דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול זוגי ייעוץ זוגי להחזרת הקרבה, ההבנה והביטחון לקשר 

מאת    [ 04/09/2017 ]

מילים במאמר: 661   [ נצפה 1526 פעמים ]

טיפול זוגי ממוקד-רגש (EFT-Emotionally Focused Couples' Therapy)

הוא טיפול זוגי, ייעוץ זוגי, המבוסס על הגישה העדכנית והאפקטיבית ביותר בעולם ליצירת שינוי במערכות יחסים במצוקה.

שיטה שזכתה את המפתחת שלה, דר" סו ג'ונסון, בפרס ההוקרה הגבוהה ביותר בארצות הברית וקנדה.

שיטת טיפול זוגי מהפכנית זו מאפשרת תקווה חדשה להשבת הקרבה והביטחון לזוגיות ולמערכת היחסים

השיטה מבוססת על שנות מחקר רבות. המחקרים מצביעים על כך ש-75% מהזוגות המטופלים בגישה מתאוששים מהמצוקה,  ו- 90% משפרים את איכות הקשר.

נולדנו מחווטים פיזיולויגת לצורך בקשר ולקשר זוגי בפרט. זהו צורך בסיסי שלנו כבני אדם להיות תלויים באנשים משמעותיים קרובים.

אנחנו יודעים היום, שמחסור בתשומת לב ומגע אנושי משפיעים לרעה על תינוקות ועל התפתחותם השכלית. מחקרים רבים מראים שאחוזים גבוהים של אנשים החיים לבדם לאורך זמן רב סובל מדיכאונות, פגיע יותר למחלות, תוחלת החיים קצרה יותר, יעילותם במקומות עבודה פחותה ועוד.

אחד המניעים המשמעותיים בחיינו הוא להרגיש קרבה עם מספר דמויות משמעותיות בחיינו. כמו אם, אב ובהמשך כמובן מול בן זוג.

לצערנו המציאות מראה כי אחוזי הגירושים הולכים וגדלים. זוגות לא מרגישים שהם מצליחים לקיים לאורך זמן מערכת יחסים אוהבת הכוללת הבנה וכבוד הדדי.  זוגות רבים מרגישים כי הזוגיות, במקום להעניק כוחות ושמחה, מהווה מקור לתסכולים חוזרים ונשנים, אכזבה וכאב. ואף אחד לא צריך להרגיש אשם. אף אחד מעולם לא לימד אותנו מהי אהבה ומהם המרכיבים המשמעותיים שצריך שישמרו כדי זוגות יצליחו להרגיש זוגיות קרובה שמחה ומאושרת, אנחנו לא יודעים איך לשתף את מה שאנחנו מרגישים או לבקש את מה שאנחנו זקוקים באופן שהאחר יוכל לשמוע וישמח להעניק לנו את זה. לעתים אנחנו לא מאמינים שהצורך לקרבה, לאהבה, לשיתוף והבנה יקבל מענה ולא מעיזים לבקש.

בני הזוג נלכדים במעגליות (cycle) שלילית, עקב איום על צרכי ההתקשרות. איום זה מוביל את בני הזוג להגיב באופן שמטרתו לשמר קרבה לאחר, אולם תגובות אלו מהוות בעיקר את הטריגר לפחדי ההתקשרות של האחר. עפ"י הגישה ענין זה הוא זה שיוצר את הקונפליקטים הזוגיים;
כשאחד מבני הזוג לא נמצא שם עבור האחר באופן שהאחר זקוק לו, הדבר מעורר חרדה קיומית בסיסית של האדם לצורך שלו בקשר. כשאין אפשרות לבטא את הצורך או החרדה, לעתים אנחנו נפגעים ומתרחקים, או כועסים, מאשימים ומנסים לאלץ את האחר לספק את הצורך. סו ג'ונסון מכנה אותם "דיאלוגי שטן".
בטיפול, ההבנה כי לרוב, ההתנהגויות הפוגעות בין בני הזוג, באופן מפתיע נועדו דווקא לשמר את הקרבה והקשר ביניהם, מאפשרת ליצור מרחב רגשי חדש. 

מה קורה בטיפול זוגי / ייעוץ זוגי
טיפול זוגי ממוקד-רגש היא שיטה פורצת דרך, ממוקדת וקצרת-מועד לטיפול זוגי, המשלבת בין 3 גישות עיקריות: טיפול ממוקד רגש, תיאוריית ההתקשרות והגישה המערכתית לטיפול זוגי. השיטה מציעה מפה סדורה להבנת מערכות יחסים רומנטיות ומאפשרת להבין את דפוסי הקשר השליליים המונעים מבני הזוג לקבל מענה לצרכיהם הרגשיים ואשר מביאים את בני הזוג לפנות לעזרה. 

במהלך הטיפול ההתמקדות ברגשות קשים שנגרמים לכל אחד מבני הזוג כתוצאה מהדרך בה בני פועלים זה מול זו, שיתוף הצרכים הבסיסיים שלנו באהבה, קבלה וביטחון מאפשרת לבני הזוג לצאת מהלופ השלילי של פגיעה הדדית אליו נקלעו מה שמאפשר לבני הזוג לעבור לתהליך התקרבות והחזרת האינטימיות.מטפל זוגי מומחה בשיטת EFT מנחה את הזוג לזהות את דפוסי ההתנהגות הפוגעים בקשר, לזהות את הרגשות הפגיעים של עצמם והאחד של השני שמניעים התנהגות זו. בתהליך בני הזוג לומדים להביע את הצרכים הרגשיים שלהם. כך בני הזוג לומדים להסתכל באופן שונה על הריקוד ביניהם  וכך מתאפשר לכל אחד מבני הזוג לקבל מענה לצרכי ההתקשרות הבסיסיים שלהם, להביע אותם.

המטרה בטיפול הזוגי בשיטה זו היא ללמוד לאבחן ולהביע בצורה אפקטיבית את הצורך העמוק בקשר, שלרוב קיימת, אך לעיתים קשה להבחין בו כיון שהוא יוצא על פני השטח בצורת כעסים ומריבות  ההתקשרות הבטוחה באה לידי ביטוי בזוגיות בתחושה של מקום רגשי בטוח ובאמונתו של האדם שבן או בת הזוג נמצא/ת שם בשבילו. בטיפול זוגי השאיפה היא ששני בני הזוג יאמצו עד כמה שניתן התקשרות מסוג זה. ברגע שמושגת תקשורת המאפיינת התקשרות בטוחה, בה בני הזוג יכולים לבטא את צורכיהם, מתרחבות ומתבססות יכולות ההתמודדות שלהם בפתרון קונפליקטים. 
השיטה מאפשרת יצירת שינוי משמעותי ויציב לאורך זמן ובזכות ההצלחות יוצאות הדופן של הגישה היא זוכה להכרה רבה בעולם. 

אמילי בירן
פסיכותרפיסטית, מטפלת זוגית ומשפחתית
לטיפול זוגי באווירה נעימה  לחצו כאן     לקבלת מאמרים לזוגיות מאושרת  לחצו כאן     לסרטוני וידאו בערוץ היוטיוב שלי לחצו כאן  לדף הפייסבוק שלי לחצו כאן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב