דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טבעת סביב עבריינות הצווארון הלבן 

מאת    [ 06/12/2017 ]

מילים במאמר: 468   [ נצפה 2303 פעמים ]

 

טבעת סביב עבריינות הצווארון הלבן

ממצאי מחקר חדשני בנושא עבריינות הצווארון הלבן של העורך באים לידי ביטוי בהיבטים הבאים:נמצא כי הגדרת עבירת הצווארון הלבן מקפלת בתוכה מושג כוללני,הכולל פעילות פיננסית לא חוקית,פעילות עסקית ערמומית או לאמניפולטיבית שלילית,או ניצול עמדת כוח בשרות הממשלתי או הפרטי,אך אינו מוגבל לכך.הוכח כי בעבירת צווארון לבן מעורבים שלושה אלמנטים חיוניים:המעמד התעסוקתי המיוחד של העבריין,ניצול לרעה של אותו מעמד התעסוקה המיוחד;הקשר הסיבתי בין מעמד העבריין לבין ההתנהגות הלא נאותה של מרמה,הונאה הלבנת הון ועוד. הוכח שעבריינים שהורשעו בעבירות של צווארון לבן הם לעיתים קרובות עבריינים סדרתיים, בעוד שההצהרה כי אין בעברם היסטוריה פלילית היא אמונה כוזבת.הם פשוט לא נתפסו בזמן הרלוונטי.

נמצא הסבר לתופעת פשיעת הצווארון הלבן בעשור האחרון (2005-2015) הלוקחת בחשבון את העיסוק השיפוטי וניסיון אכיפת החוק במדינת ישראל.נמצא כי ההחלטה לבצע עבירת צווארון לבן היא החלטה אי רציונלית,שמבוססת על אינטואיציה יותר מאשר על החלטה רציונלית.עבריינים מחליטים החלטה אנליטית כאשר החלטה לביצוע העבירה היא פשוטה ומודעת והם בחנו את האפשרות לבצע עבירה.אולם,הם יחליטו החלטה אינטואיטיבית כאשר ההחלטה לביצוע העבירה היא מורכבת ולא מודעת.הוכח שלקיחת הסיכון לביצוע עבירת צווארון לבן היא תוצר משותף של משתנים אישיותיים,סביבתיים או מצביים:כפי שאנשים עוברים מסביבה אחת לאחרת,כך גם משתנה ההסתברות להתנהגות של עבירת צווארון לבן.תנאים מצביים יכולים להניא אנשים מביצוע הונאה ולהיפך.נמצא כי תכונות אישיות של אנשים יכולות לשמש כמשתנה אשר תורם ללקיחת סיכון לביצוע עבירה.ככל שרמת ההדוניזם גבוהה יותר אצל איש עסקים,כך תגבר נטייתו לבצע עבירות כלכליות, בעיקר עבירות צווארון לבן.

נמצא שהשיטה הטובה ביותר להסבר התנהגות סוטה של עבירות צווארון לבן,חייבת להיות מבוססת על חמישה מאפייני אישיות מובילים:מצפוניות, נעימות, פתיחות, מוחצנות ונוירוטיות.כמו כן נמצא כי קיימים צירופים/שילובים של מאפייני אישיות שינבאו פוטנציאל גדול יותר לביצוע עבירת צווארון לבן.נמצא כי הניסיון החברתי אישיותי בעבר,כולל ניסיון תעסוקתי,מהווה את הליבה להתנהגות לא נאותה העתידית שבאה לידי ביטוי בביצוע עבירת צווארון לבן של אותה אישיות. החלטות שנעשו בעבר,משפיעות על תהליך קבלת ההחלטות בהווה.נמצאה שיטה חדשנית בדמות מקדם אישיות,כמודל מקורי של מבחן קדם תעסוקתי לקבלה לעבודה בארגונים למשרות אמון ואחרות .המודל מבוסס על הישגי המחקר האחרונים בתחומי הקרימינולוגיה והפסיכולוגיה ומאומת באמצעות המחקר של העורך כשיטה מהימנה ותקפה להפחתת פשיעת הצווארון הלבן.

הבעיה המדעית העיקרית שנפתרה נבעה מתוך צורך חשוב ובלתי נמנע להמציא לחוקרי המדע ומומחי החוק מתחום הקרימינולוגיה במדינת ישראל ובכלל. נמצאה גישה מדעית חדשה ומקורית ומודל אמפירי של הפחתת פשיעת הצווארון הלבן.התוצאות המדעיות גובשו ליצירת תפישה אקדמית חדשה ותקפה, שמשלבת בניית  אלגוריתם מקורי של מבחני קדם תעסוקה להפחתת פשיעת צווארון לבן בארגונים. תפישה זו מוערכת כהישג האחרון של חקירה מדעית קרימינולוגית המכוונת להוכחת הקשר הסיבתי והההסתברות לקשר בין תכונות אישיות מסוימות של אדם המשפיעות עליו ליטול סיכון שכרוך בביצוע עבירת מרמה, הונאה, הלבנת הון ועוד לבין ביצוע עבירת צווארון לבן בעתיד.כתוצאה מכך,הודגם התוקף של התיאוריה הקרימינולוגית המקורית באשר לבחירת קבלת ההחלטה האי רציונלית לביצוע עבירה. התאוריה של קבלת החלטה אינטואיטיבית אי-רציונלית נחשבת לבסיס ההסבר של התנהגות עבריינית בתחום של עבירות הצווארון הלבן.

יעקב רוב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב