דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ראש השנה ויום הכיפורים הם לא ימי חרדה 

מאת    [ 06/10/2016 ]

מילים במאמר: 382   [ נצפה 3451 פעמים ]

אין כמו תחילת השנה כדי לעצור מעט ממרוצת השגרה ולערוך חשבון נפש בינינו לבין עצמינו: מה התקדמנו בשנה החולפת, מה היינו רוצים לשפר מכאן ואילך, עד כמה אנו מרוצים מהתקשורת עם סובבינו, באיזו מידה אנו טובים וסלחנים ואופטימיים ורגועים ושמחים ואדיבים ונחמדים ועוד ועוד, כל אחד לכיוון אליו הוא חותר.

הפן הפחות אפקטיבי בסוגיה הזו, היא צורת ההסתכלות והחשיבה על הדברים, ומדובר בכיוון חשיבה נפוץ ומקובל מאוד עבור רבים וטובים: מחפשים ומוצאים את נקודות התורפה האישיות והכישלונות, מפעילים את המצפון על כל הדברים שלא עשו ושלא הצליחו בהם, מתעטפים ברגשות אשמה על כל הפינות שעוד לא נסגרו, ומתבוננים ומתעסקים בהם בצורה מעמיקה מתוך רצון להשתפר ולא לשוב לעשות אותם.

כיוון חשיבה זה מוביל את החושב מהר מאוד למקומות של חרדה. כי אם כביכול לא הצלחתי להשתפר בצורה מקסימלית ונותרו לי כל הרבה דברים לעשות ולייעל, אלו פנים יש לחיי, והחרדה מפני חיים חסרי איכות ותועלת עולה וצפה. אגב, כיוון חשיבה זה עלול בהחלט להיגרר ולגרום להתקפי חרדה.

ובכן, מחשבות והתעסקות במה שלא עשינו בליווי מצפון ורגשות אשמה, אינן כיווני חשיבה יעילים ואפקטיביים, אינן תורמות מאומה להתקדמות שלנו ואינן מסוגלות לגרום לכך שבשנה הבאה נהיה טובים יותר, ההיפך הוא הנכון – ככל שרמת ההאשמה העצמית גדלה, כך בהתאמה יורדת מידת המוטיבציה, והסיכוי לשינוי הולך ופוחת. ההתעסקות בחולשות ובכישלונות גורמת לאנשים להפוך למדוכדכים ולחסרי אנרגיה לצעידה קדימה.

הצורה הנכונה לחשיבה אפקטיבית ויעילה היא התבוננות בנתונים ובמידע היבש: כך וכך יש לי עוד לעשות, בתחום פלוני עלי להפעיל עוד מאמץ, בנושא מסוים כדאי לי להעביר להילוך גבוה, וכן הלאה. להוציא את הלב מהתמונה ולהכניס רק את המח – מה, כיצד, ומתי, במקום – למה, ואבל, וחבל. אם לא עשית אותם עד היום היו לך סיבות מדוע לא הצלחת בהם; אין מקום לרגשות אשמה או למצפון מיותר, רק להתבוננות רגועה וברורה כדי שנוכל להגדיר שוב את צעדינו ולהמשיך לבצע שינויים בקצב שלנו, לאט אבל בטוח.

('אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו' אין הכוונה לחרדה נבובה כמו זו שאנו מכירים. שם הכוונה היא לטלטול עצמי והתעוררות מהשגרה המטשטשת, כמו אזעקה שמעירה את האדם ואומרת לו 'רוץ ותפוס מחסה', ואבוי לאדם שבעת אזעקה יתחיל להצטער על כך שעדיין לא סידר לעצמו מרחב מוגן דירתי.)

התמקדות בנתונים והסקת מסקנות ענייניות מעשיות, היא זו שתהווה עבורנו את הבסיס היציב והרגוע עליו נוכל לתת למוטיבציה שלנו לפרוח.

צבי רובין – האור בקצה החרדה
כיצד לנצח את התקפי החרדה ב-7 שניות
http://www.winpanicattacks.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב