חיי שרה תשעז בכסף מלא יתננה לי , קניה יהודית
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

חיי שרה תשעז בכסף מלא יתננה לי , קניה יהודית 

מאת    [ 24/11/2016 ]
מילים במאמר: 772   [ נצפה 1283 פעמים ]

 
 

ערש"ק פרשת חיי שרה, בכסף מלא יתננה לי , קנין יהודי תשע"ז

 

 ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה.ותמת שרה בקרית ארבע הוא חברון בארץ כנען ויבא אברהם לספד לשרה ולבכתה ויקם אברהם מעל פני מתו וידבר אל-בני-חת לאמר גר-ותושב אנכי עמכם תנו לי אחזת-קבר עמכם ואקברה מתי מלפני ויענו בני-חת את-אברהם לאמר לו שמענו אדני נשיא אלהים אתה בתוכנו במבחר קברינו קבר את-מתך איש ממנו את-קברו לא-יכלה ממך מקבר מתך ויקם אברהם וישתחו לעם-הארץ לבני-חת וידבר אתם לאמר  אם-יש את-נפשכם לקבר את-מתי מלפני שמעוני ופגעו-לי בעפרון בן-צחר ויתן-לי את-מערת המכפלה אשר-לו אשר בקצה שדהו  בכסף מלא יתננה לי בתוככם לאחזת-קבר.

אברהם מבקש לקבור את שרה, במערת המכפלה. מבקש מעפרון לקנותה בכסף מלא, אין אברהם מוכן לקבל את מערת המכפלה חינם אין כסף.

אומר רבי נתן "..כי לגודל עצם הקדושה שהיתה שם.....על כן לא היה באפשר להוציאה מעפרון במתנה כי אם בכסף מלא כי אי אפשר להוציא ולהעלות הקדושה בחינם, בפרט קדושה גבוהה כזאת."

קנין יהודי, ענינו נתינת תוקף חשיבות וקדושה. ביותר נכון הדבר כאשר באים לקנות דבר כלשהוא אשר ענינו נמוך בקדושתו ויש להעלותו, או קניין מגוי לא רק שאין בו שום קדושה יתר אלא יש בו קליפות רבות המעכבות, יש להסירם להתגלות הקדושה.

מערת המכפלה קדושתה גבוהה עד מאוד, אומרים חז"ל , מערת המכפלה הינה שערי גן עדן שדרך שם עולין כל הנשמות אל עץ החיים..

בהיות המערה תחת יד עפרון, היתה המערה מסובבת בקליפות אשר מנעו והסתירו את קדושתה.

הקנין בכסף מלא מוציא המערה , לגמרי, מידי עפרון ואינו משאיר כלל טומאה.

בהיות מערת המכפלה בידי עפרון, בחינתה היתה מערה, חשך ואפילה.

בהיותה אצל אברהם נהפכה להיות מאירה.

אומר הזהר שמקום המקדש הינו שער השמים, על כן הקפיד שלמה המלך לקנות את מקום המקדש מידי ארוונה היבוסי, בכסף מלא  ויאמר דויד אל-ארנן, תנה-לי מקום הגרן, ואבנה-בו מזבח, לה'; בכסף מלא תנהו לי, ותעצר המגפה מעל העם.

הכסף ענינו אמצעי ולא מטרה, בהיות הכסף מטרה, ענינו עבודה זרה.

אומר מוהר"ן  לא יהיה לך אלהים אחרים על פני ..ואלו בני אדם הנופלים בתאוות ממון ואינם מאמינים שהקדוש ברוך הוא יכול לפרנס את האדם בסבה קלה ורודפים אחר פרנסתם ביגיעות גדולות והם אוכלי לחם בעצבון כמו שכתוב: "בעצבון תאכלנה".

כסף ענינו פדיון, לפדות הקדוש מהטמא. כל עוד משמש הכסף לפדיון ואיננו מהות כשלעצמו הרי הוא בבחינת אמצעי ראוי. אמצעי ראוי, להוצאת הקדוש מידי הטמא, פדיון שבויים, פדיון נפש, לעליה בקדושה. קנית מערת המכפלה, קנין גורן ארונה היבוסי, מקום המקדש.

 

בכסף מלא יתננה לי, זוהי מהות עבודתו של היהודי.

עבודתו של היהודי ענינה בבחינת מעלין בקודש. היהודי כל מעשיו הינם להעלות הטוב אשר שקוע בתוך הרע. להגדיל שמו של הקב"ה בעולם, ולהחיל שמו על העולם כולו. עבודה זו נעשית ע"י סור מרע, היינו להסיר הרע אשר נתערב בטוב. הסרה זו, של הרע, תגלה את רוב טובו הטמון בעולם.

הרע איננו מציאות, הרע הינו תוצר של אי עשיית טוב. הסרת הרע הינה על ידי הרבות טובה, כדברי הרב קוק.

כל עשייתו היהודית של היהודי צריך שתהיה בבחינת בכסף מלא, היינו עשייה מלאה, מילוי הטוב והקדוש אשר יביא להסרת הרע.

כל עשייה אשר אין בחינתה בכסף מלא, מהווה הגדלת הרע.

 

 

 

 

אומר הרב צבי יהודה קוק, "שיכותינו לארץ אינה מתחילה מהקנין, היא עובדה אלוקית ממשית מציאותית, סידור אלוקי, הנהגה אלוקית......אך היא גם צריכה להתגלות בסדר החיים האנושיים....קדושה זו חייבת להתגלות ולהתבטא על ידינו בהכרה ובתודעה, בדיבור, בלימוד ובמעשה. הקדושה האלוקית קיימת, ביטוייה על ידינו הוא השלמה.

בתחילה מופיעה ההתחייבות האלוקית  כי את-כל-הארץ אשר-אתה ראה, לך אתננה, ולזרעך, עד-עולם עכשיו בא אברהם ומסדר את אתננה במציאות חייו"

ההתגלות האלוקית צריך שתהיה בבחינת בכסף מלא. רק מציאות זו של בכסף מלא היא אשר תביא לגילוי האלוקות בסדרי החיים.

 

אברהם בתחילת דבריו, ברצותו לרכוש את המערה, פותח ואומר בכסף מלא יתננה לי. עפרון הוא המציע לתת המערה חינם אין כסף לא-אדני שמעני השדה נתתי לך והמערה אשר-בו לך נתתיה .

עפרון מבקש ליתן המערה חינם ביודעו, שלמרות היות המערה מתנה לאברהם, יישאר הוא קשור אליה. אברהם מתעקש וידבר אל-עפרון באזני עם-הארץ לאמר אך אם-אתה לו שמעני  נתתי כסף השדה קח ממני ואקברה את-מתי שמה.

עפרן מתרצה ומקבל הכסף בהכירו במעלת כספו של אברהם, כסף עבר לסחר. אומר תרגום אונקלוס, כסף המתקבל בכל המדינות. (ראה סנהדרין קט. בענין עפרו של אברהם אבינו).

 

ענינו של ממון, של קניה באמצעות הממון דומה בענינו לברכה על האוכל. בברכה על האוכל אנו מעלים ומוציאים הטוב מהלא טוב. אנו מעלים הקדושה הכלואה במאכל. זאת עושים הן על ידי הברכה והן על ידי הלעיסה והאכילה.

עפרון, אומר רבי נתן בחינתו  ועפר תאכל כל-ימי חייך.

 

בכסף מלא

שבת שלום

דויד לקס אמת

דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי .מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, מתמחה במצוקות על רקע נפשי, מטפל בחולים במחלות "סופניות". 052-6409251


 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב