דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החרפת המאבק בניכור הורי, יותר מסנקציות כלכליות 

מאת    [ 27/06/2017 ]

מילים במאמר: 460   [ נצפה 2214 פעמים ]

כידוע, תופעת הניכור ההורי היא אחת התופעות הקשות ביותר שיש בעולם דיני המשפחה. מהיכרות עם הפרקטיקה במרבית התיקים בהם סוגיית משמורת הילדים וזמני השהות עולה מיד עולה עימן נושא הניכור ההורי.

הקושי של הניכור ההורי מצוי בכמה היבטים.

ראשית, מדובר בנזק נפשי כבד ביותר לילד.  ניכור הורי פוגע באופן אנוש בילדות, לרבות בהתנהגות כוחנית וחסרת אמפטיה שעלולה לבוא לידי ביטוי גם בעתיד, העדר אפשרות לילד לעבור את התהליך הנורמטיבי של ההתבגרות, פגיעה ביכולת החשיבה העצמאית של הילד, התנכרות לפקידי הסעד, התנכרות לקרובי המשפחה של ההורה המנוכר ועוד.

לעניין זה ר' Amy J. L. Baker, The Long-Term Effects of Parental Alienation on Adult Children: A Qualitative Research Study, 33 AMERICAN JOURNAL OF FAMILY THERAPY 289 (2005).

הקושי השני והמשמעותי לא פחות בנושא זה הוא זיהוי הניכור ההורי. מעצם טבעה כתופעה שקיבלה במה רק בשנות השמונים של המאה הקודמת על ידי המלומד, ריצ'רד גרדנר, ניכור הורי היא תופעה שקשה לזהות, בעיקר נוכח העובדה שאין אפשרות משפטית מעשית ומוסרית להפעיל מעקב על ההורה המשמורן אשר נמצא עם הילד המנוכר כל הזמן ולוודא שלא מבוצעות פעולות ניכור ביודעין או שלא ביודעין.

ישנם אינדיקציות רבות ושונות שהוכרו עם השנים כאינדיקציות מזהות לניכור הורי, לרבות הגשת תלונת שווא על ידי ההורה המשמורן, הדחקת הקשר המיטיב שהיה לילד עם ההורה המנוכר טרם הניכור, תופעות של "הכנסת מילים" לפה של הילד על ידי ההורה המנכר.

הפתרון אשר רווח בשנים האחרונות הוא הטלות סנקציות כלכליות בגין הפרת זמני שהות אשר קשורות לניכור הורי.

הקושי בהטלת סנקציות כלכליות עולה במיוחד כאשר אין זמני שהות בין ההורה המנוכר לבין הילד וכתוצאה מכך בתי המשפט נמנעים מלקבוע זמני שהות ורק מחייבים את ההורה להביא את הילד למפגשים טיפוליים ואם ההורה המנכר גורם לכך שהילד לא מגיע למפגשים, במקרים מיוחדים מאוד פוגעים בו כלכלית, בין השאר בשל התירוץ המביך כי פגיעה כלכלית בהורה המשמורן היא פגיעה בילד.

לאחרונה, פסק דין חדש של השופט נמרוד פלקס מבית המשפט לענייני משפחה בירושלים (תמ"ש (י-ם) 4287-07-15 פלונית נ' אלמוני (30.41.2017)  הביא פתרון חדש לניכור ההורי אשר פוגע בהורה המנכר מבלי לפגוע כלכלית בעקיפין בילד.

באותו מקרה שבוא ההורה המנכר סירב להיפגש עם הגורם המטפל, ואף לא עודד את הקשר בין הילד לבין ההורה הלא משמורן, למרות התראות חוזרות ונשנות של בית המשפט בעניין סנקציות.

באותו מקרה, החליט בית המשפט להשתמש בכלים מכח דיני ההוצאה לפועל והטיל עיכוב יציאה מהארץ והגבלת ההורה המשמורן משימוש בכרטיסי חיוב לפי חוק ההוצאה לפועל.

אין חולק כי פסק הדין  של השופט פלקס יכול להוות פריצת דרך חדשה ויכול לעודד את בתי המשפט לענייני משפחה להטיל סנקציות חדשות (מלבד הסנקציות הכלכליות שאותן יש להטיל בכל מקרה) ובכך למגר את התופעה הקשה והמזיקה של ניכור הורי.

עו"ד זהר הר נוי הוא סגן יו"ר ועדת דיני משפחה מחוז ת"א והמרכז ועו"ד המתמחה בדיני משפחה, לרבות סוגיות משמורת וניכור הורי.

 

עורך דין זהר הר נוי, עורך דין מומחה לגירושין, לרבות תביעות גירושין, תביעות משמורת ילדים, תביעות נזיקין במשפחה, תביעות מזונות, תביעות רכושיות וכו'.


https://www.harnoy.net




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב