דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התרת השקעה בחברת היי-טק מתחילה כהוצאה - תיקון לחוק האנג'לים 

מאת    [ 09/05/2017 ]

מילים במאמר: 807   [ נצפה 3053 פעמים ]

 התרת השקעה בחברת היי-טק מתחילה כהוצאה - תיקון לחוק האנג'לים

 

 1.  פתח דבר

 מאמרנו זה עוסק בתיקון לסעיף 20 לחוק המדיניות הכלכלית המכונה חוק האנג'לים ודן בהתרת השקעה בחברות היי-טק מתחילות (חברות הזנק סטרט-אפ), אשר מצויות בשלבי מחקר ופיתוח (שלב ה-Seed), כהוצאה ליחיד בדוח המס.

 תיקוני החקיקה שלהלן* נבעו מההכרה כי בשנים האחרונות ניכרה מגמת ירידה בהשקעות בחברות מתחילות. חברות מתחילות אשר הנמצאות בתחילת הדרך, בשלב הראשוני של המו"פ מתקשות לגייס משקיעים בשל הסיכונים הגדולים הקיימים בהשקעה בחברות אלו ובשל העובדה שהמשקיעים בעלי ההון מעדיפים להשקיע בחברות בשלבים מתקדמים יותר.

 בעקבות זאת ולאור החשיבות הקיימת לפעילות מו"פ בחברות ישראליות לצורך עתיד ההיי-טק הישראלי והגברת הצמיחה במשק, נוצר הצורך לתמרץ משקיעים פוטנציאליים להשקיע בחברות צעירות כאפיק השקעה. כמענה לצורך זה ובמטרה לשנות את מגמת הירידה בהשקעות בחברות מתחילות ניתן תמריץ למשקיע בדרך של התרת ההשקעה כהוצאה בדוח המס, שמשמעותה החזר מס.

 

*    חוזר מס הכנסה מספר 2.2017 - רשות המסים הוראות השעה לעידוד תעשייה עתירת ידע, חוק המדיניות הכלכלית לשנים             2011-2012, שכותרתו "התרת השקעה מזכה במניות חברה מתחילה וחברת מטרה על ידי משקיע כהוצאה - תוספת לחוזר מס       הכנסה מס' 12/2011 שעניינו התרת השקעה מזכה במניות חברת מטרה על ידי היחיד כהוצאה", (להלן "הוראת שעה").

 

  2.  חברת הזנק ובועת הדוט-קום

 

   2.1     חברות הזנק - סקירה

 

חברת הזנק או חברת סטארט אפ (באנגלית: startup company) היא חברה שהוקמה מאפס או חברה בתחילת דרכה, במטרה לפתח מוצר או רעיון ייחודיים. בדרך כלל מגייסות חברות ההזנק את המימון לפעילותן מקרנות הון סיכון, מחממות טכנולוגיות או ממשקיעים פרטיים (אנג'לים). ההון הראשוני  משמש להקמת החברה, לגיוס עובדים, פיתוח מוצרים או שירותים, ומכירתם.

 

מאחר וההון הראשוני מגויס עוד הרבה לפני שהחברה מצליחה לרשום רווחים בדוחותיה הכספיים, נחשבת ההשקעה בחברת הזנק להשקעה ברת סיכון גבוה. רוב חברות ההזנק נסגרות ללא הגעה למימוש רווחים וחלקן אף לא מצליחות לפתח את המוצר או השרות ולהביאו לשלב הבשלה. חלק קטן מהחברות ההזנק מגיעות להצלחה עסקית סבירה או טובה, וחלקן מגיעות להצלחה פיננסית עצומה וגם לאקזיט בסכומים גבוהים.

 

   2.2     בועת הדוט-קם

 

אולי רק כדי להמחיש את אופי החברות ההזנק נזכיר את בועת הדוט-קום שהייתה בועה כלכלית שהתקיימה בין השנים 1995-2001, לפיה מחירי המניות של החברות לא שיקף השווי הכלכלי ה"אמיתי" של החברות הנסחרות. "החגיגה" שהסתיימה בהתפוצצות בועת הדוט-קום התרחשה בין השנים 1999-2001 והותירה מספר לא מועט של חברות מונפקות שהפכו לחדלות פרעון, מובטלי היי-טק רבים שנפלטו מחברות הזנק שנסגרו או הצטמצמו ובעיקר אנדרלמוסיה מהותית בשוק.

 

ברורה איפה העדפת המשקיעים להשקעה בחברות בעלות סיכון נמוך יותר אשר להן צפי לרווחים שמתממש בסבירות נראית לעין ו/או חברות ותיקות ומבוססות שכבר הוכיחו את עצמן בשוק באיתנות פיננסית ברורה.

 

3.  התמריץ למשקיע בחברה מתחילה התרת ההשקעה כהוצאה

 

לאור החשיבות לעודד את התעשייה עתירת הידע בישראל הוציאה רשות המסים את הוראת השעה מספר 2.2017, המאפשרת לנכות את ההשקעה בחברות מתחילות המצויות בשלב הראשוני של פעילות המחקר והפיתוח (שלב ה-Seed), כהוצאה בכפוף למספר קריטריונים.

 

   3.1     הגדרות בהוראת השעה

 


    •  השקעה מזכה: השקעה מזכה מוגדרת כהשקעה במזומן של משקיע בחברת מטרה או בחברה מתחילה בשנת מס כלשהי, אשר בשלה הוקצו לו מניות בחברת המטרה או בחברה המתחילה, לפי הענין.

 


    • חברה מתחילה: חברה שהתאגדה בישראל והשליטה על עסקיה וניהולם מופעלים בישראל (תנאי זה צריך להתקיים במועד ההשקעה, במשך כל תקופת ההטבה ובמועד הקובע - שנתיים מתום תקופת ההטבה ואשר מתקיימים לגביה עוד 9 תנאים נוספים.

 


    • מועד ההשקעה: הגדרת מועד ההשקעה עפ"י סעיף 20 לחוק באה להסדיר את המועד שבו ניתן להכיר בהשקעה המזכה ולמנוע מצבים של חוסר וודאות ומחלוקות פרשניות.

 


    • משקיע: משקיע מוגדר בסעיף 20 לחוק "כיחיד או שותפות בין יחידים", זאת על מנת להרחיב את מעגל המשקיעים.

 


    • תקופת ההטבה: תקופת ההטבה הינה שלוש שנות מס המתחילות בשנת המס בה חל מועד ההשקעה.

 

    3.2     ניכוי ההשקעה המזכה

 

סעיף 3 לחוק מתיר למשקיע לנכות כהוצאה את סכום ההשקעה המזכה, עד לגובה של 5 מיליון ש"ח, כנגד כל מקור מכלל הכנסתו במשך תקופת ההטבה. הכללים בדבר ההשקעה המרבי, עקרונות לניכוי כהוצאה בידי המשקיע וכיוצ"ב יהיו בהתאם לחוזר 12/2011 וימשיכו לחול בשינויים במחוייבים למסלול הנוסף לגבי חברה מתחילה.

 

 4.      סיכום

 מנקודת ראות לאומית, הצפי הוא שבעקבות הוראת השעה והתיקון לחוק האנג'לים שחברות היי-טק המתחילות תהיינה אטרקטיביות יותר למשקיעים והן תוכלנה לגייס כספים ולפתח את המוצר או השרות ולעודד את החברות להשאיר את פעילותן בארץ.

 מנקודת ראות פרטית של המשקיע צפויה הוראת שעה זאת להקטין את הסיכון הכרוך בהשקעה בחברה מתחילה ולתן למשקיע הטבת מס בדרך של קיזוז ההשקעה מהכנסותיו כנגד כל מקור.

 

מידע זה הינו מאמר כללי אשר שופך אור על הטבת המס ואינו יכול להוות תחליף ליעוץ מקצועי, למידע נוסף וטיפול ענייני, אנא פנה/י למשרדנו.

 

שקד | אביבי ושות' | רואי חשבון


נתניה, האומנות 6 אזה"ת פולג, מיקוד 4250440


שקד: 054-7607780


href="mailto:david.shaked424@gmail.comdavid.shaked424@gmail.com">">david.shaked424@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב