תלמידי תיכון, למי כדאי לגשת לבחינה הפסיכומטרית בתחילת כיתה יב?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

תלמידי תיכון, למי כדאי לגשת לבחינה הפסיכומטרית בתחילת כיתה יב? 

מאת    [ 20/07/2017 ]
מילים במאמר: 747   [ נצפה 1358 פעמים ]

 
 

למרות שקורסי ההכנה לבחינה הפסיכומטרית מוצעים לתלמידי תיכון במחיר מוזל, ולמרות שמנהלי בתי-ספר ומורים ממליצים לתלמידי תיכון להבחן בבחינה הפסיכומטרית ומשוכנעים שהתלמידים שיודעים את חומר הלימוד עכשיו, ישכחו את כל מה שיודעים אם יחכו לאחרי הצבא, ציוני הפסיכומטרי של תלמידי תיכון נמוכים מציוני הסכם ואינם מספיקים לקבלה למוסדות האקדמאיים השונים.
מצד אחד כדאי לסיים עם הפסיכומטרי בתקופת התיכון ועוד במחיר מוזל ומהצד השני כשבוחנים את ציוני הפסיכומטרי של תלמידי התיכון, הציונים נמוכים ואינם מספיקים לציוני הסכם במוסדות האקדמאיים השונים.
נשאלת השאלה למי כדאי לגשת לבחינה הפסיכומטרית בתחילת כיתה י"ב כדי למקסם את ציוני הפסיכומטרי ולחסוך זמן וגם כסף.

נתחיל עם קצת סדר, מהי הבחינה הפסיכומטרית?
הבחינה הפסיכומטרית היא כלי לחיזוי סיכויי ההצלחה בלימודים במוסדות להשכלה גבוהה והיא משמשת את מוסדות הלימוד במיון מועמדיהם לחוגים השונים. הבחינה מאפשרת לדרג את כל המועמדים בסולם הערכה יחיד.
הבחינה הפסיכומטרית אינה כלי מיון מושלם: לרוב היא מנבאת היטב הצלחה בלימודים אך אינה מודדת במישרין מוטיבציה והתמדה שקשורים קשר הדוק להצלחה בלימודים.
ציון פסיכומטרי הוא ציון יחסי. מספר התשובות הנכונות של כל נבחן באותו התחום, מושווה למספר התשובות הנכונות של יתר הנבחנים. בנוסף מתבצעת השוואה נוספת של התוצאות עם תוצאותיהם של נבחני עבר באמצעות כלים סטטיסטיים. כך שאם מבחן במועד מסויים היה קשה יותר, יהיה תיקון לציון הסופי בדמות קבלת ציון גבוה יותר עבור מספר נמוך יותר של תשובות נכונות.
גם אם יש הבדלים בין רמות קושי שונות של הבחינות הפסיכומטריות במועדים השונים, הודות לכלים הסטטיסטיים שבהם משתמש המרכז הארצי לבחינות והערכה https://www.nite.org.il/index.php/he/ הציון לא יהיה שונה.
מכיוון שהציון הוא ציון יחסי, יחסי לשאר הנבחנים, צריך להתכונן למבחן הפסיכומטרי עם "רצח בעיניים" כדי להתבלט מעל האחרים. זה יכול לקרות כאשר לאדם יש חלום שהוא רוצה להגשים, או מטרה מדוייקת שהוא רוצה להגיע אליה.
כשיש מטרה מדוייקת שאליה רוצים להגיע, כלומר חוג או מקצוע שרוצים להתקבל אליהם, אפשר לדעת מהן הדרישות לקבלה לחוג המסוים הזה. מה צריך להיות ציון הסכם שיאפשר קבלה לחוג במוסד האקדמי שאליו רוצים להתקבל.
כשיודעים מהן הדרישות אפשר להתייחס להכנה ולהתכוננות לבחינה הפסיכומטרית בצורה מאוד רצינית ולהפגין מוטיבציה והתמדה גדולים כדי להגיע לציון המקסימלי האפשרי.

התלמידים זכאים לקורס פסיכומטרי בעלות יותר נמוכה ובכך משיגים כבר בתחילת כיתה י"ב ציון פסיכומטרי שיכול לשרת אותם גם אח"כ (ציון פסיכומטרי תקף ל- 7 שנים לפחות, יש מוסדות שהציון תקף גם ל- 10 שנים. באוניברסיטת בר-אילן הציון תקף לתמיד).

אז אם זה כל כך טוב, איפה הבעיה?


    • תיכוניסט ממוצע בסוף כיתה י"א, משווע לחופש. לרוב הם אחרי הרבה בחינות בגרות, לעיתים אחרי בחינות מועד ב' באנגלית ובמתמטיקה באמצע יולי ובוודאי בסוף אחת משנות הלימודים הקשות והעמוסות בחוק לימודיהם.
    • קורס ההכנה לבחינה הפסיכומטרית מתחיל בסוף חודש יולי ונמשך עד ספטמבר, התיכוניסטים ניגשים לבחינה הפסיכומטרית במועד ספטמבר.
    • מעטים התלמידים שיודעים מה הם רוצים ללמוד, רוב התלמידים לא החליטו מה ירצו ללמוד ולא מעוניינים בעתודה האקדמית.
    • התלמידים מתחילים את הקורס הפסיכומטרי עייפים והמוטיבציה עוד יורדת ככל שהקורס מתקדם והקושי עולה. גם הסימולציות לא מבשרות ציון גבוה.
    • מהר מאוד מגיע חודש ספטמבר ושנת הלימודים מתחילה, התלמיד עסוק רובו ככולו בקורס הכנה לפסיכומטרי שדורש שעות התכוננות רבות ביום וככל שמועד הבחינה מתקרב כך עולה גם מספר הסימולציות והמבחנים שהתלמיד מתכונן אליהם.  אבל הוא לא יכול להכין את שיעורי הבית שניתנים (כי אחה"צ הוא מתכונן לפסיכומטרי), הוא בוודאי לא לומד כהלכה את החומר שמלמדים בתחילת השנה (של כיתה י"ב) ופותח פערים משמעותיים כבר בתחילת השנה, פערים שיעכבו את התלמיד לכל אורך השנה ויתבטאו גם בציוני המבחנים.

קרועים בין הקורס הפסיכומטרי לבין הדרישות הגבוהות מתלמידי כיתה י"ב, התלמידים מושכים "בחצי קלאץ'" עד הבחינה הפסיכומטרית. רק להיות אחריה...

והציון שמגיע כחודש לאחר מכן בדואר משקף את כל הקשיים האלה, ולרוב הוא מאוד ממוצע ולא מספק.

מבחינת ציוני הפסיכומטרי לאורך השנים עולה כי רוב התלמידים שנבחנו בבחינה הפסיכומטרית בספטמבר של כיתה י"ב רק בגלל שזה היה על הדרך והזדמנות זולה, נאלצו להבחן שוב לאחר הצבא כדי לשפר את הציון.

כך יוצא שהתלמיד לא נהנה מהחופש שהוא זקוק לו לאחר שנת לימודים עמוסה ותובענית בכיתה י"א, משלם את המחיר המוזל של הקורס הפסיכומטרי וגם נאלץ לעבור שוב את הקורס במתכונת רגילה לאחר הצבא (והפעם לשלם מחיר מלא). יוצאים קירחים מכאן ומכאן.

לסיכום, תלמידים שלא מתכוונים להרשם לעתודה או תלמידים שפטורים משירות צבאי ומתכוונים ללמוד במוסדות אקדמיים בשנה שלאחר סיום התיכון – כדאי להם מאוד להבחן בבחינה הפסיכומטרית וממילא הם יודעים בדיוק מה הם רוצים ללמוד.
לכל האחרים – תהנו מהחופש הגדול, תתגייסו לצבא או לשירות לאומי או אזרחי, תחליטו מה תרצו ללמוד כשתהיו גדולים ואז לכו ללמוד לקורס הפסיכומטרי עם רצח בעיניים. ושיהיה בהצלחה!

סורינה דוד M.Sc
מומחית להצלחה בבגרות במתמטיקה ובפסיכומטרי


קורסי הכנה לבחינות הבגרות במתמטיקה 4 ו- 5 יחידות לימוד לחיילים משוחררים ולבוגרי תיכון


0544-992-802  |  sorina.davidwo@gmail.com


בפייסבוק: https://www.facebook.com/SorinaDavid.Bagrut.Psychometric/  

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב