דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שפת גוף ושפת הכתב הדמיון והשוני בין השפות 

מאת    [ 07/12/2017 ]

מילים במאמר: 787   [ נצפה 2652 פעמים ]

 

במשך למעלה מ 15 שנים שאני עוסקת בעולם הגרפולוגיה, פוגשת את נפשם של אנשים דרך כתב ידם, נפגשת עם הפערים בין התדמית החיצונית לפנימית, ועם מידת הביטחון העצמי שלהם חלומותיהם, הרגשות שלהם, גם אלו הפחות מודעים...
כחלק בלתי נפרד מעולם האבחון, עוד לפני שפגשתי בכתב ידם פגשתי אנשים, פגשתי אותם כשנכנסו לחדר, את חיוכם המבויש, לחיצת ידם, יציבתם ואפילו את טון דיבורם, טרם ניתחתי את כתב ידם. הרבה מהאינפורמציה שקלטתי עליהם דרך שפת גופם, הסתנכרנה באופן מופלא עם כתב ידם ומאפייניו.
שפת הגוף שלהם, המראה שלהם וטון הדיבור שלהם, יותר מהמילים שאמרו, סיפרו לי על עולמם כל כך הרבה, שהבנתי שחובה עליי להתמצא גם בעולם תוכן זה.
אז אחרי למידה, קריאה התמקצעות וחקירה מרובה, הבנתי כמה דמיון יש בין כתב שפת הגוף ושפת הכתב, ומדוע היה זה כל כך פשוט עבורי לראות את הדברים מיד.


אז לכל אלו שמסתקרנים, להלן מספר קווי דמיון בין שפת הגוף ושפת הכתב, שנתקלתי בהם לאורך שנות עבודתי:

ככלל לאדם יש שתי דרכים לתקשר עם העולם -
תקשורת מילולית ותקשורת בלתי מילולית.
גם בכתב ישנו אותו פער, התקשורת המילולית בכתב היא תוכן הטקסט. מה כתבתי על עצמי. למשל אני יכולה לכתוב שאני מאד ספונטאנית- זה המה, מה כתבתי על עצמי, אך יחד עם זאת אראה סימני כתב של שליטה ובקרה וכתב צפוף, זוויתי ולא מתקדם ואבין שהאדם אינו ספונטאני, אלא מאד מחושב ומבוקר . ( בדיוק כמו בתקשורת הלא מילולית - הפער בין מה לאיך )
מחקרים רבים על רושם ראשוני מדברים על רושם, שנקבע תוך חמש שניות או בין 30 שניות ל 4 דקות לכל היותר. כך שכשאנו פוגשים אדם אנו מרכיבים דעה שלמה לגביו תוך זמן קצר מאד, וכך גם הוא עלינו. ( 7-10 שניות וחרצנו את גורלו של העומד מולנו...) אנחנו בנויים כך, יוצרים מהר הכללות על מנת לחוש ביטחון וודאות. זה צורך הישרדותי ,שמאז ובמעולם אפשר לנו להבין מי אויב ומי ידיד.
במחקרים על רושם ראשוני נמצא, כי כשאנו פוגשים אדם אנו מושפעים משלושה מדדים-
7% מתוכן דבריו- גם בגרפולוגיה לתוכן הטקסט יש משקל נמוך מאד, למעט מקרים בודדים בהם מילה או משפט מסוים הודגשו באופן ייחודי ואז תינתן להם התייחסות, מרבית הזמן התוכן הנכתב כלל לא ינותח באבחון גרפולוגי.

38% מטון דיבורו- טון הדיבור דומה למדיי לתנועה בכתב וקצב הכתיבה, והוא בעל רכיב משמעותי באבחון הגרפולוגי, כמו גם באבחון שפת הגוף. הדבר מאד דומה לתמונת התנועה של כתב היד שגם היא מהווה רכיב מאד משמעותי בהתרשמות הראשונית שלנו מכתב היד, עוד לפני בחינת סימנים קטנים יותר.

55% משפת גופו- שפת הגוף קשורה לנראות האדם, המראה החיצוני שלו ועמידתו, יציבתו תנועות ידיו וכדומה. בבחינת כתבי יד דומה הדבר לתמונת העיצוב ולתמונת הארגון גם יחד.
האם עיצוב כתב היד מוקפד או מרושל? אסתטי, ייחודי, שונה מהתקן? אותן השאלות בדיוק אנשים שואלים את עצמם באופן לא מודע, כשהם רואים אדם מולם, הם בוחנים את מידת האסתטיות שלו, את לבושו ומידת הייחודיות של בגדיו, האם בגדיו נקיים וכן הלאה. גם בכתב היד נבחנים פרמטרים דומים מאד.
התקשרות המילולית, היא כל מה שקשור למילים שאמרתי, התוכן עצמו- המה.
התקשרות הלא מילולית היא כל המעטפת- האיך.

אדם נולד עם יכולת לתקשר תקשורת לא מילולית מהשנייה שהוא נולד. כתינוק התינוק בוכה, צועק, משנה את מנח גופו בהתאם למצב רוחו, ובכך מעביר מסר לגבי הלך רוחו ומה עובר עליו.
ככל שההורה שלו מיומן יותר בקריאת הסימנים הלא מילוליים, כך קל לו יותר להבין את התינוק ולתת מענה אמיתי וראוי לצרכיו.

ככל שהתינוק הולך ומתפתח, מתפתחת היכולת שלו לדבר, ואיתה היכולת שלו לתקשר במילים, וכך, באורח פלא המיומנות שלו ושל הסביבה לקרוא את המסרים הלא מילוליים הולכת ופוחתת. כמובן שישנם אנשים שמיומנות זו מאד חזקה אצלם, והם משתמשים בה באופן לא מודע כל חייהם, וישנם אנשים כמוני שלקחו את היכולת הטבעית הזו והעמיקו את הידע בה, והם משתמשים בה באופן טבעי וקבוע בחיי היומיום שלהם.

שפת הגוף היא למעשה החותם, הביטוי, של הרגשות והאמוציות של האדם, הגלויים והמודעים, כמו גם הנסתרים והלא מודעים. גם כתב היד הוא כתב המוח, כתב של התת מודע, היד היא רק כלי דרכו מעביר האדם את תחושותיו, רגשותיו מחשבותיו ומאפייני התנהגותו.
כשם שהרציונאל שלי שולט על הדיבור שלי, ומחייב אותי לשמור על דיוק בבחירת מילותיי כך הרציונאל ישלוט על המילים שכתבתי, על התנועה, העיצוב, הארגון ישלטו אלמנטים לא מודעים, ובניתוח כתב היד אלו האלמנטים שמנותחים, התוכן אינו מנותח בניתוחים גרפולוגים. מנתחים את האיך, ולא את המה.

ישנם אנשים ששולטים בשפת הגוף טוב יותר, ואז ההתנהלות הזו דרך שפת הגוף עולה למודעות שלהם, אך חשוב לזכור, שישנו דיאלוג דו כיווני בין שפת הגוף ותכונות האופי שלנו. ( שפת הגוף מגיעה מהתת מודע ומשקפת את אישיותנו, אך כשמשנים אותה היא יכולה לגרום לשינויים בתפיסות שלנו כלפי עצמנו, ולהפוך לחלק מאישיותנו- בדומה לכתב היד... )

הבנה של שתי שפות אלו, שופכת אור ומביאה להבנה עמוקה יותר של העומד מולנו, ומשפרת רבות את התקשרות שלנו עם הסביבה.

 

קווים לדמותך
אתי בן- מיכאל חז'ז'
מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית ישראל
B.A. במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן-גוריון
מומחית לשפת גוף, בחינת מסמכים וגרפולוגיה משפטית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב