דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גורדי שחקים בניו יורק 

מאת    [ 10/12/2016 ]

מילים במאמר: 1107   [ נצפה 3814 פעמים ]

אחד המאפיינים הבולטים (מאוד) של העיר ניו יורק ובעיקר במנהטן אלו גורדי השחקים, מאפיין זה החל את דרכו בסוף המאה ה-19 יד ביד עם העיר שיקגו. הבניינים הגבוהים ייחדו את מנהטן ועדיין מיחדים את העיר, למרות שהיחוד קצת מתערפל מכיוון שרוב הערים המודרניות מרימות את עצמן השמיימה,(למעט ערים שיש חוק נגד כמו דבלין אירלנד) או לפחות רק אזור מסויים שלה, בדרך כלל האזור העסקי שמעורב עם מלונות, ברים, מסעדות ואטרקציות שונות, לעתים קרובות אזור זה נקרא הדאונטאון, לעתים רחוקות יותר היקרא האזור מידטאון. דאונטאון לוס אנג'לס למשל.

התחלה

ניו יורק ושיקגו היו מהראשונות להקים כמות אדירה כזו של מבנים והיו מהראשונות להרים אותם לכאלו גבהים, למען האמת הייתה בין שתי הערים תחרות בלתי רשמית למי מקים את הבניין הגבוה ביותר. את התואר לקחה שיקגו עם בניין Home Insurence ב-1884 כאשר הבניין הגיע לכ-42 מטרים והיו בו 10 קומות, מספר שנים מאוחר יותר נבנו עליו עוד שתי קומות, למרות שלא היה הגבוה ביותר זכה בתואר, זאת בעקבות השלד שלו שהיה חסין מאש והיה הראשון ששימש בבניין בסדר גובה כזה. 

בניו יורק לעומת זו אחד מהגורדי שחקים הראשונים היה ברחוב Park Row, בניין שנקרא New world Building, המבנה התנשא לגובה של בין 95 מטרים לבין 105, תלוי באיזו הגדרה בוחרים למדוד את הבניין עם או בלי אנטנה. New World building שהיה מכונה גם Pulitzer Building הושמד ב-1955 לשם בניית רמפה לגשר ברוקלין.

הגדרה

ההגדרה של גורד שחקים אינה חד משמעית גם בגלל שהנתונים משתנים במשך השנים, גם בגלל שהגבהים משתנים, שלד הבניין אמור להיות מפלדה מסוימת ונגד שרפות.
נשאלת שאלת המדידה, מהיכן עד היכן נערכת המדידה לקביעת גובהו של הבניין מהלובי עד הגג? מהלובי עד האנטנה? וכו..באופן כללי High-Rise הוא בין 30-100 מטרים גובה, גורדי שחקים מינימום 100 מטרים יש יאמרו לפחות 150 מטרים. עכשיו זה לא נגמר פה, Supertall building  הוא מגובה 300 מטרים, ו Megatall Building הם מ-600 מטרים ומעלה. 
הבניין הגבוה ביותר בעולם כרגע הוא Burj Khalifa בדובאי ומתנשא לגובה של כ-828 מטרים כולל אנטנה. 

סיבה

הסיבה שאנו בונים לגובה טמונה ביסודות האדם להגיע רחוק יותר, גבוה יותר ולהיות החזק והשולט. מגדל בבל, פרמידות, גני בבל ועוד ועוד
המהפכה התעשייתית מסתיימת באמצע המאה ה-19 ומביאה עמה את בשורות העיר, רבים נוהרים לערים מכיוון ששם יש כסף, חיים טובים יותר, אפשרויות מגוונות. האוכלוסיות בעיר מכפילות את עצמן וזה בלשון המעטה, נוסיף לכך שבשלהי המאה ה-19 פוקדות שרפות עזות את ניו יורק ואת שיקגו.
האלמנט החשוב ביותר לבנייה לגבהיים הוא המעלית, למרות שמעלית הייתה קיימת עוד מהעת העתיקה הפורמט של המעלית שהביאה המהפכה התעשייתית איפשר להגיע לגבהים עצומים ואף לבנות שם. ואז...גורדי שחקים.

גורדי שחקים בניו יורק

גורדי השחקים בניו יורק לרוב בנויים בצורה מדורגת, זו לא אופנה אלא ארכיטקטורה מחושבת עתיקת יומין.
בסוף המאה ה-19 שיקגו מאטה את קצב הבנייה לזמן מה, זאת בגלל אות מחאה מצד פעילים על זיהום ובזבוז אנרגיות ובגלל חוק שלא מאפשר לבנות מעל גובה מסויים. בזמן זה ניו יורק תופסת תאוצת בנייה ועולים מספר בניינים באזורים שונים בעיר, בזמן זה נשמעת ביקורת נוקבת על בניינים אלו בניו יורק, על כך שהם מגושמים ולא אסתטיים והם מצילים על הרחוב ועל הבניינים הסמוכים שערכם יורד משמעותית.
פתרון לבעיות אלו היו זיגוראת. זיגוראת זה סגנון בניה בצורת מדרגות, כאשר הבסיס רחב ברוחב השטח של המבנה ובשלב מסויים הוא הופך לצר יותר וכן הלאה וכן הלאה עד החלק הגבוה של המבנה, התוצאה היא בניין מדורג. 
פתרון זה איפשר לבנות בניינים עצומים בניו יורק שלא יצלו על השדרות, על רחובות ועל הבניינים הסמוכים, דוגמא קלאסית לכך הוא הבניין האהוב בניין אמפייר סטייט.

מאפיין נוסף לבניינים בניו יורק הוא הסגנון האומנותי, הלא הוא האר דקו והוא הולך יד ביד עם זיגוראת. אחד מהסממנים של האר דקו הוא השטחה של מבנים לכן ההדרגה של גורדי השחקים, יתרה מזו הסגנון שהתפתח בשנות ה-20 של המאה ה-20 מושפע מזרמים אומנות רבים כמו קוביזם, זרמי אדריכלות שונים, תבליטים, חריטות, עיטורים גיאומטרים ועוד.. מה שניתן לראות באופן ברור על ההבניינים בניו יורק. בניין קרייזלר למשל.

בניו יורק ישנם מעל 100 גורדי שחקים והיד עוד נטויה, כמה שקו הרקיע של ניו יורק מרשים וגבוה הוא הולך לארקיע עוד יותר. להלן מספר בניינים אייקונים בניו יורק, לא הרבה..

בניין אמפייר סטייט-Empire State Building
ממוקם בשדרה החמישית על רחוב 34, מיקום אידאלי בניו יורק. הבניין הוא אחד מסמלי ניו יורק והשם שלו לקוח מכינוייה של מדינת ניו יורק, מדינת Empire state. הבניין נפתח ב-1931 ולקח חלק מתחרות על הבניין הגבוה ביותר בניו יורק יחד עם בניין קרייסלר ועוד רבים. הבניין מעל 400 מטרים גובה ובמשך כ-40 שנה היה לבניין הגבוה בעולם עד בואם של מגדלי התאומים בשנות השבעים. הבניין הופיע בהרבה סרטים וסדרות כאשר הידוע מבינהם הוא קינג קונג.

בניין קרייזלר-Chrysler
ממוקם ברחוב 42 ולקסינגטון, גם מיקום אידיאלי בניו יורק, גבוהו כ-320 מטרים והוא הסתיים להיבנות ב-1930. היה לבניין הגבוה בעולם למשך 11 חודשים עד שהאמפייר סטייט בילדינג הושלם. היחוד של המבנה בין השאר הוא החלונות שבצריחו והגריפינים המאתרים אותו.

מגדלי התאומים
ב-1973 הוקמו World Trade Canter שני גורדי שחקים עצומים ששינו את קו הרקיע של ניו יורק באופן מובהק, הם הגיעו לגובה של 415 מטרים ו 417 מטרים והיו ממוקמים בדטונטאון מנהטן, Finanical District. הסיפור הנורא ידוע וכואב כל פעם מחדש, מתקפת הטרור שיצאה לפועל בראשון לספטמבר בבוקר 2001, שני מטוסי בוינג הוטסו לתוך הבניינים קודם אל תוך המגדל הצפוני ואז אל הדרומי. אסון התאומים.

פלאטאיירון-Flatiron
ממוקם בשדרה החמישית מספר 175, נבנה ב-1901 ובאופן די מידי נהייה לבניין אייקוני עד כדי כך שכל השכונה נקראת על שם הבניין Flatiron District. השם המקורי של המבנה הוא The Fuller Building אבל בגלל שדמה למגהץ, ידוע כיום כ Flariron. גובהו כ-87 מטרים והוא בעל 22 קומות.

70 Pine Building
בניין נוסף אייקוני בניו יורק למרות שלא ידע מעמד גבוה כמו הקודמים. ממוקם בדאונטאון מנהטן, גם הוא תוצאה של התחרות על הבניין הגבוה ביותר בשלהי שנות ה-30. גובהו כ-290 מטרים והוא כ-66 קומות. אחד מהאטרקציות בבניין הוא המצפה בעל המסגרות השקופות והנופים משגעים של מנהטן.

30 Rockefeller Plaza
בניין אייקוני נוסף שהוקם ב-1933 כחלק ממרכז רוקפלר. בין רחוב 49 ל-50 בין השדרה החמישית והשישית. הבניין מאכלס בין הש?אר את רשת השידור NBC. יש בו את אחת התצפיות היפות בניו יורק. בבניין צולמה התוכנית Saturday Night Live.

מגדל החירות-Freedom Tower
או One World Trade Center המחליף העצום של מגדלי התאומים. כ -540 מטרים גובה, הגבוה ביותר בניו יורק והרביעי בגוהבו בעולם כולו.

ישנם עוד הרבה מאוד גורדי שחקים ראויים לאיזכור, אבל זו אינפורמציה למאמר בפני עצמו.

להלן גורדי שחקים שהם מלונות בניו יורק:

מלון 4 כוכבים בניו יורק Wyndham New Yorker Hotel
מלון חמישה כוכבים בניו יורק, Langham Place New York Fifth Avenue
מלון ארבעה כוכבים בניו יורק, New York Hilton Midtown
מלון בטיימס סקוור New York Marriott Marquis
מלון 5 כוכבים ניו יורק Waldorf Astoria New york 
מלון במרכז מנהטן The Peninsula New York



דניאל רייכר


http://www.cityofnewyork.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב