דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רישום פטנט על המצאות תוכנה בארצות הברית - תיק McRO ונתונים סטטיסטיים 

מאת    [ 20/11/2017 ]

מילים במאמר: 525   [ נצפה 2400 פעמים ]

כל המצאה, בכל תחום טכנולוגי, שמוגשת לרישום פטנט, חייבת לעמוד בשלוש-ארבע דרישות בסיסיות:

חידוש: ההמצאה לא בוצעה מעולם בעבר בדרך של יישום ממש או פרסום בכתב או בכל הצגה אחרת.

התקדמות המצאתית: ההמצאה מציגה יתרון טכני על-פני הידע הקיים בתחום.

כשירות סטטוטורית: ההמצאה היא בתחום טכנולוגי מוכר בחוק ובפסיקה של בתי-המשפט וניתן לרשום ולקבל עליה פטנט.

עבור המצאות תוכנה או המצאות המבוססות על תוכנה, הדרישה השלישית היא המכשול הראשוני ואולי הקשה ביותר להתגבר עליו כיום בבחינה ורישום של פטנטים בארה"ב. פסיקת בית המשפט האחרונה, המעודכנת והרלוונטית לעניין הכשירות הסטטוטורית היתה בעניין McRO v. Bandai Namco שניתנה על-ידי ביהמ"ש הפדרלי בארה"ב בשנת 2016.

 

תיק McRo

הבקשה שהוגשה לרישום פטנט היתה על...דיבוב. ליתר דיוק, ההמצאה היתה אוטומציה של ההתאמה בין דיבור של מדבב לתנועות השפתיים והבעות הפנים של דמויות מאוירות על-ידי יישום של כללי תוכנה מסוימת שפותחה עבור משימה זו. הערעור על החלטת רשות הפטנטים, USPTO, לדחות את הבקשה לפטנט נדחה גם הוא בבית המשפט המחוזי בקביעה שהאוטומציה של התאמת הדיבוב לפריים, frame, מסוים של הדמות המאויירת, מחקה את הביצוע האנושי של ההתאמה בלי להוסיף דבר ייחודי. ביהמ"ש קבע למעשה שאוטומציית ההתאמה של הדיבוב נופלת באחד החריגים לקטגוריות הטכנולוגיות שנקבעו בחוק הפטנטים הזכאיות לרישום פטנט. עם זאת היישום הממוחשב לא מוסיף דבר ייחודי כלשהו מעבר לאוטומציה של הפעולה האנושית. לכן, אוטומציית ההתאמה של הדיבוב לתנועות הפנים של דמות מאויירת לא כשירה לרישום פטנט.

 

ביהמ"ש הפדרלי הפך החלטה זו כאשר קבע שמאיירים ואנימטורים הסתמכו על החלטה סובייקטיבית, אישית, כיצד לבצע את ההתאמה בין הדיבוב להבעת הפנים ותנועות השפתיים קודם לאוטומציית ההתאמה. ביהמ"ש הבחין שתיאור ההמצאה שהוגשה לרישום פטנט מפרט את הכללים שמאפשרים את האוטומציה הזו שקודם להם לא ניתן היה לבצע אוטומציית התאמה בכלל.

 

תיק BASCOM

מקרה מעניין נוסף הוא BASCOM v. AT&T Mobility LLC משנת 2016. ביהמ"ש הפדרלי קבע שהמצאה על שיטה לסינון תוכן אינטרנטי כשירה לפטנט, זאת למרות שסינון תוכן לכשעצמו נופל בחריג של רעיון מופשט שאינו כשיר לרישום פטנט. הסיבה לקבלת הערעור במקרה BASCOM היתה שארגון התוכן בוצע באופן לא קונבנציונלי ולא גנרי. ביהמ"ש קבע שארגון של אלמנטים באופן כזה (לא קונבנציונלי ולא גנרי) יכול ליצור רעיון המצאתי.

 

אז מה הסיכויים?

הסטטיסטיקה של רישום פטנטים על המצאות תוכנה והמצאות הקשורות לתוכנה מראה שהתהפוכות בהתייחסות של בתי-המשפט השפיעו לרעה בעיקר על סיווגים מסוימים של המצאות כאלה. בין הבולטים בסיווגים אלה נכללים הצפנת תהליכים לשיטות עסקיות, שיטות עסקיות, מסחר מקוון, בנקאות ומימון, חשבונאות, תוכניות למתן תמריצים ועוד. הדחיות של בקשות שהוגשו לרישום פטנט בתחומים אלה על בסיס של חוסר כשירות סטטוטורית זינקו בחדות עם התפתחות הפסיקה בארה"ב והתאמת כללי הבחינה של בקשות לרישום פטנט שהוגשו לרשות הפטנטים שם.

 

מה עושים?

על-מנת להגיע לסיום מוצלח של רישום פטנט על המצאת תוכנה בארה"ב יש למקד את התביעות ותיאור ההמצאה על ההיבטים והשיפורים הטכניים שההמצאה נותנת בתחום התוכנה, המחשבים או כל תחום אחר. רצוי גם לבדוק מראש את ההקבלה בין ההמצאה שעליה מבוקש רישום הפטנט לפטנטים שהתקבלו לרישום באותו תחום טכנולוגי כדי להגיע לסיום מוצלח של תהליך הבחינה והרישום.

ד"ר חזי סעדו הוא עורך-פטנטים מעל 14 שנה, בעלים ומנהל של saado-ip עם סגל מומחים  ויועצים טכניים מהשורה הראשונה, המתמחים ברישום פטנטים, ייעוץ בפיתוח המצאות וליווי לאורך חיי הפטנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב