דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קנאביס לטיפול בפרקינסון 

מאת    [ 12/10/2017 ]

מילים במאמר: 438   [ נצפה 3201 פעמים ]

קנאביס היה בשימוש במשך אלפי שנים בין השאר גם למחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון וטרשת נפוצה. למרבה הצער מסיבות פוליטיות וכלכליות הוצא הצמח מחוץ לחוק ולמרות השימוש ההולך ומתפשט בו, עדיין נחשב לפי החוק הפדרלי כסם מסוכן ללא תועלת רפואית. למרות המצב החוקי, השימוש בקנאביס הולך ומתפשט ברחבי העולם ובישראל. בסקירת מחקרים הסתבר כי אין עדיין מספיק מחקרים קליניים אצל חולי פרקינסון ובעקר מתפרסמים תיאורי מקרים במדיה. סקר שנערך במסגרת מחקר של קרן מייקל ג'יי פוקס, בדק במשך שנה 595 חולי פרקינסון. 76% מהם צרכו קנאביס בעקבות מצבם הרפואי. החולים מילאו שאלונים שונים אודות מצבם הרפואי, הסימפטומים של המחלה, שיווי משקל ועוד. צרכני הקנאביס דווחו על הקלה משמעותית בסימפטומים, 6.4 על הסקלה בין 0 ל 7 כאשר 59% דווחו על ירידה בצריכת תרופות מרשם כתוצאה מהשימוש בקנאביס. מסקנות המחקר היו כי לקנאביס השפעה טובה על מצב הרוח, הדיכאון, הנוקשות, הכאב, הזיכרון והתשישות של החולים.

מחקר שהתקיים בישראל בדק 22 חולי פרקינסון בשורה של מבחנים ושאלונים לפני עישון קנאביס , חצי שעה אחרי עישון ושוב כעבור תקופה. נמצא כי מעבר לשיפור במדדי הפרקינסון היה גם שיפור באיכות השינה וברמות הכאב של המטופלים.  במסקנות המחקר נאמר כי יתכן ולקנאביס גם השפעה תרפויטית- טיפולית מעבר להיותו טיפול סימפטומטי יעיל בפרקינסון.

מחקר אחר בדק 339 חולי פרקינסון (200 גברים, 139 נשים), בגיל הממוצע 65.7. 25% מהם דווחו על שימוש בקנאביס, רובם בכמות של כחצי כפית תפרחת טחונה שלקחו עם הארוחות- בבליעה. רוב החולים לקחו רק פעם ביום. החולים דיווחו כי החלו לטפל בעצמם בקנאביס ללא המלצת רופא אלא בעקבות פרסומים במדיה. מה שמעניין הוא שאף אחד מהחולים לא נהג להשתמש בקנאביס לפני כן. 46% מהחולים דווחו כי היתה הקלה בינונית עד משמעותית בסימפטומים של פרקינסון. פחות מ 5% דווחו על החמרה בסימפטומים של המחלה. לפי הדווח של המחולים ההקלה הגיע בממוצע כחודש וחצי לאחר תחילת השימוש בקנאביס. מטופלים שהתמידו בטיפול שלושה חודשים לפחות הראו שיפור רב יותר.

מחקרים קליניים ומעבדתיים מצביעים על מעורבות המערכת האנדוקנבינואידית באזורים האחראים על התנועה במוח. באזור הגרעינים הבזליים ריכוז גדול של רצפטורים וזה יכול להסביר את העובדה שחולי פרקינסון ומחלות אחרות בעלות הפרעות בתנועה, יכולים להשתפר עם הטיפול בקנאביס.

ממצא מענין בנתיחה של גופות של אנשים שהיו חולים בפרקינסון, בהשוואה לנתיחה של גופות של אנשים בריאים, נמצא כי היו להם רמות גבוהות של אננדמייד (אנדוקנבינואיד המיוצר בגופנו- מקביל ל THC בקנאביס) בנוזל השדרה ורמות נמוכות של קולטנים לקנבינואידים באזור הגרעינים הבזליים במוח.

לסיכום: קנאביס מסייע בסימפטומים המוטוריים- תנועתיים וגם בסימפטומים הלא מוטוריים (חרדה, דיכאון, כאבים ותשישות) אצל חולי פרקינסון. ללא ספק יש צורך במחקרים נוספים כדי לדעת אילו אחוזים של אילו קנבינואידים עדיפים לחולים אלו.

* חשוב: אין לראות במאמר המלצה לשימוש בקנאביס. יש להתייעץ עם הרופא המטפל בטרם טיפול בקנאביס.

 

 

אירית אבישר, עו"ד מגשרת ואחות מוסמכת


מומחית בקנאביס רפואי טל' 0544222786




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב