דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צדק צדק תרדף 

מאת    [ 13/02/2017 ]

מילים במאמר: 779   [ נצפה 2391 פעמים ]

צדק צדק תרדוף

"שופטים ושוטרים, תתן-לך בכל-שעריך, אשר יהוה אלהיך נתן לך, לשבטיך; ושפטו את-העם, משפט-צדק.  לא-תטה משפט, לא תכיר פנים; ולא-תקח שוחד--כי השוחד יעור עיני חכמים, ויסלף דברי צדיקים.  צדק צדק, תרדף--למען תחיה וירשת את-הארץ, אשר-יהוה אלהיך נתן לך."

מבין כל הבעיות שיש לנו במדינה נתמקד הפעם בעומסים, כמו עומס בבתי משפט, עומס בבתי כלא ועומס בהוצאות הממשלה. העומס בבתי משפט רק הולך ומחמיר והוא זולג לכיוון למעלה, לבית המשפט הגבוה לצדק או הבג"ץ. כל בתי המשפט בארץ קורסים ויש שכבר שקרסו אך טרם הודיעו להם. אומנם מצב זה מספק הכנסה למיליוני עורכי הדין, כן הרושם שהם בכל מקום ומתרבים בקצב. עומס זה, לא בהכרח מספק מזור לאזרחים ובהרבה מקרים הצדק לא נעשה וגם לא נראה.

שופטים קורסים תחת התיקים הרבים המתרבים עם הזמן ולא מוציאים תמיד תחת ידיהם פסקי דין נכונים או צודקים כי לא תפקידם לדאוג לצדק הם רק ממלאי הוראות החוק, החוק מעל הכול.

חוק שווה לכולם, האומנם?

הטוענים שכן, כלומר דין שווה גם לבוזגלו, מצדיקים טענתם בעובדה שיש והיו נשיא, שרים וראשי ממשלה בכלא, בנוסף לבוזגלו... חחח... הצחקתם אותי. דין שווה? לא ממש.

חברי הכנסת האחראים על חקיקה, חלקם מקדישים לכך ימים ולילות ומגישים הצעות חוק ותיקוני חוק למכביר. הם גאים בפועלם ומציינים זאת לתפארת מדינת ישראל בקורות החיים שלהם. חלק מהמחוקקים לוקים באימפוטנציה משפטית, הם משאירים יותר חורים בחוקים מאשר בגבינה שוויצרית. כתוצאה מכך, הסנגורים מפרשנים לצד שלהם והקטגורים לצד שמנגד. חורים אלה בחוק מספקים פרנסה לכולם על גב האזרח המסכן, בין אם הוא יצא אשם או זכאי במשפט הרלוונטי.

על המחוקק ללמוד מחוקי הפיזיקה. חוק שלישי של ניוטון אומר שלכול פעולה יש תגובה (שווה) או ביישום לנושא המשפטי, לכול עבירה צריך להיות עונש בהתאם לעבירה. הבעיה שחוק זה אינו מיושם בפועל והרבה נאשמים חומקים מידי החוק בעיקר ע"י עורכי דין ממולחים המפרשנים את החוק עם החורים לטובת לקוחם.

לפעמים עדיף שאין חוק לנושא מסויים מאשר חוק עם חורים או חוק לא טוב. כאשר אין חוק יש לשופט ולבתי משפט את החופש להוציא פסקי דין הוגנים וצודקים יותר מאשר במקרה של חוק לא טוב המגביל אותם לחרוץ דין צדק.

נתמקד כאן לדוגמה רק על חלק מסוגי הפשיעה כמו: רצח, אונס, גנבה, סמים ואלימות. בכל אחד מהסוגים יש תתי ותתי סוגים בהתאם לחומרת העבירה והתוצאות שנגרמות לצד השני. יש רצח והריגה, יש אונס והטרדות מיניות, יש גניבה גדולה וקטנה ומכורים לסמים קלים וקשים ויש אלימות במשפחה ומחוצה לה בכל העוצמות.

העונשים הם בהתאם לחומרת העבירה, כן? אז זה לא. העונשים הם בהתאם לעורכי הדין המציגים את התמונה שלהם בפני בית המשפט שיחרוץ דין בהתאם להצגה המצטטת ומסתמכת על תקדימים והשופט הנכבד יפסוק לטובת זה שישכנע אותו בציטוטים הרבים ויפרשן את החוק בהתאם. שופט אחד שני חוקים ארבע מצבים ופסיקה שונה לעבריינים עם עבירה זהה. הבעיה היא שהשופטים פוסקים במסגרת החוק פלוס מינוס ולא תמיד לפי הצדק. הסיבוכים האפשריים בדיון במקרה פשוט אחד הם בלתי צפויים, מורכבים ומסובכים. גנב קטן מקבל עונש גדול יותר מגנב גדול. לפיכך, אם כבר החלטת לגנוב אז תגנוב מיליונים כדי שתוכל לשלם לעורך דין טוב.

הפתרון הוא לשנות את החוקים

לקבוצה מסוימת של עבירות החוק צריך להיות ברור, ללא פרשנויות, ללא בג"ץ, ללא ערעורים. השופט יקרא את גזר הדין מיד, והנאשם יילקח לגורלו, אם למוות ואם לכלא. במקרים מסוימים הוא ישוחרר לאחר תשלום קנס או אזהרה ראשונה ואחרונה עם גזר דין ידוע מראש אם יחזור בעתיד על העבירה.

הנה בקצרה רעיונות לענישה בהתאם לעבירה. רעיונות אלה הם רק הבסיס כדי להמחיש את הכיוון המוצע.

רוצח = מוות - מוות למחבלים עם דם על הידיים. "עין תחת עין". ביצוע מוות "אנושי" כמו לחולה הסופני שהולך למות בשווייץ.

אנס=סירוס - כל אנס לאחר בדיקת DNA  להוכחת אשמתו ישלח לשנת מאסר ולסירוס חובה.

גנבים=עונש בהתאם לגנבה - שנת מאסר על כל מאה אלף שקל שווי למשל, חלק ניתן לקיזוז לאחר החזר הגנבה. צמוד ליכולת ההשתכרות הממוצעת במשק. בכלל, עבירות צווארון לבן צריך לדאוג שהנאשם לא ילבש יותר צווארון לבן. זאת ניתן לבצע ע"י הטלת מום או אות קין, כך שכולם ידעו שהוא גנב. חלק מהעונש ניתן להמרה לעבודות שירות בניקוי אסלות בבתי כלא או בתי חולים.

סמים=גמילה בחוק/בכוח - כל מכור לסמים ישלח לכלא-גמילה על פי חוק ללא יכולת ערעור, ללא ויכוחים וללא משפט.

בעל אלים=מכות/מלקות בכלא - מה פתאום לשלוח את האישה והילדים למעון לנשים מוכות? צריך לטפל בגבר. ניתן לרפא אלימות על ידי הפעלת אלימות חזקה יותר. כליאת אזהרה ראשונה=חודש כלא. כל כליאה נוספת, חודש נוסף.

ביצוע שינוי זה יצריך שינוי יסודי בחקיקה שייקח זמן, אבל בסופו של דבר יביא למהפכה. התוצאות הישירות מביצוע השינוי יהיו ירידה דרסטית בעומסים. ירידה בעומס תיקים בבתי המשפט, ירידה בעומס התפוסה בבתי כלא וירידה משמעותית בהוצאות הממשלה. החיסרון היחיד מהתהליך יתבטא רק בכך שחלק מעורכי הדין יפסידו מהמהלך הזה.

צדק צדק תרדוף...

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב