דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צעדים מושכלים להעברה בין דורית והמשכיות העסק המשפחתי 

מאת    [ 15/07/2017 ]

מילים במאמר: 668   [ נצפה 2772 פעמים ]

 

אחד האתגרים הגדולים בעסקים משפחתיים הוא הרצף/העברה בין דורית הדורשת מיומנות רב תחומית ממשתפי התהליך. בתהליך זה לוקחים חלק "בעלי עניין" רבים .  מה אנחנו לומדים מההתנהלות בעולם העסקים המערבי המפותח לעומת העברה בין דורית של עסקים וניהול בעסקים משפחתיים בישראל.

מתוך הנחה שלהורים המייסדים יש יותר מילד אחד ,הרי שעליהם בשלב מסוים לבחון כוונותיהם לגבי ילדיהם ולצורת "ההורשה ההוגנת" שירצו לנהוג בה. בהרבה עסקים משפחתיים ותיקים ,"קיום בכבוד" של המייסדים תלוי בהסדרים שיערכו בינם לבין ממשיכיהם. ועבור ההורים המייסדים, בהתבגרם, בפרט  זאת "משימת חייהם". לאור האמור יש לשקול בהעברה הבין דורית גם שיקולים כלכליים הנוגעים לגובה ההתחייבות שעל דור ההמשך לקחת לאורך התהליך והמשכו כשיקבלו את השליטה בעסק.

בניגוד לנהוג בהרבה עסקים משפחתיים קטנים ובנונים  בישראל בהם העברת והשליטה  והנכסים  ניתנת כמתנה, מומלץ לבחון את דרכים המקובלות בעולם להעברה בין דורית של עסקים לפי המודל של כלל העסקים בהתאמות המתבקשות לעסקים משפחתיים.

תנאי הכרחי להצלחת תהליך העברה בין דורית של העסק המשפחתי הוא לווי כל התהליך בייעוץ צמוד של כל שלב בתהליך באנשי מקצוע מומחים בעלי ניסיון.

להלן כמה עצות חשובות להצלחת התהליך:


    • 1.      הבהרת המטרות והסדרי העדיפויות

על המייסד ובני דור ההמשך לברר ולהבהיר אחד לשני ,מטרות, חזון וסדרי העדיפות בבצוע המהלך. על המייסדים מוטל התפקיד לפתח תכנית פעולה הכוללת לו"ז וצמתי בקרה להעברה סדורה עבור בני ההמשך. על בני דור ההמשך להבהיר את מחויבותם והערכת מסוגלותם ל"קבלת השרביט".

       2.סקירת אסטרטגית העסק

חברות קטנות ובינוניות מתמודדות עם אתגרים אסטרטגיים מורגלות להתעסק באסטרטגיה רק שהן נאלצות להתמודד עם אירועים המחייבים זאת.  למשל, בחינת תלות של החברה ביזם הנוכחי, קיפאון או נסיגה בביצועים או נכסים תפעוליים שאינם מתפקדים כראוי.

כדי להפוך את החברה ליעד אטרקטיבי להשתלט עליו, יש להכין את החברה בצורה אסטרטגית, למשל על ידי הקמת צוות מנהיגות יעיל התומך ביזם, חידוש תיק המוצרים והפרדת הפעילות מנכסים שאינם תפעוליים

      3. תכנון מעבר  האחריות.

כאשר חברה נמכרת למשקיע אסטרטגי או פיננסי, הבעלות, הדירקטוריון, והאחריות לניהול מועברים די מהר, לפעמים בתוך ימים.

בניגוד לאמור לעיל ,כאשר ילדים או עובדים הם הבעלים החדשים, היזם המכהן בדרך כלל שומר על השפעה כלשהי לאורך זמן, כך הבעלות, הדירקטוריון והאחריות לניהול מועברים בהדרגה. כדי למנוע אי הבנות בתוך תהליך זה, שני הצדדים צריכים להסכים על מפת דרכים של המשטר התאגידי (דרכי הניהול –תזכיר ותקנות החברה) המציין את ציר הזמן, כאשר האחריות השונות מועברות מן המייסדים לדור ההמשך.  

      4. הערכת שווי העסק??

תקנות מס הכנסה, בייחוד במדינות המשפט המקובל, קובעות תקני הערכה תקינים שלא ניתן לסטות מהם. בפועל, עם זאת, למייסדים ויורשיהם  בדרך כלל יש מרחב תמרון בקביעת מחיר ההעברה של מניות החברה. מחיר ההעברה, אפוא, משקף לא רק את הערך הכספי של הפירמה אלא גם את היחסים החברתיים בין המכהן לבין היורש: ככל שהקשרים קרובים יותר, בפרט בהעברה מהורים לילדים, כך נדיבה יותר ההנחה על מחיר ההעברה

5. מימון הירושה?

בעוד קונה פיננסי או אסטרטגי יוכל לפצות את המכהן עם תשלום במזומן, בהעברה לילדים, ההורים לעתים קרובות  צריכים לממן את העסקה, למשל באמצעות הלוואה חיצונית . בדרך כלל, הירושה בהקשר של חברות קטנות עד בינוניות ממומנות על ידי בני דור ההמשך או מהונם העצמי  של הבעלים החדש, אך בעיקר בהלוואת המייסדים  או הלוואה בנקאית. בדיוק כמו בהערכת השווי, היחסים בין המכהן לבין היורש ישפיעו על הוויתורים המשפיעים  על המעבירים.

6. הגדרת המס וההגדרה המשפטית

ישנן וריאציות בינלאומיות חשובות, ולפעמים אפילו בתוך המדינה, ביחס להשלכות המשפטיות והשלכות מס  של הירושה העסקית המשפחתית. לא זו בלבד שאנו מבחינים בין עסקאות מניות ונכסים, אך קיימת שונות משמעותית בכלים הקיימים כדי לבנות באופן חוקי רצפים עסקיים משפחתיים, כגון נאמנויות בארה"ב או בחברות אחזקה ביבשת אירופה. אולם הבחירה במבנה המשפטי המתאים אינה נקודת המוצא אלא תוצאה של תשובותינו לשאלות הקודמות.

סיכום

התהליך המתואר הוא ניסיון להתמודד עם המורכבות שלהעברה בין דורית / הירושה העסקית, בהקשר לעסק קטן/בינוני. לצערנו אין "פתרון מדף" לסוגיות שהעליתי ,ולכל עסק /משפחה  יש למצוא פתרון התואם את הצרכים המטרות והנתונים הסביבתיים בעסק ובכלכלה..

השארת הפתרון לעת קרות האירועים המחייבים טיפול בהורשה ;,ללא הסדרה מוקדמת יכול לגרום להפסדים  רבים ובמקרים לנזקים בלתי הפיכים לעסק.

 

 

עזי. י. גרסטנר יועץ ניהול וייזום פרוייקטים  יעוץ לחברות משפחתיות ושותפויות קטנות ובינוניות בתחום מיזוגים, מיסוד הניהול, הכולל הקמת והפעלת הנהלות ברמות השונות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב