למה חכמת ההמון זה לא המון חכמה?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

למה חכמת ההמון זה לא המון חכמה? 

מאת    [ 27/10/2017 ]
מילים במאמר: 700   [ נצפה 1954 פעמים ]

 
 

 

שואלים אותי :למה אני לא פורץ בקריאות שמחה וסיפוק בכל 

 פעם שמדברים בשבחה של חכמת ההמון, היא חכמת ההמונים.

אז תשמעו ספור . כשסטיב ג'ובס היה עוד צעיר וחי הוא העביר 

 אלפי שאלונים כדי לדעת איזה טלפון  יהיה הנחשק ביותר ע"י ההמון.

. היו כבר לא מעט יצרניות טלפונים והייתה הדומיננטיות הבלתי מעורערת של נוקיה.

נכון. ספור כזה לא היה. וטוב שכך. כי אם היה , לא היה נולד האפל המדהים הזה

 על כל חדשנויותיו יוצאות הקופסה והדופן.

היתה כאן התגלמות האומץ, החוצפה והיזמות, לא לשאול את ההמון מה הוא רוצה

  ,אלא להחליט ולהכריע  בשבילו ,מה יאהב ומה ירצה.

וספור קצת וותיק יותר : מספרים על הנרי פורד , כי חרש את ארה"ב

כדי לדעת מה יהיהכלי התחבורה הנחשק ע"י כל אמריקני בן זמנו.

והתשובות שקבל: כרכרה נוחה יותר, סוסים מהירים וחזקים יותר.

לטוב המזל, גם ספור כזה לא היה . הנרי פורד לא השקיע בחוות 

 סוסים , אלא פתח וייצר את מכונית הפורד  הראשונה ואת תעשיית הרכב.

וספור שכן היה ותועד : משה עלה על הר סיני  כדי לממש את ייעודו כגדול נביאי ישראל.

ובזמן שהוא טרח, ארבעים יום וארבעים לילה על ההר ההמון שנשאר ,זמנית, בלעדיו,

 התארגן ליצירת עגל הזהב.

לו החליט משה על בסיס חוכמת ההמון הזו, היה מוותר על כל הפרוייקט האלוהי, מניח להם והולך לדרכו.

אך הוא לא שאל מה הם רוצים,  אלא החליט עבורם מה הם צריכים.

לכן, תשובתי לשואלים, אני אכן לא מתפעם מחוכמת ההמון, כי אני ער לטעות שביחוסה השגוי לחוככמת הרבים,

  דווקא במקומות שאינם תחום הביטויה המובהק והנכון שלה.

ה crowd wisdom  ,בשימוש הרווח ,מתייחס לכמות גדולה מאד של תשובות, שמגיעה מצבור גדול מאד של נשאלים.

מעשית, זו הרחבה משמעותית של סקרים, מדגמים, שאלונים .

תשובת הרוב – היא הזוכה.היא התשובה הנכונה.

עדר מתנהג כעדר ולכן יש לברר עם התיש מה קורה...  

הרוב מסתמך רק  על המוכר והידוע.רק על העבר.הרוב לא מסוגל לדמיין את החדש, לראות את העתיד.

את הבלתי צפוי. לכן, בסוג החוכמה הזה יש למעשה רק תשובה סטטיסטית מסוימת מאד.

 [ואפשר בהחלט שהיא גם נכונה, כמו מדגמים וסקרים מוצלחים]

 כדי להבין בטעם של חביתה, לא צריך להיות תרנגולת ובוודאי לא לול שלם.

ומה הן החוכמות החדשות המרתקות והיעילות  באמת?

חוכמת ה crowd soursing   וה crowd founding .

שיתוף חשבנים ומפתחי טכנולוגיה מכל העולם , לפרוייקט  חדשני אחד, למשל, ה open code.

מכירת שרותי תוכן, תוכנה אחסון ועוד כ saas ,זו חכמה, 

 מלונאות airbnb , נסיעות uber , משרדי wework,  ויקיפדיה..

כאן לא מנהלים שאלון, אלא מזמינים עשייה ממשית.זה crowd power אינטלקטואלי, מעשי ויישומי.

כאן , לכל משתתף יש תרומה מעשית בהתקדמות. זה לא לתאר את העתיד - זה להמציא אותו.

ובגיוס המונים הדברים ברורים וקלים יותר.בין בתרומה לא למטרות רווח ובין כהשקעה קטנה של רבים 

  בקידום ענין או רעיון משותף. 

 החידוש: הגיוס איננו נעשה בתוך הקהילה הטבעית והמוכרת של המגייס,אלא בפנייה אנונימית וגלובלית

 לכל מי ששותף,מאמין ורוצה לקחת חלק.

הבסיס לבלבול בין החוכמות נובע מה big data . איתור, אגירה ואיחזור של מידע מצטבר בהיקפי ענק.

כאן בא ההמון לידי ביטוי מלא, בין באופן יזום ובין,בעיקר ,באופן פאסיבי תוך עשייה רגילה של יחידים וקבוצות.

הגאונות של שיתופיות ה waze למשל ,מושתתת על מידע מאסיבי,רלוונטי ומעודכן נון סטופ.

זו פעילות ממשית ומצטברת של קבוצות גדולות מאד של יחידים.זו data קונקרטית ולא הבעה ממוצעת של דעת הרב.

 כמות התשובות ועיבודן המחוכם, יוצרים ממד חדש ולא הערכה חדשה.

יכולות בהיקפים ,שמעבר ליכולות העצמאיות אף של הגדול בתאגידים.זה תוצר של עשייה בפועל,ולא סוג של

חוכמת התשובות הסובייקטיביות.

הרצון של כולנו, להישען  על תשובות אותנטיות, האכזבה שלנו ממרבית נותני התשובות,מובילים לחיפוש אחרי

 סוג של חיזוק וחוכמה ציבורית.

האם כמות לייקים ,כוכבים ,שיתופים וכדומה הופכת מוצר או שירות לטובים יותר?מובן שלא.

 זה רק הרצון הלוחץ שלנו להאמין ולסמוך על מישהו ועל משהו.ועדיף הרבה מישהו והמון משהו.

אם בעבר קבענו אמיתות כי "כך היה בעתון, כך אמרו ברדיו, "כך הראו בטלויזיה"... 

היום התשובה האולטימטיבית היא " ראיתי בפייס, בסנפ, בטוויט, בגוגל ".

 ה big data איננה מהווה תמיכה ב crowd wisdom אלא היא-היא

 המחוללת אותה ,ואם כל הטעויות  שבייחוס חכמה להמון.

 

 

 

 

זאב לכטנזון. אסטרטג לעסקים ולשיווק. פרקליטו של השטן.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב