דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם משתלם להשתתף בתוכנית מחוננים? 

מאת    [ 09/10/2016 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 3667 פעמים ]

בתחילת שנת הלימודים מקבלים כל תלמידי כיתות ב' בארץ ההזמנות למבחני איתור המחוננים. הורים רבים שואלים את עצמם איך כדאי להתחייס להיזדמנות זו, האם ילדהם יכולים להתאים לתוכניות המחוננים? מה יש לתוכניות האלו להציע? מה צפוי בתהליך המיון? איך להצליח בתהליך ומזער את הסיכוי שהילד יפגע מכישלון?

ראשית נסקור את תוכניות המחוננים שמציע משרד החינוך לילדים מחוננים בגיל בית הספר היסודי. הראשונה היא כיתת מחוננים. כיתת לימוד "רגילה" בה מתרכזים הילדים שאותרו כמחוננים באותו האיזור. תלמיד שיתקבל לתוכנית יעזוב בתחילת כיתה ג' את הכיתה הרגילה בה הוא לומד ויעבור לכיתת המחוננים, בה יוכל להמשיך ללמוד עד לסיום התיכון. בכיתות אלו לומדים על פי תוכנית הלימודים הרגילה, אך בקצב מואץ עם מתן אפשרות לילדים להעמיק ולחקור נושאים שמעניינים אותם. בנוסף אחד מימי השבוע מוקדש באופן קבוע לתוכניות העשרה, תכנים נוספים מגוונים ופעילויות חוץ בית ספריות מעבר לתוכנית הלימודים הרגילה. נכון להיום קיימות כיתות מחוננים מיוחדות בשש ערים בלבד: תל אביב (בתי הספר גרץ ורוקח), חיפה (ילין), פתח תקוה (עין גנים), חולון (גורדון), כפר-סבא (אופירה נבון) ורמת גן (הלל). גם תושבי ישובים שכנים יכולים לבקש להצטרף לאחת הכיתות הייחודיות על בסיס מקום פנוי.

התוכנית השניה היא תוכנית שמכונה בפי משתתפיה "יום שליפה". בארץ מפוזרים מעל ל50 מרכזי מחוננים. המרכזים מאפשרים לילדים מחוננים להשתתף בתכנית ההעשרה ביחד עם ילדים מחוננים נוספים מאותו איזור מגורים. פעם בשבוע "נשלף" התלמיד המחונן מכיתת האם שלו ליום של פעילויות ההעשרה במרכז המחוננים. חשוב לציין שהאחריות להשלמת חומר הלימוד והמבחנים שהילד מפסיד ביום בו הוא נמצא מחוץ לבית הספר היא על התלמיד והוריו, אך ברוב בתי הספר מתחשבים, עוזרים לילדים להשלים את החומר ולא מקיימים מבחנים ביום הקבוע שבו יוצאים המחוננים למרכז המחוננים האיזורי. לרוב הילדים אין קושי להשלים את החומר הלימודי שהפסידו באותו היום והישגיהם הלימודיים אינם נפגעים.

חשוב להדגיש שמשרד החינוך מקצה תקציבים נכבדים לכיתות ולמרכזי המחוננים, אך עם זאת חלק מהעלויות נופל על ההורים. עלות השתתפות שנתית נעה בין 1000 ל 2000 ש"ח (תלוי במקום המגורים, סוג הפעילויות באותה שנה, כמות הילדים ועוד). לתשלום זה מתווספות לעיתים עלויות הסעה (רוב הילדים זכאים לקבלת מימון להסעות מהרשות המקומית, אך לעיתים לא קל לקבל את ההחזרים). למרות העלות המשמעותית מומלץ מאד למי שהתקבל לא לותר על ההזדמנות לקחת חלק בתוכנית, להרחיב אופקים ולהעשיר את שהילד בידע ועיניין נוספים. לא פחות חשוב, התוכנית מאפשרת לילד אפשרות לבלות זמן עם ילדים שדומים לו בתחומי העיניין שלהם וביכולותיהם השיכליות.

השתכנתם ששווה לנסות? נשאר רק לעבור את הבחינות ולהתקבל... לכל ילד יכולות שונות  שיכולות לבוא לידי ביטוי באופנים שונים ובהקשרים שונים. לדאבוננו מבחני איתור המחוננים של משרד החינוך הם נוקשים, חד פעמיים, ומודדים את ילדכם מול ילדים אחרים. גם מחונן לא יתקבל אם הוא לא אחד ממספר מוגדר מראש של ילדים שיקבלו את הציונים הגבוהים ביותר בכל עיר. כאחוז וחצי בלבד מהילדים זוכים להתקבל. כלי חדש – המיבדק - יאפשר לכם ההורים לקבל הערכה מושכלת לגבי התאמתו של ילדכם לתוכנית המחוננים ועל סיכוייו לעבור את הבחינות בציון גבוה מספיק על מנת להתקבל. ניתוח התוצאה יאפשר לכם לקבל החלטה אוביקטיבית יותר לגבי הצורך בהכנה, היקף ההכנה הדרושה וסוג ההכנה המומלץ.

אתם מכירים את ילדכם הכי טוב, אתם יודעים מה מניע אותו ומה מתאים לוץ יש לכם תחושת הבטן לגבי השתתפות בתוכנית המחוננים. התוצאה וההמלצות של המיבדק יעזרו לכם גם להחליט על הצעד הבא באופן רציונלי, גם לודא שאתם לא מובילים את ילדכם במסלול מועד לכישלון, וגם לתת לו את הכלים להצלחה.

הכנה ודוגמאות למבחני איתור מחוננים ומצטיינים: www.mehunan.com


המיבדק - הערכת התאמה וסיכויי מעבר של מבחני איתור המחוננים בכיתה ב: www.מחונן.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב