דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפליטים היהודים מארצות ערב נפגעו יותר מאשר הפליטים הפלסטינים 

מאת    [ 08/04/2008 ]

מילים במאמר: 394   [ נצפה 3011 פעמים ]

מספרם המדויק של הפלסטינים שברחו מישראל מנובמבר 1947 ועד דצמבר 1948 לעולם לא יהיה ידוע. ההערכות נעות בין 400 אלף למיליון. המספר המתקבל ביותר על הדעת הוא בסביבות 550 אלף. מספר הפליטים הפלסטינים שנוספו בעקבות מלחמת ששת הימים מבוסס אף הוא על הערכות גסות ויש להניח שהוא עומד על כ- 100 אלף. מכאן, שכמות הפליטים הפלסטינים הכוללת כתוצאה משתי המלחמות היא כ- 650 אלף.

לפני 1948, חיו מעט יותר ממיליון יהודים במזרח התיכון ובצפון אפריקה. מספר זה צומצם בחצי בשנים שלאחר מלחמת העצמאות ואף צנח לכ- 100 אלף בעקבות מלחמת ששת הימים. האוכלוסיה היהודית המשיכה להידלדל בשנים הבאות ובשנת 2007 עמדה על בין 15 אלף ל- 35 אלף בלבד. חלק הארי של אותם יהודים חי באיראן. ניתן לומר שכמיליון יהודים הפכו פליטים כתוצאה מפעולת שנקטו נגדם מדינות במזרח התיכון ובצפון אפריקה. כשעורכים השוואה בין שני גלי הפליטים, הפלסטיני והיהודי, ניתן לסכם במידת סבירות רבה כי מספר הפליטים היהודים היה גדול בכ- 50 אחוזים מזה של הפליטים הפלסטינים.

בראשית שנות ה- 50, העריך ג'ון מישם ברנקאסל את שווי הנכסים שהותירו אחריהם הפלסטינים ב- 1948 ב- 450 מיליון דולר. בהתאם לערך המטבע ב- 2007, הסכום מסתכם ב- 3.9 מיליארד דולר.

מספרים מדויקים לגבי שוויים של הנכסים שאיבדו הפליטים היהודים במזרח התיכון וצפון אפריקה אינם בנמצא. אולם, על סמך שימוש במתודולוגיה דומה, ניתן להעריך שהסכום המינימלי עומד על 700 מיליון דולר על פי מדד התקופה ו- 6 מיליארד דולר על פי מדד 2007.

ישנן שתי סיבות מפתח לערכם הגבוה יותר של נכסי הפליטי היהודים. ראשית, מספר הפליטים היהודים מארצות המזרח התיכון וצפון אפריקה גבוה בכ- 50% מזה של הפליטים הפלסטינים. שנית, טבען הדמוגרפי של שתי הקבוצות הללו היה שונה. אחוז גבוה יותר מקרב האוכלוסייה היהודית היה עירוני והורכב ברובו מסוחרים ובעלי מקצוע, שנטו לאגור רכוש רב יותר מאשר האוכלוסיה הפלסטינית, אשר הייתה ברובה כפרית.

השורה התחתונה היא שבכל מתודולוגיה בה נעשה שימוש, נגלה שאבידות הרכוש שספגו הפליטים היהודים מארצות המזרח התיכון וצפון אפריקה הן כמעט בוודאות גבוהות ב- 50% לפחות מאלו של הפליטים הפלסטינים.

ברוב משברי הפליטים בעידן שלאחר מלחמת העולם השנייה, הסיוע הכלכלי שהוגש היה זמני. רק במקרה הפלסטיני הסיוע נמשך לאורך תקופה ארוכה. אונר"א, שהתקציב שלה בשנת 2007 עבר את גבול 500 מיליון הדולר, השקיעה בפלסטינים 13.7 מיליארד דולר מאז הוקמה ב- 1950. מכאן, שבמהלך 57 השנים האחרונות אונר"א ההשקעה של אונר"א גבוהה פי 3.5 מאשר שווי הנכסים שאיבדו הפליטים הפלסטינים. לכך יש להוסיף את הכספים שמקבלים הפלסטינים דרך תכניות סיוע אחרות ממדינות המערב.

מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.
כתובת האתר: http://www.jcpa.org.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב