דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בני זוג ידועים בציבור 

מאת    [ 05/12/2016 ]

מילים במאמר: 410   [ נצפה 3323 פעמים ]

בני זוג ידועים בציבור

 

מוסד הידועים בציבור התפתח מראשית הקמתה של מדינת ישראל והוא מתייחס בעיקר לשתי קבוצות אוכלוסיה: קבוצה אחת הכוללת בני זוג שאינם יכולים להינשא בשל איסורים הלכתיים, כדוגמת כהן וגרושה או בני זוג מאותו מין, אך היו עושים כן לו התאפשר להם וקבוצה שנייה הכוללת בני זוג שאינם מעוניינים להיכנס בברית הנישואין מטעמים אישיים ואינם מעוניינים שחוקי הנישואין יחולו על מערכת היחסים ביניהם.

מטרתה העיקרית של ההכרה במוסד הידועים בציבור, היא השוואת זכויותיהם וחובותיהם של בני זוג הידועים בציבור, לאלו של זוגות נשואים והיא באה לידי ביטוי בחקיקה ענפה ובפסיקות בתי המשפט.

זכויות הידועים בציבור חלות על מערכת היחסים של בני הזוג, הן במהלך החיים והן במקרה מוות של אחד מבני הזוג וזאת בין היתר, מכח חוק הירושה.

יש להדגיש כי הסטאטוס של ידועים בציבור כשלעצמו אינו מקנה זכויות למי מבני הזוג, אלה שחוקים שונים המקנים זכויות או מחילים חובות עשויים לחול גם על בני זוג ידועים הציבור, בין במפורש ובין במשתמע ובהתאם למגמות המשפטיות המשתנות בהתייחס לתפיסות חברתיות מקובלות.

ההכרה בסטאטוס של ידועים בציבור במקרה של מחלוקת בין הצדדים, אינו נקבע ע"י מי מבני הזוג, אלא ע"י בית המשפט.

כיום אין קריטריונים וודאים ומוחלטים על פיהם יוכרו בני זוג כידועים בציבור, אין קביעה ביחס לפרק זמן מינימאלי להתקיימות מערכת היחסים כתנאי להחלת סטאטוס של ידועים בציבור, אין חובת ניהול משק בית משותף בין בני הזוג ואף אין חובת נאמנות בין הצדדים ולמעשה עיקר משקל הכובד ניתן ל"כוונת הצדדים" כהגדרתה בפסיקת בתי המשפט, קרי, כיצד ראו הצדדים את מערכת היחסים ביניהם כעולה מתוך שלל הראיות והאם היחסים בין הצדדים הגיעו לכדי יחסים של ידועים בציבור לגישת כל שופט ושופט בכל מקרה ומקרה הנדון בפניו.

חוסר הוודאות והתמורות שחלו במהלך השנים בפסיקות בתי המשפט בנושא, יצרו מצבים קשים בעיקר בקרב זוגות שלא היו מעוניינים להחיל על מערכת היחסים ביניהם את מכלול הזכויות והחובות החלים על בני זוג נשואים ואלה עלולים להיכפות עליהם או על יורשיהם בניגוד לרצונם ולגרום להם נזקים כלכליים, נפשיים וחברתיים לא מעטים.

הדרך היחידה למנוע מצב בו הצדדים יוכרו כידועים בציבור וכפועל יוצא מכך, למצוא עצמם חולקים את רכושם האישי עם בן הזוג האחר או יורשיו בעל כרחם, היא עריכת הסכם ממון. למרות שעלולות להיות השלכות מרחיקות לכת, בעיקר בפן הכלכלי, בעת פירוד הצדדים או חלילה מוות של אחד מהם, בני זוג רבים מתעלמים מהשלכות אלה ואינם עורכים ביניהם הסכם ממון כדרישת החוק ומותירים את העניין לפתחו ופרשנותו של בית המשפט בעת מחלוקת.

 

 

 

 

 

מרים סרגוסי, עורכת דין ומגשרת ותיקה מתמחה בענייני משפחה, שותפה במשרד  "מלכה- סרגוסי-ישי", מייצגת בכל הערכאות בתיקי גירושין, כתבה את המדריך "גירושים בישראל" המפורסם בכתובת http://www.israelidivorce.com/spnvm




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב