דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה חכמת ההמון זה לא המון חכמה? 

מאת    [ 27/10/2017 ]

מילים במאמר: 700   [ נצפה 2776 פעמים ]

 

שואלים אותי :למה אני לא פורץ בקריאות שמחה וסיפוק בכל 

 פעם שמדברים בשבחה של חכמת ההמון, היא חכמת ההמונים.

אז תשמעו ספור . כשסטיב ג'ובס היה עוד צעיר וחי הוא העביר 

 אלפי שאלונים כדי לדעת איזה טלפון  יהיה הנחשק ביותר ע"י ההמון.

. היו כבר לא מעט יצרניות טלפונים והייתה הדומיננטיות הבלתי מעורערת של נוקיה.

נכון. ספור כזה לא היה. וטוב שכך. כי אם היה , לא היה נולד האפל המדהים הזה

 על כל חדשנויותיו יוצאות הקופסה והדופן.

היתה כאן התגלמות האומץ, החוצפה והיזמות, לא לשאול את ההמון מה הוא רוצה

  ,אלא להחליט ולהכריע  בשבילו ,מה יאהב ומה ירצה.

וספור קצת וותיק יותר : מספרים על הנרי פורד , כי חרש את ארה"ב

כדי לדעת מה יהיהכלי התחבורה הנחשק ע"י כל אמריקני בן זמנו.

והתשובות שקבל: כרכרה נוחה יותר, סוסים מהירים וחזקים יותר.

לטוב המזל, גם ספור כזה לא היה . הנרי פורד לא השקיע בחוות 

 סוסים , אלא פתח וייצר את מכונית הפורד  הראשונה ואת תעשיית הרכב.

וספור שכן היה ותועד : משה עלה על הר סיני  כדי לממש את ייעודו כגדול נביאי ישראל.

ובזמן שהוא טרח, ארבעים יום וארבעים לילה על ההר ההמון שנשאר ,זמנית, בלעדיו,

 התארגן ליצירת עגל הזהב.

לו החליט משה על בסיס חוכמת ההמון הזו, היה מוותר על כל הפרוייקט האלוהי, מניח להם והולך לדרכו.

אך הוא לא שאל מה הם רוצים,  אלא החליט עבורם מה הם צריכים.

לכן, תשובתי לשואלים, אני אכן לא מתפעם מחוכמת ההמון, כי אני ער לטעות שביחוסה השגוי לחוככמת הרבים,

  דווקא במקומות שאינם תחום הביטויה המובהק והנכון שלה.

ה crowd wisdom  ,בשימוש הרווח ,מתייחס לכמות גדולה מאד של תשובות, שמגיעה מצבור גדול מאד של נשאלים.

מעשית, זו הרחבה משמעותית של סקרים, מדגמים, שאלונים .

תשובת הרוב – היא הזוכה.היא התשובה הנכונה.

עדר מתנהג כעדר ולכן יש לברר עם התיש מה קורה...  

הרוב מסתמך רק  על המוכר והידוע.רק על העבר.הרוב לא מסוגל לדמיין את החדש, לראות את העתיד.

את הבלתי צפוי. לכן, בסוג החוכמה הזה יש למעשה רק תשובה סטטיסטית מסוימת מאד.

 [ואפשר בהחלט שהיא גם נכונה, כמו מדגמים וסקרים מוצלחים]

 כדי להבין בטעם של חביתה, לא צריך להיות תרנגולת ובוודאי לא לול שלם.

ומה הן החוכמות החדשות המרתקות והיעילות  באמת?

חוכמת ה crowd soursing   וה crowd founding .

שיתוף חשבנים ומפתחי טכנולוגיה מכל העולם , לפרוייקט  חדשני אחד, למשל, ה open code.

מכירת שרותי תוכן, תוכנה אחסון ועוד כ saas ,זו חכמה, 

 מלונאות airbnb , נסיעות uber , משרדי wework,  ויקיפדיה..

כאן לא מנהלים שאלון, אלא מזמינים עשייה ממשית.זה crowd power אינטלקטואלי, מעשי ויישומי.

כאן , לכל משתתף יש תרומה מעשית בהתקדמות. זה לא לתאר את העתיד - זה להמציא אותו.

ובגיוס המונים הדברים ברורים וקלים יותר.בין בתרומה לא למטרות רווח ובין כהשקעה קטנה של רבים 

  בקידום ענין או רעיון משותף. 

 החידוש: הגיוס איננו נעשה בתוך הקהילה הטבעית והמוכרת של המגייס,אלא בפנייה אנונימית וגלובלית

 לכל מי ששותף,מאמין ורוצה לקחת חלק.

הבסיס לבלבול בין החוכמות נובע מה big data . איתור, אגירה ואיחזור של מידע מצטבר בהיקפי ענק.

כאן בא ההמון לידי ביטוי מלא, בין באופן יזום ובין,בעיקר ,באופן פאסיבי תוך עשייה רגילה של יחידים וקבוצות.

הגאונות של שיתופיות ה waze למשל ,מושתתת על מידע מאסיבי,רלוונטי ומעודכן נון סטופ.

זו פעילות ממשית ומצטברת של קבוצות גדולות מאד של יחידים.זו data קונקרטית ולא הבעה ממוצעת של דעת הרב.

 כמות התשובות ועיבודן המחוכם, יוצרים ממד חדש ולא הערכה חדשה.

יכולות בהיקפים ,שמעבר ליכולות העצמאיות אף של הגדול בתאגידים.זה תוצר של עשייה בפועל,ולא סוג של

חוכמת התשובות הסובייקטיביות.

הרצון של כולנו, להישען  על תשובות אותנטיות, האכזבה שלנו ממרבית נותני התשובות,מובילים לחיפוש אחרי

 סוג של חיזוק וחוכמה ציבורית.

האם כמות לייקים ,כוכבים ,שיתופים וכדומה הופכת מוצר או שירות לטובים יותר?מובן שלא.

 זה רק הרצון הלוחץ שלנו להאמין ולסמוך על מישהו ועל משהו.ועדיף הרבה מישהו והמון משהו.

אם בעבר קבענו אמיתות כי "כך היה בעתון, כך אמרו ברדיו, "כך הראו בטלויזיה"... 

היום התשובה האולטימטיבית היא " ראיתי בפייס, בסנפ, בטוויט, בגוגל ".

 ה big data איננה מהווה תמיכה ב crowd wisdom אלא היא-היא

 המחוללת אותה ,ואם כל הטעויות  שבייחוס חכמה להמון.

 

 

 

 

זאב לכטנזון. אסטרטג לעסקים ולשיווק. פרקליטו של השטן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב