דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לשון הרע- הצד השלילי של חופש הביטוי 

מאת    [ 07/09/2017 ]

מילים במאמר: 564   [ נצפה 1979 פעמים ]

כל כך קל להוציא מילה מהפה, כל מה שצריך לעשות הוא פשוט לפתוח אותו, לשחרר את הלשון והמילה יוצאת. ברגע שהיא שם, בחוץ, היא חופשייה לעשות ככל העולה על רוחה, לגרום להנאה, לאושר, לחיוך, לבהלה וגם לעצב גדול ולמבוכה רבה ובעוד שכבר אמרו רבים וטובים לפנינו כי ללשון יש כוח להשחית ושחיים ומוות בידה, הרי שהיום, יותר מאי פעם, אנו עדים לקלות שבה מלבינים פני אדם ברבים, שתוקפים אישיות מוכרת או סתם אדם שחושב אחרת מאיתנו ברחבי האינטרנט ושמנצלים את העוצמה של הרשתות החברתיות ושל מדיות תקשורת ההמונים למיניהן על מנת להשתלח, להעליב ולגרום אפילו נזקים משמעותיים, מבחינה כלכלית, חברתית ונפשית מבלי לחשוב מה הם עושים ולמה הם עלולים לגרום!! בשל כל אלו קבע המחוקק בחוק "איסור לשון הרע התשכ"ה-1965", בסעיף הראשון לחוק, כי אסור "להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם" וזוהי עבירה שלצידה לא רק סנקציה כלכלית אלא גם פלילית ועל מנת לחזק את הצורך בעיגון כבודו של האדם נקבע גם בחוק יסוד "כבוד האדם וחירותו התשנ"ב-1992" סעיף 2 המדגיש כי "אין פוגעים בחייו, בגופו, או בכבודו של אדם באשר הוא אדם"

 

כיצד נדע אם מה שנאמר עלול להיחשב כלשון הרע?

אמרה ידועה מאוד ביהדות, המשויכת להלל, אומרת כי "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" והדבר בא להגיד שגם בכל הנוגע למילים ולדברים שנאמרים צריך לחשוב היטב האם אנחנו היינו רוצים לשמוע לגבינו את מה שאנו אומרים לגבי אחרים. אם התשובה היא כן, יכול להיות שלא מדובר בלשון הרע ויכול להיות שכן אבל אם ברור לנו שלא היינו רוצים להיות בצד השומע או הנחשף לדברים, הרי שכדאי שנתאפק ונחריש ונחכה שיהיו לנו עדויות מהימנות או הוכחות להאשמות שלנו. החוק מאוד ברור בנושא ומדגיש כי כל דבר שיש בו משום פגיעה באחר, השמתו ללעג או ניסיון לפגוע בו בדרך אחרת עלול להוות עילת תביעת דיבה לאותו נפגע.

 

האם יש הבדל בין אמירה הנאמרת בפורום מצומצם או בארבע עיניים לבין אמירה הנאמרת בפומבי ולעין כל?

רובנו הגדול מתנהל, כמעט לאורך כל חייו, במסגרות ורבאליות, הדורשות מאיתנו לחשוב, לדבר, להגיב ולהיות תקשורתיים ומעלינו ניצבים תמיד חירות הפרט וחופש הביטוי שהם מבשרה של הדמוקרטיה וחלק בלתי נפרד מזכויות האדם האוניברסאליות הבסיסיות, כך שלא כל דבר שנגיד או שנעשה כלפי אחר מיד יגרום לנו לשלם קנסות, פיצויים או להיכנס למאסר. מצד שני, יאמר לכם כל עו"ד לשון הרע המתמחה בתביעות נזיקין מעין אלו, לצד חופש הביטוי עומדים גם הזכות לחיים בכבוד וחופש העיסוק והוצאת לשון הרע במקרים רבים פוגעת בשניהם.

כל כך פשוט היום להעלות פוסט באינטרנט, ברשת החברתית פייסבוק, אפילו תוך כדי ראיון או התנצחות באולפן טלוויזיה ולגרום לנזק משמעותי לצד השני מבחינת מוניטין, מבחינת פרנסה ומבחינת חזקת החפות, המגיעה לכל אדם ולכן אמירה פומבית תמיד תהא חריפה וחזקה יותר מאמירה הנאמרת בארבע עיניים או בפורום מצומצם וסגור.

 

למה חייבים עו"ד לשון הרע במקרה של תביעה?

בכל מקרה בו אדם חש נפגע בצורה משמעותית עקב אמירה או פרסום שהסבו לו נזק או, לחילופין, בכל מקרה בו אדם אמר או כתב משהו והוא חושש שכעת יגישו נגדו תביעת לשון הרע, מומלץ להקדים ולפנות לעו"ד מומחה לנושא זה מכיוון שלא תמיד מה שנראה לנו כדיבה או כלשון הרע הם אכן כאלו בעיני החוק ובית המשפט וישנן הגנות המחזקות את חופש הביטוי על פני לשון הרע וחבל להשקיע בתביעה שלא תתקבל או להתגונן בצורה לא נכונה ולספוג פיצויים כבדים או, למצער, את שנת המאסר הקבועה בחוק.

 

לעוד מידע בתחום ראו גם: עו"ד גישור גירושין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב