דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהפך בענף גפן יין: חוות יזרעם לא תורשה לשווק השנה חומר ריבוי לענף היין 

מאת    [ 12/12/2017 ]

מילים במאמר: 417   [ נצפה 5962 פעמים ]

השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות בראשות פרופסור עבד גרא, החליטו להפסיק את פעילותה של משתלת יזרע‏ם בכל הקשור למכירת שתילי גפן יין. משתלת יזרעם ממוקמת בנגב הצפוני, בין נתיבות במזרח, זמרת במערב ותקומה בצפון. שטחה כ- 8,000 דונם, והיא המשתלה הגדולה ביותר למכירת שתילי גפן יין בארץ.

פרופסור עבד גרא, מנהל השירותים להגנת הצומח, קיבל החלטה אמיצה לאפשר לכל משתלה בארץ להביא באופן עצמאי חומר ריבוי מצרפת. זאת לאחר שבבדיקות שנעשו בשנים האחרונות בכרמים התברר כי יזרעם המשיכה לספק חומר נגוע (לטענתם השתילים נפגעו בשטח ולא בחווה), אשר לא הצליח להתמודד עם וירוס ליפרול 3.

משתלת יזרעם התבקשה על ידי המכון להגנת הצומח לערוך בדיקות מקיפות, שעלותן נאמדת בחצי מיליון שקל. המשתלה סירבה, ופרופסור גרא נתן הוראה להפסיק לקנות חומר ריבוי ממנה. במקביל הוקמה וועדת היגוי אשר כללה נציגי כורמים ויקבים, והוחלט לאשר להביא חומר ריבוי (כנות ורוכבים), בדיוק כפי שניתן בשנים 2009 – 2010 ו- 2011. עקב לחץ של יזרעם הפסיקו לייבא באופן עצמאי, לאחר שזו התחייבה להביא חומר ריבוי נקי ולהקפיד על בדיקות; מה שבפועל לא הועיל, כי אחוזים ניכרים מהכרמים שקיבלו חומרים לאחר שנת 2011 מיזרעם נתגלו כנגועים.

בחודש ינואר השנה יצא לצרפת צוות ההיגוי שכלל שתלנים, כורמים ואנשי משרד החקלאות, על מנת לסגור הסכמים עם משתלות מקומיות. הבחירה בצרפת ולא בארץ אחרת, נבעה משיקול של סקר סיכונים שעושה הגנת הצומח, וצרפת נמצאה ברף העליון של רמת סיכון נמוכה. כל החומר שיוחלט להביא לארץ, יקבל את האישור של המקבילה הצרפתית להגנת הצומח, וכאן בארץ כל חומר הריבוי יכנס לקרנטינה (הסגר),  ורק לאחר מכן ישווק.

סוגי הגפנים שיגיעו לארץ יקבעו על פי הזמנת המשתלה או הכורם, וכמובן על פי זמינות הזנים בצרפת (שרדונה, סוביניון,  בלאן, קברנה סוביניון, סירה ועוד). ההליך הזה ידרוש לפחות שנתיים שלוש, ולכן התבקש יאיר שפירא, מנכ”ל יקב רמת הגולן, להגדיל אצלו במשתלה את כמות חומר הריבוי, ולמכור לכורמים חומר נקי.

מועצת גפן יין בראשות צחי דותן, והוועדה לחומר ריבוי לטווח ארוך, החליטו להקים על שטח של כחצי דונם בית גרעין, בו ישתלו קלונים חדשים, על מנת לבנות בארץ מערך של קלונים תחת פיקוח. זאת מתוך הרצון להתנתק באיזשהו שלב מגורם חיצוני כמו צרפת. הכל כחלק ממדיניות שמתגבשת על מנת לקבוע מדיניות ארוכת טווח לפחות לעשור הבא.

פרופסור גרא, שכבר שכתבנו עליו לפני שנה כי הוא האיש עם הביצים הגדולות בענף שיכול לעשות שינוי, אכן פועל באופן נחרץ לעשות זאת. לאחר שהבין כי ענף היין עומד בפני קריסה, קיבל החלטה אמיצה – ללא פוליטיקה ואינטריגות, לעשות את המעשה שהיה צריך להיעשות מזמן, ואולי היה  חוסך מאות אלפי שקלים לכורמים וליקבים, ובוודאי שלא היה מביא את ענף גפן היין לכמעט קטסטרופה בעקבות הווירוסים.

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב