שלח לך, לשון הרע, תשעז
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

שלח לך, לשון הרע, תשעז 

מאת    [ 23/06/2017 ]
מילים במאמר: 424   [ נצפה 998 פעמים ]

 
 

ערש"ק פרשת שלח-לך, לשון הרע תשע"ז

 

שלח-לך אנשים ויתרו את-ארץ כנען אשר-אני נתן לבני ישראל. בגין דבריהם של המרגלים, הוציאו דיבת הארץ רעה, נענש כל העם  במדבר הזה יפלו פגריכם.

 

בסופה של פרשת בהעלותך אומרת התורה ותדבר מרים ואהרן במשה על-אדות האשה הכשית אשר לקח  כי-אשה כשית לקח.בגין דבריה נענשת מרים והנה מרים מצרעת כשלג.

 

רש"י על אתר מביא את דברי במדבר רבה, "למה נסמכה פרשת מרגלים לפרשת מרים , לפי שלקתה על עסקי דיבה שדברה באחיה ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר ".

 

גם מרים וגם המרגלים, אשר לא לקחו מוסר, נענשו על דבה אשר דברו על משה ועל ארץ ישראל. דברו לשון הרע.

יש לשאול מדוע נענשו הן מרים והן המרגלים, הרי את שראו אמרו, לא שינו מאשר ראו ולא אמרו את אשר לא ראו.

מדוע נענשו?

ענינה של לשון הרע הינו אמירה את אשר אני רואה. רואה ומפרש על פי הבנתי את אשר אני רואה.

פירוש המציאות על פי הבנתי את אשר אני רואה, זהו לשון הרע.ראיתו של האדם הינה מוגבלת לראית הנגלה, אין האדם יכול לראות הנסתר, לראות את אשר עומד מאחורי הנראה. העומד מאחורי הנראה, הינם מעשו של הקב"ה, מעשים אשר אינם נראים לעיני האדם. אשר נראה בעיני האדם אין הוא יכול לפרש לכוונותיו של הקב"ה.

המרגלים אשר הגיעו לארץ ישראל לרגל הארץ, אכן ראו ארץ זבת חלב ודבש, ראו כי עז העם, ראו נפילים, ראו ארץ אוכלת יושביה שכן ראו הלוויות רבות למתים מיושבי הארץ.

לא ראו שבקב"ה סידר כך שיהוא עם הארץ עסוקים בהלוויות וכדו' זאת על מנת שלא יתנו את ליבם למרגלים.

כי האדם יראה לעינים, וה' יראה ללבב.

ראיית האדם, ראית העינים מוגבלת היא. קביעת מציאות, קביעת עמדה על פי פירוש הנראה, הינה חוסר אמונה. פירוש כזה מבטא אני רואה אני יודע.

קביעה שכזו נוגדת האמונה, מטבע הטוב להיטיב.

 

בסוף פרשת בשלח, מופיעה מצוות ציצית. עיקר ענין מהותה של פרשת ציצית הינה ולא-תתורו אחרי לבבכם, ואחרי עיניכם, אשר-אתם זנים, אחריהם.

ההליכה אחרי העינים הינה, כדברינו, פירוש הנראה בעיני האדם. הבנת המציאות על פי עיני האדם ולא על פי אמונת האדם.

 

ברוב עם הדרת מלך, ידועים הדברים על היות הדרת המלך תלויה ברוב עם, היינו כאשר יש ציבור גדול, כגודל הציבור כן הדרתו של מלך.

 

ראיתי, המסביר ברוב עם, עם מלשון העלם.

ברוב העלם אזי הדרת המלך גדלה. הדרת המלך, כבודו, גדל בהיות ההבנה שדבריו נעלמים ואינם גלויים לאדם. ברוב ההעלם גדלה האמונה בגדול האמונה גדלה הדרתו של מלך.

 

שבת שלום

דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי .מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, מתמחה במצוקות על רקע נפשי, מטפל בחולים במחלות "סופניות". 052-6409251


 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב