דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זיהוי הצורך בייעוץ או יועץ לניהול עסקי 

מאת    [ 20/12/2016 ]

מילים במאמר: 906   [ נצפה 2508 פעמים ]

עוזי פלג*

עשרות אלפי עסקים קטנים נפתחים ונסגרים מידי שנה. כל עסק שנסגר הוא מעין פגוע כלכלי לבעליו. כל עסק שנסגר משאיר אחריו צלקות פיננסיות, משפחתיות ונפשיות ברמה כזו או אחרת. לרוב היזמים של עסקים קטנים אין ניסיון ניהולי, ניסיון ניהולי צוברים לא לומדים בשום קורס או הכשרה. לדעתי יש חשיבות רבה לליווי של כל עסק על ידי יועץ לניהול עסקי מנוסה בעל ניסיון ניהולי.

כאשר נהג צעיר חדש מקבל רישיון נהיגה הוא מחויב בליווי של מבוגר בזמן הנהיגה למשך חצי שנה, וגם אז עדיין אין לו מספיק ניסיון נצבר בנהיגה. להערכתי אם כל עסק חדש היה מלווה על ידי יועץ מנוסה ומתאים בשנת חיו הראשונה, מספר העסקים הנסגרים היה מצטמצם משמעותית.

עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו. לכן מומלץ לפנות ליועץ מנוסה להתחבט ולהתלבט ביחד.

חשוב לדעת שארגון עסקי בכל גודל הוא מערכת, והתוצאות העסקיות הן סינרגיה של מרכיביו. התוצאה הסופית מושפעת מתפקוד משולב של כלל המרכיבים.

בארגון לדוגמא: מכירות נמוכות עשויות לנבוע לא בהכרח מחולשת מערך המכירות. יתכן והבעיה קשורה במוצר לא מספיק טוב יתכן והבעיה נעוצה באי אספקת מוצרים בזמן בשל בעיות בייצור או בלוגיסטיקה, יתכן ויש בעיית שרות הפוגעת בדימוי, יתכן ויש בעיית מחיר בשל מבנה הוצאות בעייתי, יתכן ויש בעיות במבנה הפיננסי של העסק, אשר איננו מאפשר אחזקת מלאי אופרטיבי. בתהליכי אבחון וייעוץ, יש חשיבות רבה  לראייה מערכתית, ולניסיון המעשי של היועץ בניהול מערכת עסקית.

מהלך החיים העסקיים, של כל ארגון עסקי מכל תחום באשר הוא, מלווה בתופעות המוגדרות כ"בעיות". חלק מהבעיות הוא טבעי, ומהווה שלב בהתפתחות העסקית הנורמלית, אשר מלווה כל עסק לאורך מחזור חיו. חלק מהבעיות הוא ייחודי וספציפי לעסק המסוים. כאשר תופעות האופייניות לעסקים צעירים (בגיל הכרונולוגי של העסק) מופיעות בעסקים ותיקים ולהיפך, יש כפי הנראה בעיה.

לא כל בעיה מזוהה מיד כבעיה, ולא תמיד ניתן לזהות את חומרתה והשפעתה העתידית על התפתחות העסק. מאידך גם אם אין לכאורה בעיות הנראות לעין, זה לא אומר שהכול תקין.

 יש לזכור  שבמקרים רבים, העסק מתרגל לחיות עם תופעות שונות, משלים עם קיומם ומתאים את עצמו לתופעה. לעיתים בעלי העסק אינם ערים להתהוות "סדקים קטנים" המעידים על התנהלות בעיתית. במקרים רבים "פותרים את הבעיה"  בנוסח "כך זה אצל כולם".

יש לזכור שגם אם העסק מרוויח עשויות להיות בעיות, לעיתים  הרווח הפוטנציאלי שלא מומש גבוה בהרבה מהרווח שמומש, האם זו לא בעיה?

לכל ארגון ועסק בכל תחום, יש "D.N.A עסקי" שונה (מבנה עסקי ייחודי לעסק המורכב ממידת ורמת הקיום של גורמים כגון: מבנה הון, תמהילי ידע, מבנה ארגוני ופונקציונאלי, תמהיל אנושי, רמת טכנולוגיה, תהליכי ניהול ובקרה, מערך מידע, פילוסופית חיים של הבעלים, אוריינטציה עסקית ועוד). כך שגם בעיות זהות במינונים זהים יבואו לידי ביטוי באופן שונה בארגונים עסקיים הפועלים באותו ענף. לא רק בעיות יבואו לידי ביטוי באופן שונה, גם מיצוי הפוטנציאל העסקי יבוא לידי ביטוי באופן שונה, וגם היכולת להתמודד עם קשיים עסקיים יהיה שונה. 

ה D.N.A  העסקי חייב להיות מותאם לסוג הפעילות העסקי, לגודל העסק, לסביבת התחרות שבו פועל העסק ולמטרותיו העתידיות.

עסקים בתחומים שונים פועלים בסביבות תחרותיות שונות. לכל סביבה תחרותית מאפיינים שונים הנגזרים מסוג ואופי המוצר או השרות, ומעוצמת התחרות של הכוחות הפועלים בשוק הענפי (מתחרים ישירים, לקוחות, ספקים, מוצרים ופתרונות חלופיים, ואיומי חדירה של מתחרים חדשים). סביבת התחרות של העסק, היא חלק מסביבה רחבה יותר הנשלטת על ידי חוקים, תקנות, הרשאות, רגולציה, שינויים דמוגרפים וכלכליים, גלובליזציה ועוד.

 בכדי להתמודד ולהצליח, העסק חייב להכיר את יכולותיו, לחזק את חולשותיו, לטפח את חזקותיו ולבצע את המהלכים הנכונים, בזמן הנכון, ובאופן הנכון. בשפה אחרת להיות מנוהל באופן אפקטיבי ויעיל.

בסיס ההתנהלות של כל עסק גדול או קטן, מקורו בקיום תהליכים ניהוליים, עסקיים וארגוניים הולמים והתואמים את אופי ועוצמת התחרות הענפית בהם פועל העסק. ותואמים את חזונו וייעודו של העסק.

כמו בבעיות רפואיות, לא תמיד היכן שכואב שם גם הבעיה, כך גם בעסק, לא בהכרח מה שנראה כבעיה היא אכן בעיה ולהיפך. לא תמיד הגורם המזוהה כבעיה, הוא אכן מקור הבעיה. לעיתים מקור הבעיה הוא במקום אחר.

יש לזהות את בעיות הליבה שהן הבעיות האמתיות והמשפיעות ביותר על ההתנהלות העסקית. שלב הזיהוי והמיפוי הראשוני הוא בעל חשיבות רבה לפתרון מוצלח. לאבחון ולמיפוי בעיות רפואיות ולריפוי ,נדרש רופא מיומן ומנוסה, כך גם בטיפול בבעיות ניהוליות ועסקיות.

יש להבחין בין סימפטומים בעיתיים, גורמים בעיתיים, ותוצאות בעיתיות. במקרים רבים קשה להפריד ביניהם, אבל ברור שיש קשר ביניהם.

לאחר זיהוי הבעיות  והגדרת הצרכים המתאימים לעסק, יש צורך בבצוע השינויים הנדרשים. תהליך ניהול השינוי הוא תהליך מורכב ורגיש, המחייב ניסיון חיים וניסיון ניהולי רב בהובלת תהליכים דומים.

לבדיקת הצורך בייעוץ על בעל העסק לשאול את עצמו את השאלות הבאות:


    • האם אתה נדרש, באופן שוטף, לכסות את המינוס בבנק בעזרת הלוואות, או כסף מהבית? 
    • האם אתה מרגיש, שאתה מוקף בעסקך בסמני שאלה רבים, ללא תשובות מספקות?
    • האם אתה מרגיש, שכל העסק על הגב שלך, ואין לך עם מי להתייעץ?
    • האם אתה מרגיש, שאתה כל הזמן עסוק, ו"העניינים לא זזים"?
    • האם אתה סבור, שהעסק יכול להגיע לתוצאות עסקיות טובות יותר?
    • האם אתה סבור, שהעסק צריך לשנות כוון?
    • האם אתה מוטרד ומתלבט, לגבי עתידו של העסק?
    • האם אתה עסוק בחלק גדול מזמנך, בסתימת חורים ובכבוי שריפות?

אם לפחות תשובה אחת חיובית, מומלץ לשתף יועץ לניהול עסקי בהתלבטויות.

 

UP ייעוץ וניהול- עוזי פלג

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי, חבר לשכת היועצים העסקיים והניהוליים, יועץ מוסמך של המעוף במשרד הכלכלה, מנכ"ל לשעבר של חב' עסקיות

אם לפחות תשובה אחת חיובית, מומלץ לשתף יועץ לניהול עסקי

 

 כל הזכויות שמורות עוזי פלג UP  ייעוץ וניהול עסקי

עוזי פלג יועץ בכיר לניהול עסקי מוסמך משרד הכלכלה, חבר בלשכת היועצים העסקיים, מנכ"ל לשעבר בחברות עסקיות.  נייד :0526969240  WWW.UZIP.CO.IL




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב