דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אכיפה מנהלית ודיני התעבורה 

מאת    [ 28/02/2017 ]

מילים במאמר: 395   [ נצפה 2637 פעמים ]

החקיקה הפלילית מתייחסת למעשים שהוגדרו כהתנהגות אסורה; מה שמאפיין בצורה המובהקת ביותר את אכיפת החוק, אלו הסנקציות הפליליות שמתלוות לכל עבירה בה נתפס העבריין (במידה והוא מורשע בגין ביצועה). הסנקציה בגין התנהגות אסורה יכולה לנוע בין קנס כספי ועד לעונש של ריצוי מאסר בפועל.

בעבר נהוג היה שכל הפרה של החוק גררה העמדה לדין; בית המשפט היה דן בתיק ומכריע בשאלת האשמה; אם בסוף ההליך היה מתברר שאכן בוצעה עבירה והנאשם הורשע, היה בית המשפט גוזר את העונש.

ככל שהתפתחה המדינה המודרנית, הגישה הזאת התגלתה כבעייתית וקשה ליישום באופן אובייקטיבי, לאור העומס שהיא מטילה על המערכת המשפטית. התגלה הצורך לבצע ההפרדה בין עבירות מינהליות לבין עבירות פליליות מובהקות.

עבירות תעבורה רבות נתפסות כעבירות שבהם קיים אינטרס למדינה להסתפק באכיפה מינהלית לגביהם בתשלום קנס בלבד. במודל האכיפה הזה שאלת הכוונה לבצע את העבירה אינה כל כך חשובה מבחינת האכיפה שלה. מדובר בעבירות שברובן האחריות הינה מוחלטת. למרות שאין לנהג ברכב כל כוונה בהכרח לבצע את אותה העבירה, הוא נושא באחריות לביצועה.

בעבירות מינהליות האזרח רשאי לבחור בין תשלום קנס ללא סנקציה פלילית או רישום פלילי, או להגיש בקשה להישפט והנושא יתברר מול שופט, במידה ואותו אזרח חושב שנגרם לו עוול. בתחום התעבורה שכיח מאוד שנהגים רבים מגישים בקשה להישפט בגין ברירות משפט, זאת להבדיל מן העבירות בהן הזמנה לדין לבית המשפט לתעבורה. 

העבירות המנהליות הופכות ברבות השנים לחלק גדול ממערכת המשפט; הנזק לאינטרס הציבורי שהעבירות הללו גורמות הוא מועט (אם בכלל), העונש הוא קל באופן יחסי ובתי המשפט בדרך כלל לא נידרשים להן.

נהגים רבים מנצלים את זכותם להישפט בגין דו"חות של "ברירות משפט"; בדרך כלל הנימוק הוא רצונם לקבל זיכוי על רקע טענה שכלל לא ביצעו את העבירה שיוחסה להם. במקרה כזה, הם יוזמנו לבית המשפט לתעבורה במחוז השיפוט בו בוצעה העבירה לישיבת הקראה של כתב האישום, ובית המשפט יקבע את הדיון להליך של שמיעת הוכחות. ניסיון העבר מלמד שכל נהג שעומד על חפותו במקרים מעין אלה, כדאי לו מאוד להיוועץ עם עורך-דין לתעבורה שזה תחום עיסוקו. הנימוק השני נובע לעתים מרצון לנהל משפט על רקע הניקוד שמתלווה לעבירה במחשבי משרד הרישוי. אף במקרה מעין זה כדאי מאוד להיוועץ בעורך דין תעבורה טרם הגעה לבית המשפט.

לאחרונה (ינואר 2017) אישרה וועדת הכלכלה של הכנסת רפורמה בתחום קנסות התעבורה והגדילה את שיעור הקנס המקסימלי בעבירות מסוימות לסכום של 1.500 ש"ח וכן את כמות העבירות בתעבורה בהן ניתן להסתפק ב"ברירת משפט" במקום "הזמנה לדין".

עו"ד אדיר בנימיני, חבר מועצת עיריית-נתניה ה-13 וה-15. תואר ראשון במדע-המדינה והיסטוריה ותואר שני במדע-המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. מבעלי משרד עורכי-הדין דוידוב-בנימיני ושות', העוסק במשפט חוקתי ומנהלי ובדיני-תעבורה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב