לא מעט חובבנים (אני נזהרת שלא לומר שרלטנים) מבטיחים הסרה, העלמה ומחיקה של מסרים שליליים שנכתבו עלינו, אבל האמת היא שבעידן הדיגיטלי לא ניתן להסיר מהאינטרנט איזכורים שליליים בנוגע אלינו ו/או לעסק שלנו.
הפרסום השלילי (כמו גם הפרסום החיובי והפרסום בכלל) הוא בלתי הפיך. כל תיעוד ורישום ברשת המקוונת נשאר ולא ניתן להסרה. מחיקת השיימינג אינה אפשרית, ואם מישהו כתב עלינו או על השירות שלנו ביקורת רעה היא תשאר שם לנצח נצחים, לדראון עולם.
הפרסום השלילי יכול לפגוע פגיעה אנושה בעסקים. הנזק שנגרם לשמנו הטוב הוא עצום, ולעיתים רבות פגיעה במוניטין יכולה להוביל גם להתרסקות של העסק. בעיקר כאשר ההופעה השלילית מוצגת בעמוד הראשון של מנוע החיפוש של גוגל.
מה בכל זאת אפשר לעשות ? כיצד ניתן לאכוף את הפרסומים השליליים ? איך אפשר להתגבר עליהם ?
זה לא יקרה מיד. מדובר בתהליך מורכב, ארוך ולא פשוט שיכול לארוך גם חודשים רבים.
כיוון שלא ניתן למחוק או להסיר את הרבב שדבק בנו, נצטרך לגלות מידה רבה של סבלנות ואיפוק ולנקוט בפעילות של ניהול והפקת תכנים חיוביים אודות העסק שלנו ואודותינו. יש צורך בהקמת פלטפורמות שונות ובהזנת תוכן חיובי.
קיימות מספר אפשרויות לעשות זאת:
הקמת אתר או אתרים נוספים
פרסום בלוגים, פוסטים, מאמרים
פתיחת דף עסקי בפייסבוק
פרסום בפלטפורמות חברתיות שונות (אינסטגרם, פינטרסט, יוטיוב וכיוצ”ב).
ככל שכמות התכנים שתזינו לרשת תהייה רבה יותר (וכמובן לא פחות חשוב מכך – איכותית), תכנים אלה יעלו ראשונים במנוע החיפוש וידחקו את הפרסומים השליליים אודותיכם.
זה לא אומר שמי שינסה למצוא את הכתבות והפרסומים השליליים לא ימצא אותם, האיזכורים האלה פשוט לא יופיעו במקום הראשון, ויערימו מעט קשיים. ומי שמנסה למצוא אותם, יצטרך להשקיע מעט יותר מאמצים ולדוג אותם ממצולות הרשת.
מה שלא הורג אותנו, יכול להצמיח ולהעצים אותנו !
זיכרו שבעידן הטכנולוגי צילום מסך, הקלטות, תמונות וסרטונים הם כלים זמינים ונגישים לכל דיכפין. דברו יפה ללקוחות שלכם, אל תתפרעו, שמרו על כללים הוגנים, היו אדיבים, סלחנים ופשוט – המנעו בכל דרך, ככל האפשר מכך שמישהו יפרסם עליכם פרסומים שליליים.
לא צלח בידיכם? נתפסתם בקלקלתכם ?… אל תנסו להכחיש, אל תגזימו בתגובה. פעמים רבות עדיף להתנצל בפומבי, להנפיק הסברים ולנהל עם הלקוח מו”מ מאחורי הקלעים.
בקיצור – אל תתביישו לומר שטעיתם כאשר טעיתם.
לעיתים אפשר וכדאי לנצל את המשבר דווקא להעצמת העסק ויחצון נכון שלו – דוגמא מצויינת לכך היא הדרך בה נהגה רשת דומינוס פיצה, כאשר ב-2009 צילמו את עצמם שניים מעובדיה באחד הסניפים בקרולינה מתעללים באוכל שהם מכינים ללקוחות והעלו את הסרטון כאשר הם מתעטשים על הפיצה, מנגבים את עכוזם בספוג המשמש לרחיצת הכלים, ואף מכניסים לאפם גבינה.
רשת דומינוס פיצה שיגרה את נשיא הרשת להתנצל על המעשים במטבחה, והרשת לא רק יצאה מהמשבר כמעט בלא פגע, היא אף הצליחה לצמוח ממנו.
כתיבת תכנים וניהול מדיה חברתית http://www.wordswales.com/