דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היסטוריה של אופניים חשמליים 

מאת    [ 13/04/2017 ]

מילים במאמר: 722   [ נצפה 2455 פעמים ]

היסטוריה של אופניים חשמליים התחילה בסוף המאה ה-19 יחד עם ההמצאה של אוגדן בולטון, שרשם את הפטנט שלו בסוף שנת 1895.

הרעיון שלו היה פשוט ומעניין – הוא התקין מנוע על הגלגל. זה היה מנוע מורכב מ-6 קטבים שצרכו עד 100 אמפר מסוללה של 10 וולט. הסוללה הייתה ממוקמת מתחת לצינור האופקי של המסגרת. האופניים היו ללא דוושות, והסוללה הייתה מאוד חלשה.

אנחנו לא יודעים, האם הייתה התפתחות של אופניים האלה בדיוק בעתיד, אבל מכאן אנחנו מבינים, שאז התחילו לדבר על אופניים חשמליים.

שנתיים לאחר מכן – ב1897 – אוסיה ליבי מבוסטון המציא אופניים חשמליים עם שתי סוללות, שהונע בעזרת "מנוע כפול". מנוע היה מותקן בתוך מערכת דוושות.  מורכב מכמה מגנטים, מוקפים בשתי צלחות, מורכבות בסט מגנטים בצורת הפרסה. את הרעיון הזה פיתחו והשתמשו בו עד שנות ה-90 של מאה ה-20.

ב-1898 מטיו סטפנס רשם את הפטנט על אופניים חשמליים, בהם הוא משתמש בחגורת כונן, מותקנת מסביב לצד החיצוני של גלגל אחורי. רואים בשרטוט, שחגורה נדחסת ע"י הגלגל. רולר של מנוע היה בצורה שמנעה החלקה של חגורה. קשה לדמיין איך אפשר לנסוע באופניים כאלה בשטחים בינעירוניים עם שלוליות ועפר.

1899 – ג'ון שנפף המציא מנוע רולרים, שמסובב את הגלגל האחורי. מנוע קטן היה מחובר לחלק האחורי של האופניים והיה מקבל אנרגיה מסוללה המחוברת מתחת לקורת ראש. סיבוב של הרולר היה מסובב את הגלגל. אך מכיוון שהקוטר של הגלגל גדול מהקוטר של רולר – הוא היה צריך להסתובב במהירות גבוה מאד, שלא היה אפשרי עם עוצמת המנוע הקטן. בנוסף, נשארת הבעיה של נסיעה בגשם או אחריו.

הפער של בערך 50 שנים בהיסטוריה של אופניים חשמליים אפשר להסביר אולי ע"י מלחמות, כך או אחרת אבל אנחנו חוזרים לנושא רק ב – 1948 יחד עם ס. ארג'יריס, שהשתמש במנוע שרשרת. שתי סוללות מחוברות בצדדים של גלגל אחורי, ששיפר את האיזון הרוחבי, אך הזיק לאיזון האורכי כי המשקל העיקרי נופל על הגלגל האחורי. הפיתוחים הבאים לקחו את זה בחשבון והתקינו את הסוללות יותר קרוב לצינור האוכף או על בגאז' של האופניים.

1950 – ג'סי תאקר רשם פטנט על אופניים חשמליים עם גיר. הוא קיבל פטנט לאחד הדגשים החשובים באופניים חשמליים – אפשרות לדווש בזמן העבודה של מנוע וללא קשר אליו.

 

-1969  יחד עם ג. ווד ג'וניור, ששכלל את ההמצאה של שנפף. הוא השתמש ב-4 מנועים, שכל אחד מהם היה פחות מחצי של כוח סוס והיה מחובר לגלגל המוביל דרך ההילוכים. אומנם זה היה יותר מוצלח מאשר המצאה של שנפף, אך עדיין איכות הנסיעה ותפוקת המנוע הייתה תלויה באיכות הכביש.

עוד הרבה סוגים הציעו מאז, אך מהם אפשר לבודד 4 סוגים עיקריים:


    • גלגל מנוע
    • מנוע מובנה במערכת הדוושות
    • מנוע שרשרת חיצוני
    • מנוע רולר חיצוני

 1992 – חברת Sinclair Research Ltd התחילה לייצר אופניים חשמליים בשם Zike עם סוללות מובנות בתוך הרמה, ומנוע בעל משקל 850 גר'.

1997 – חברת Raleigh הוציאה אופניים חשמליים בשם Select.

לקראת שנת 1998 בשוק היו לפחות 49 דגמים סדרתיים של אופניים חשמליים. בתקופה של 1993 עד 2004 יצור של אופניים חשמליים עלה לפחות ב-35%

בתחילת המאה ה-21 חברות גדולות כמו Yamaha, Panasonic, Raleigh, Swiss Flyer, Monarch, Kettler and Kalkhoff התחילו לייצר אופניים חשמליים עם מנוע מובנה בתוך גל ארכובה. והתחילו להשתמש במונחים הבאים: E-Bike, power bike, pedelec, assisted bicycle ? power-assisted bicycle.

מונחים electric motorbike  ו- e-motorbike משמשים לתיאור של מודלים יותר עוצמתיים, שמגיעים למהירות של 80 קמ"ש.

2002 – איגוד האירופאי קיבל רזולוציה על הגבלת המהירות של אופניים חשמליים עד 25 קמ"ש ועוצמת המנוע עד 250v. אך לא בכל העולם קיבלו את זה.. בפלורידה, לדוגמא, עוצמת המנוע יכולה להגיע עד 5000V, מהירות עד 96 קמ"ש וגיל מינימלי של הרוכב –10 שנים(!!!).

2009 – שנה שכל העולם התחיל לדבר על התחממות הגלובלית, Massachussetts Institute of Tehnology הציגו המצאה חדשה שלהם -  Copenhagen Wheel – אופניים חשמליים עם מנוע גלגל שכולל משחב מובנה, סוללה, חיישנים וגיר בתוכו. ניהול המנוע התבצע באמצאות קשר אל חוטי Bluetooth,  מתוך אפליקציה באייפון.

2010 - בדומה ל"גלגל קופנהגן" יצרנים קנדיים פיתחו אופניים חשמליים אלחוטיים, שכל האלקטרוניקה נמצאת בתוך הגלגל מנוע ונשלט ע"י חיישנים מובנים בהגה.

בימים שלנו לא כל היצרנים מגבילים את עצמם בהנחיות התקן האירופאי, ומייצרים אופניים חשמליים חזקים ומהירים. כל שנה הם מפתיעים אותנו  מחדש במוצרים חדשניים.

 

 

 

 

 

http://www.bikestyle.co.il/


albikestyle@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב