

עבור זוגות דתיים, במיוחד בחברה החרדית והשמרנית יותר, גירושין הם עניין מאוד סבוך וקשה והם חייבים להתייעץ ולהיעזר לא רק באנשי דת ורבנים אלא גם בסביבה מקצועית שתסייע להם בהליך הזה ובמציאת הדרך החדשה כגרושים וגרושות.

 

טל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב