" "האם להשאיר את הילד שנה נוספת בגן?" שואלים הורים רבים, שילדיהם חווים קשיים במהלך השנה האחרונה שלהם בגן.
כדאי בהחלט להשאיר את הילד שנה נוספת בגן, אך רק בתנאי שבמהלכה תטופל הבעיה הגורמת לקשיים. השארתו של ילד בגן, בתקוה ש"הזמן יעשה את שלו", היא איבוד זמן יקר ותו לא!
המעבר מהגן לכתה א', הוא ציון דרך בחייו הקצרים של הילד. ככזה אנו מתכוננים לקראתו ומציינים אותו בחגיגיות, ובצדק. אך לגופו של ענין זהו מעבר חד וקשה. האוירה העוטפת של הגן מתחלפת במסגרת נוקשה והישגית, עימה על הילד הצעיר ללמוד להתמודד, ומהר. אמת, רוב רובם של הילדים מסתגל, ללא קושי, למצב החדש. אך ישנם לא מעט ילדים שאינם מצליחים לעשות זאת, ועד מהרה הם נקלעים לפיגור בלימודים ולבעיות חברתיות. לילדים אלה הופך בית הספר להיות מקום קשה ולא אהוב.
אחד הגורמים הנפוצים לקשיים, תחילה בגן ואחר כך גם בבית הספר, הם ליקוי הלמידה.את הסימנים המעידים על ליקויי למידה, ניתן לזהות אצל ילדים כבר בגיל מוקדם, בוודאי ובוודאי שבגיל הגן.
ילד כזה, משאותר, מומלץ להתחיל לעבוד איתו כבר בגן, ולהכינו לקראת בית הספר. הכנה זו כוללת, בעיקר, לימוד קריאה וכתיבה וכן הקניית מיומנויות בסיסיות אחרות, להן יזדקק הילד בלימודיו. כאן המקום להעיר שלקשיים בלימודים, הן בגן והן בבית הספר, יש השלכות חברתיות ורגשיות קשות. ילד המגיע מוכן לבית הספר, השתלבותו, הן בלימודים והן בחברה, תהיה טובה יותר וחלקה יותר, ותקנה לו את הביטחון העצמי ואת שלוות הנפש שיאפשרו לו המשך הצלחה בהתמודדות עם קשייו.
עם זאת, אל לנו לשכוח שלהישארותו של הילד שנה נוספת בגן, יש גם חסרונות. למשל, הדבר יכול להתפרש ככישלון. דבר נוסף- הילד ינותק מחברתו. ועוד- הוא יהיה מבוגר מחבריו , תחילה בגן ואחר כך במשך כל שנות לימודיו בבית הספר. אך כאשר אנו באים לעשות את מאזן הרווח וההפסד, נראה שהיתרונות שבהגעתו של הילד לבית הספר, כאשר הוא מוכן לקראתו ובאמתחתו ידע ומיומנויות שחבריו טרם רכשו, עולים לאין ערוך על הקשיים שתגרום השארתו בגן, מה גם שמחלקם היה סובל בין כך ובין כך.
"בתנועה מכוונת, נירה פינקלר"
ליצירת קשר: ufinkler@013.net.il
נכתב ע"י "כתיבה תמה, אורי פינקלר-שירותי כתיבה אישית" www.finkler.co.il