דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגישור אינו זרוע של בית המשפט 

מאת    [ 08/04/2008 ]

מילים במאמר: 779   [ נצפה 3693 פעמים ]

גישור הוא תפיסת עולם ולא עוד זרוע של בית המשפט


בעיני רבים נתפס היום הגישור כעוד זרוע של בית המשפט, שמטרתה בעצם, להוריד העומס מבית המשפט ולסגור את הסכסוך בהסכמה, לפני שמגיעים להצגת התיק בפני השופט. התפיסה הזו נתמכת על ידי העובדה שלאחר פתיחת תיק בבית המשפט והצגת כתבי הטענות, בית המשפט הוא שבעצם, מציע לצדדים לנסות לישב את הסכסוך בהליך של גישור ובמידה והצדדים מגיעים להסכם, נותן לו תוקף של פסק דין.
להבנתי ולהבנת מגשרים רבים הגישור אינו צריך להצטייר כעוד זרוע של בית המשפט. גישור הוא תפיסת עולם, דרך חיים ועניין של חינוך ולכן יש להטמיע אותו כהליך חברתי, חינוכי ולהתחיל זאת כבר מרמת בית הספר. יש לראות באופן מאד חיובי את קורסי המגשרים הצעירים הפועלים היום במסגרת בית הספר ומטרתם להכשיר צעירים לנסות לפתור את הסכסוכים הפנימיים שלהם בדרכי גישור.
צוואר הבקבוק של הליך הגישור הוא יכולתו של המגשר לקנות את אמונם של שני הצדדים ולהביאם לחשיבה גישורית. במאמר זה ברצוני לפרט מספר דוגמאות ציוריות שמטרתם להראות לצדדים שיש יותר מאפשרות אחת לניתוח והצגת תמונת המצב ובעזרתם ניתן להתחיל לנסות להעביר את הצדדים הליך של שינוי.
סיפור התפוז - סיפור התפוז נהפך כבר לקלסיקה וכל זאת אחזור עליו מפאת חשיבותו בעיני. בקצרה מדובר על שני אבות המחפשים נואשות תפוז, שכן לדברי הרופאים זהו הסיכוי היחיד שלהם להציל את חיי בנם, המצוי על ערש דווי. לבסוף שניהם מוצאים יחדו תפוז אחד בלבד ומתחילים לריב עליו. אני ראיתי אותו ראשון, אני מצאתי אותו ראשון, בני זקוק יותר וכו'. השנים מגיעים לזקן הכפר שלאחר מספר ברורים מבין שאב אחד זקוק לקליפת התפוז להצלת חיי בנו והשני זקוק למיץ התפוז לאותה מטרה. אני זוכר שבפעם הראשונה ששמעתי את הסיפור התרשמתי מהאפשרות הנוספת שהתגלתה לחלוקת התפוז. אני בטוח שקימות עדיין אפשרויות נוספות וצריך רק לגלותן. סיפור התפוז מלמד שלא צריך להתייאש ויש לנסות ולמצוא פתרון אפילו עם צריך לצאת עבורו מתוך הקופסה. קשה אבל אפשרי. סיפור זה רלוונטי גם להליך הגישור. מעבר להרחבת העוגה יש לנסות לחפש ולמצוא אינטרסים ברבדים עמוקים יותר.
סיפור שתי התמונות - שמעון וראובן יושבים אחד מול השני ומאחורי כל אחד מהם תמונה גדולה אחרת. מאחורי שמעון תמונה של ון-גוך ומאחורי ראובן תמונה של שגל. כל אחד מהשניים רואה כמובן רק את התמונה שלפניו ולא את התמונה שמאחוריו אותה רואה הצד השני. עכשוו הם נשאלים מה כל אחד צריך לעשות על מנת לראות את התמונה שחברו רואה. לאחר היסוס הם משיבים שאני צריך להסתובב, לשנות את זוית הראיה שלי ובכלל אם אני אשב לצידו של חברי אז אראה בברור את התמונה שהוא רואה. כל מלה נוספת מיותרת.
מכוניות מרוץ - איך מגיעים לגישור. לשני צדדים יש סכסוך. לאחר שנואשו מלפתור אותו במשא ומתן ביניהם הם פונים לערוץ המשפטי - כל אחד שוכר עו"ד, את הטוב ביותר שהוא יכול להרשות לעצמו. הסכסוך משול בשלב זה למרוץ מכוניות. עורכי הדין הם נהגי המרוץ ששכרנו ואנו אומרים להם תלחצו על דוושת הדלק בכל הכוח והביאו לנו את הניצחון בתחרות הזו. אנחנו מתיישבים במושב האחורי ומפקידים את ההובלה בידי עוה"ד. על מנת שגישור יצליח הצדדים חייבים לתפוח קלות על שכם העו"ד ולבקש ממנו לעצור בצד ולהתחלף במקומות. בגישור הצדדים הם המובילים, הם מחזיקים בהגה ועו"ד יושב במושב האחורי כיועץ. נוסעים קצת יותר לאט, אבל אפשר לשלוט על מה שקורה ובסוף מגיעים למטרה, פלוס מינוס באותו הזמן. תפקידו של עוה"ד חשוב - אבל כיועץ.
משחק המעות - בתורת המשחקים מציעים לנו לבחור בין 3 אפשרויות:
1. אתה זוכה בשתי מעות והצד השני באפס.
2. כל אחד זוכה ב - 3 מעות.
3. אתה זוכה ב - 4 מעות והצד השני ב - 5 מעות
ובכן במה כדאי לך לבחור. הכול תלוי בסוג הקונפליקט. אם מדובר על תפקיד עליו מתחרים שני הצדדים אז צריך לבחור באפשרות מספר 1 שכן זה או אני או אתה ואין פה אפשרות לרוטציה. בשורה התחתונה צריך לבחור את מה שמתאים עבורך, שנותן לך את מכסימום הרווחים ולא להסתכל בצלחת האפשרויות של הצד השני. אם כאשר מכסימום הרווח שלי הוא 4 מעות אז אני לא צריך לחשוש שאתפס כפרייר היות והצד השני הרוויח יותר.
מעגל אפרת - במדעי ההתנהגות לומדים על מעגל "אפרת" - אירוע, פירוש, רגש, תגובה. אירוע מוביל לפרוש האירוע וממנו נובעים רגש והתגובה הסופית. הפרוש של האירוע הוא בשורה התחתונה המפתח להבנת התגובה. בגישור צריך להזכיר לצדדים שלכל אירוע עשויים להיות מספר פרושים אפשריים, ולאו דווקא הפרוש שאתה נותן לאירוע זה הפרוש שנתן לו הצד השני. זכור את סיפור שתי התמונות ולפני שאתה מגיב נסה לראות ולנתח את האירוע מזווית הראיה של הצד השני.
לסיכום, הגישור אמור להיות דרך חיים. כאשר יש סכסוך בין הצדדים והם רואים שאינם מצליחים ליישבו בכוחות עצמם, עליהם לשקול גם את האופציה הגישורית - הבה נפנה למגשר וננסה ליישב את הסכסוך בעזרתו לפני שפונים להליך השיפוטי שבדרך כלל הוא ארוך ויקר יותר באופן משמעותי. בכל מקרה אפשר עדיין לנסות ליישב את הסכסוך בשלב הזה שהוא עדיין "קומקום" ולא נהפך ל"קטר".

אביגדור לוריא - מגשר



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב