מה בין אימון להדרכת הורים לילדים לקויי למידה?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מה בין אימון להדרכת הורים לילדים לקויי למידה? 

מאת    [ 10/04/2008 ]
מילים במאמר: 818   [ נצפה 4832 פעמים ]

 
 

התמודדות עם ילדים לקויי למידה והפרעות קשב שמה את ההורים במצב של בלבול וחוסר ידיעה. דפוסי התנהגותם ותגובותיהם של הילדים לא תמיד צפויות שלא מוכרות להם מעצמם. קשייהם של המורים בבית הספר מתורגמים לא פעם לתלונות שלהם כלפי ההורים. היחס שאינו חד חד ערכי בין מידת ההשקעה של הילדים לבין התוצאות מותירים גם אותם, לא פעם, חסרי אונים ואובדי עצות.
אנשי מקצוע מציעים להורים לנהל את ההתמודדות ולא להגרר לתגובות פזיזות שנובעות מקושי רגעי. ניהול נכון עוזר להורים להתמודד ובעקר תורם לקידום הילדים לעבר חיים שלמים שיש בהם גם מיצוי הפוטנציאל האישי.
יש הבוחרים להיעזר בהדרכה שמטרתה להקנות להורים ידע בנושא ועל ההשלכות שיש ללקויות הלמידה והפרעת הקשב על תחומי החיים, ידע שתורם להבנה של עולמם הרגשי של ילדיהם. הייעוץ מספק להורים מקום תומך לבטוי הקשיים והרגשות של ההורים ומלמד פתרונות אופרטיביים לניהול קונפליקטים.

ניהול ההתמודדות הוא תהליך תוצאתי ותכליתי ואיכותו נמדדת ככל תהליך ניהולי אחר. משום כך הוא ניתן לקידום באמצעות האימון האישי (Coaching) שאינו תהליך ייעוצי או טיפולי.
כדי להיות הורים שמתאימים עצמם לצרכי הילדים, עליהם לקחת אחריות ולמצוא בתוכם את המיומנויות שיעזרו להם בהתמודדות. אימון אישי להורים לילדים לקויי למידה הוא אימון למנהיגות הורית המנהלת את ההתמודדות ולא עוסקת ב"כיבוי שריפות". בתהליך זה ההורה חושף בתוכו את התכונות האישיות המיוחדות לו ואת החותם האישי שלו להוביל ולהנהיג את ההתמודדות.
הפסיכולוג חיים עמית מציע להורים, לאמץ לעצמם מיומנויות מתחום המנהיגות. סגנון המנהיגות שונה בין הורה לרעהו אך כולם זקוקים למיומנויות מתחום הניהול כמו: חשיבה אסטרטגית, דוגמה אישית, יכולת רתימה, העצמה ואנטליגנציה רגשית.
אנסה להסביר את תרומתה של כל מיומנות לתהליך מיצוי הפוטנציאל של ילדים לקויי למידה:

חשיבה אסטרטגית - הסתכלות ארוכת טווח על התהליך תעזור בקביעת מטרות בהתאם לכך. תוצאות החשיבה הזו יהיו סדרי עדיפות מתאימים למטרות ומיקוד במה שהוגדר על ידי ההורים כחשוב. ילדים לקויי למידה שבעי הכשלונות זקוקים לסל הצלחות לחיזוק בטחונם האישי מה שישפיע ישירות על המוטיבציה שלהם ללמידה. הסתכלות ארוכת טווח ומחוייבות ליצירת סל ההצלחות תגרום להורים לקבוע מטרות קטנות שיהיו ברות השגה, קטנות במידה שלא תמיד מובנת לסביבה. הסתפקות במטרה ספציפית כזו, תחייב את ההורים לויתורים לא פשוטים על מטרות אחרות חשובות לא פחות.

דוגמה אישית - יכולת ההורים להמחיש בהתנהגותם את אמונתם בהצלחתו של הילד יעודדו אותו להאמין בעצמו ויחזקו את תחושת המסוגלות שלו. הורה שיפריד בין הילד לבין כשלונותיו ייזכר ויתמקד בתכונותיו הטובות יפרק את המשוואה ילד=כשלון ויעזור לילדו לבנות לעצמו "סיפור חיים" שקל יותר לחיות אתו. הנרטיב החדש יאפשר לו להגדיר את עצמו בדרך חדשה, מנותקת מהכשלון.
יכולת רתימה- דר' דפנה קופלמן, מנהלת מרכז שניידר ללקויות למידה, ממליצה על אימוץ המודל "כולנו אל מול לקות הלמידה", דהיינו יצירת חזית אחידה של הורים- מורים- ילד אל מול הלקות. יצירת חזית זו מצריכה דמות שתיקח על עצמה גיבוש אותה החזית. חזית אחידה כזו היא אחד מהמנבאים להצלחתם של הילדים ומגדילה את סיכויי ההצלחה שלהם. יצירת חזית זו מחייבת מנהיגות סוחפת שתרתום את כל הצדדים לאחדות. הורה שישכיל לרתום את המורים, המטפלים והרשויות ישפר את סיכוי ההצלחה של ילדו.

העצמה- "כל מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו" אמר הרב שלמה קרליבך.
טיפוח תחושת המסוגלות העצמית של הילד מחייבת את ההורים למצוא דרכים שיגרמו לילד להאמין ביכולותיו ויחזקו אותו. לשם כך הוא חייב, בתוכו, להאמין בכך בעצמו ולהתמקד בחוזקות. התמקדות בחוזקותיו של הילד מהווה מפתח להצלחתו.
הורה המשדר באותנטיות אמונה בהצלחת הילד, הוא מנבא נוסף למיצוי הפוטנציאל שלו.

אינטליגנציה רגשית- ביסוס מערכת היחסים עם הילד על כבוד הדדי, הקשבה, התייחסות אמפטית לרגשות והתבטאות אמיתית וכנה של רגשות ומחשבות. מערכת יחסים זו תאפשר לילד לסלוח לעצמו ולקבל את עצמו כשלם, עם הלקות.

בעוד שהדרכת הורים מציעה הצעות לפתרון בעיות וקונפליקטים הרי שהאימון עוסק בבחינת הערכים החשובים להורה ודרוג סדר העדיפויות שלו. חיבור ההורה לערכיו מחזק את מחוייבותו למטרה ומאפשר בניית תכנית פעולה המכוונת להשגתה.
מטרת אימון הורים לילדים לקויי למידה היא ללות אותם להוביל שינוי במיקסום יכולותיו של הילד לקוי הלמידה. חיזוק ההורה משמעו הפיכתו למנהל התהליך, על פי אמונתו, יכולותיו והערכים החשובים לו.

בתהליך האימון האישי, עובר ההורה תהליך ההעצמה וחיזוק תחושת המסוגלות האישית שלו. יהיה מי שעצם ההקשבה לקשייו ומציאת מקום לפרוק את התסכולים יגרום לו בטחון בדרכו. אחר, ילמד לסלוח לעצמו על שאינו מצליח בתפקיד ההורה כפי שדמיין לעצמו. כולם, יחושו את עוצמתו של דיון שאינו שיפוטי ורואה בהורה אדם שלם למרות שכמו כולנו, אינו מושלם.

חווית האימון והצמיחה תטמיע את הכלים האימוניים בקרב ההורים, מה שיוכל לסייע להם בהתמודדות היומיומית. הורה מועצם, שמאמין ביכולותיו המחוייב לדרכו יבין את חשיבותו של דיאלוג מקדם, את עצמתם של ההקשבה, הסליחה והיעדר השיפוטיות. החוויה האימונית, תעביר את המסר עליו מדברים אנשי מקצוע באופן משמעותי הרבה יותר מכל הסבר במילים.

הטמעת הכלים האימוניים, בדרך של חוויה אישית, תשמש את ההורים גם בהתנהלותם האישית אך, לא פחות חשוב, בדרך מעשית. האימון מקנה כלים אסטרטגיים וטקטיים להשגת מטרות ויעדים, מסייע לניהול זמן אפקטיבי ותורם למיקוד ובהירות בדרך. כל אותם כלים תכליתיים ומעשיים יתרמו לילד הלקוי לעקוף את המכשולים שעומדים בדרכו.

תהליך זה, בשונה מהדרכת הורים, מסייע להעצמתו האישית של ההורה, לא פחות מאשר לצמיחתו של הילד. צמיחה משותפת, בתהליך הדדי המזין את עצמו, יתרום לשיפור האוירה המשפחתית ולחיזוק הקשר בין ההורה לילדו.




מרצה ומאמנת אישת להורים לילדים לקויי למידה, שותפה במ.מ.ה מרכז מנהיגות הורית
http://www.zipi-coach.co.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב