דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למי יש את הסיכויים הגבוהים ביותר להתקבל לקורס מנהלים של אבני ראשה? 

מאת    [ 03/10/2016 ]

מילים במאמר: 1352   [ נצפה 4195 פעמים ]

למי יש את הסיכויים הגבוהים יותר להתקבל לקורס מנהלים של אבני ראשה? לבעל ההכשרות האקדמיות הגבוהות יותר? לבעל הניסיון הרב יותר? לבעל ההמלצות הטובות ביותר? לבעל הקשרים הפוליטיים המשמעותיים ביותר? לעובדי ההוראה הצעירים בעלי האנרגיות הגבוהות או אולי למבוגרים המנוסים והמחושבים יותר? לבעלי הכישורים המיוחדים הספציפיים לתחום מסוים או למי שיכול לנהל כל בית ספר? למי ש"מזמר" את החזון הניהולי הנפוץ והטריוויאלי או לבעל התפיסה החינוכית הייחודית והמקורית? איפה האיזון הנכון בין הטריוויאליות לבין המקוריות והייחודיות הנדרשת כדי לבלוט בין שאר המועמדים?

 איך אדע בטרם אכנס לתהליך, מהם הסיכויים שלי להתקבל לקורס? לפי דעת המנהל הישיר שלי? לפי דעת מפקחת בית הספר עלי? על פי סך התפקידים שכיהנתי? או על פי המוטיבציה שלי לנהל? 

דעתי ברורה! הנחישות להצליח והיכולת שלכם לגייס את המנהל הישיר והמפקח לעזרתכם, הם החשובים ביותר. ואם במקום עבודתכם הנוכחי לא מאמינים ביכולתכם לנהל- תעברו מקום עבודה. חשוב לזכור- שזו תחרות שבסיומה, בשלב המחוזי, המשקל הפוליטי הופך למכריע! לכן, לא מספיק רק להתאמץ בעבודה ולהביא הישגים, חשוב גם להשקיע בשיווק העצמי שלכם ובדעת הממונים עליכם!

מעבר למה שרשום בתנאי הסף, ישנם עוד קריטריונים רבים המשפיעים על הצלחתכם במיונים: הפרויקטים שעשיתם, השינויים שהכנסתם במערכת, הניסיון שצברתם בתפקידים ניהוליים, הידע שלכם בתחומי החינוך והניהול, הכריזמה, המנהיגות ויכולת ההובלה, המוטיבציה, היכולת לעבוד בצוות, יכולת הלמידה, יכולת הניתוח, ראייה מערכתית, ערכים ועמדות, יצירתיות, יכולת פתרון בעיות והסקת מסקנות, יכולת הבעה טובה בעל פה ובכתב, יכולת שימוש באמצעים דיגיטליים, יכולת קידום לימידה משמעותית, יוזמה, אינטליגנציה, הופעה מרשימה וקסם אישי, חזון ניהולי חינוכי מרשים, השפעה במקום עבודתכם, היותכם "ראש גדול", שותפים משמעותית בצוות ניהול, יחסים בצוות ועם ההורים ועוד כהנה וכהנה. מה שקובע הוא הסך הכול. הרושם הכללי שמתקבל ממך לכל אורך שלבי המיון!

והרושם מורכב מארבעה שלבי מיון:

שלב השאלון הביוגראפי -שלב בו עליך להציג סיטואציות מחיי עבודתך באינטראקציות עם העמיתים בצוות, הממונים, התלמידים וההורים. בוחנים את המקצועיות שלך, את יכולת הביטוי בכתב, את היכולת לאזן בין הטיפול במקרה לבין הנעשה בשאר חלקי המערכת, היכולת לפתור בעיות בטווח הקצר וארוך, להבחין בחומרת המצבים ומתי צריך לדווח לממונים, היכולת לעקוף מכשולים, להסיק מסקנות, להתבסס על נתונים, להיות קשוב לנעשה בשטח, לאזן בין הצרכים של עצמך לאלו של האחרים, לתקן את עצמך תוך כדי תנועה, לשמור על התנהגות מנהיגותית למופת במצבי קיצון, להיות בעל ערכים ברורים ומוצקים וכל זה בהלימה למתווים ולתכניות של משרד החינוך.

שלב הראיונות האישיים -שלב בו בודקים את מומחיותך ומקצועיותך בחינוך, את ניסיונך, את גישתך לטיפול במצבים שכיחים ובלתי שכיחים, את המוטיבציה שלך, את הכריזמה שלך, את יכולת עמידתך והבעתך בעל פה, יכולת ההבניה שלך, את יכולת השליפה האינטואיטיבית שלך, את הייחודיות שלך, הערכים המובילים אותך, מידת האחריות והאפקטיביות שלך ועוד.... חשוב ליצור כימיה טובה עם המראיין שלך, ולשכנע ביכולת ההובלה שלכם ובייחודיות אישיותכם!

שלב הסימולציות הקבוצתיות- שלב בו בודקים את יכולתך להוביל מהלכים בקבוצה, את יכולת מנהיגותך, את יכולתך לקבל משימה ולנהל את השלבים לפתרונה בשיתוף חברי צוות. בודקים את הידע המקצועי שלך, מידת האפקטיביות שלך בתנאי לחץ, יכולתך לעמוד בכבוד בתנאי תחרות ולהתחשב גם בחברי הקבוצה האחרים, יכולתך לפתור בעיות, להבין נתונים, להסיק מסקנות ולקבל החלטות ולשכנע את האחרים. נבחנים ערכיך ותרבות התנהגותך בקבוצה: שפת הגוף, טון הדיבור, עוצמת הקול, חלוקת משאב הזמן עם חברי הקבוצה, יכולתך לקבל ולתת כבוד לדעות האחרים, היתרון היחסי שלך בקבוצה ומידת השפעתך ותפיסת האחרים אותך.

השלב המחוזי- זה השלב שבו הניקוד שצברתם הופך לבעל משקל נמוך יחסית, רק שליש מהניקוד הסופי. שליש נוסף נקבע בהתאם לצרכי המערכת באותה שנה- צרכים שלא גלויים לעיני המשתתפים ועלולים להטות את הכף לטובת מועמדים שקיבלו ציונים נמוכים  משלכם, למשל: מועמדת שיש לה ניסיון בעבודת ניהול בית ספר בבית חולים, מועמדת צ'רקסית, מועמדים שמכהנים כמנהלים במינוי והפיקוח מעוניין בהמשך כהונתם, ועוד. ושליש נוסף מהמשקל של ההחלטה הסופית נשען על המלצת הפיקוח! ולכן כל כך חשוב לבסס את מעמדכם הפוליטי במחוז תוך כדי הגשת מועמדותכם לאבני ראשה

מחקרים הוכיחו, שכישורים, משאבים ויכולות לא הצליחו לנבא את אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר בניהול בית ספר! המצליחים הם אלו שנחושים ברצון שלהם להצליח, שמתרגלים, מתאמנים, משפרים את ביצועיהם, רותמים עוד ועוד אנשים שיכולים לעזור להם, רוכשים ידע ואינפורמציה רלוונטית, קוראים, לומדים, מתייעצים, והכי חשוב: לא מתייאשים!!!! מקצוענים לומדים ממומחים. פוליטיקאים לוקחים יועצים. ספורטאים אולימפיים לומדים ממאמנים הכי בכירים בעולם, חלקם כאלו שהיו ספורטאים אולימפיים בעצמם! אלו שלוקחים את טובי המאמנים בתחום ומקדישים שעות, ימים, שבועות, חודשים ושנים - משיגים ומגשימים את חלומם!!!

גם לאלו מבינכם, שהייתה הזכות לעבוד כחברי הנהלה עם מנהל מעולה, שמתורגלים בניהול מצבים מורכבים בשטח- חשוב להתאמן לקראת מבחני המיון של אבני ראשה אצל מומחה שמכיר את הטרמינולוגיה הנדרשת, את המלכודות בשאלונים, את התשובות שמצפים מכם לענות בהתאם למתווים של משרד החינוך ולדרישות ממנהלי בתי ספר. וכמו שחשוב לדעת איך לפתור את האתגרים שיונחו בפניכם בשאלות הבחינה, חשוב עוד יותר לדעת מה לא אומרים, ומה לא עושים! 

חשוב להתאמן  אצל מומחה שיודע "להוציא את הכוכבות שלכם" ולהדגיש את הבידול והייחודיות שלכם. הפיקוח מחפש מנהלים בעלי שיעור קומה שיכניסו חדשנות ויוזמות בתחומים שמשתנים כל תקופה ותקופה. חשוב להיות מעודכנים. ככול שתדעו מראש מהן השאלות שתישאלו ומה נחשב לתשובות ראויות, ככול שמומחה בתחום יעזור לכם לשזור בתוך תשובות הבחינה את כישוריכם וניסיונכם הייחודי, ככול שהמאמן ימליץ בפניכם מה נחשב למעניין ומה לנדוש מתוך הפרויקטים שעשיתם והנכם מציגים במיונים- כך סיכוייכם עולים. וחשוב להתאמן אצל מי שלא מכיר אתכם ובונה את הרושם עליכם בהסתמך על מה שאתם מציגים בפניו. כי בכול שלבי המיון אתם מוערכים על ידי אנשים שלא מכירים אתכם. למעט בשלב המחוזי.

השלב המחוזי- הוא השלב המכריע! אי אפשר להגיע אליו אם לא צברת ניקוד מעבר לסף הנדרש. חשוב לזכור שחלק מהמקומות של הקורס במחוז שלכם שמורים למנהלים במינוי שלא זקוקים למבחני המייון לש אבני ראשה, ומקומם שמור על ידי הפיקוח והרשות המעוניינים בהמשך כהונתם. שאר המקומות ממוינים בהתאם לצרכי המחוז ובמזל שלך אם הפרופיל שלך מתאים לאחד מהמקומות הפנויים. ואם פעם המלצת המפקח נשענה על המלצות המנהל הישיר והממונים המכירים אותך בשטח הרי שבשנים האחרונות מפקח המחוז מזמין אותך לראיון התרשמות שלו. ובראיון זה חשוב מאוד ליצור אצל המפקח תחושה שטוב יהיה לא רק למדינת ישראל שתהיה מנהל אלא גם לו באופן אישי. חשוב בתוך זמן קצר לייצר כימיה טובה ולענות על השאלות בדיוק את התשובות שהם מחפשים. ולכן מומלץ גם לשלב זה לקבל הכנה אם כבר הגעתם כל כך קרוב לשלב הסיום. ולזכור שחלק מהמועמדים נופלים בשלב המחוזי. מה שטוב זה שאם הגעתם לשלב המחוזי תוכלו להגיש שוב מועמדות אבל לא תהיו חייבים לעבור את כל המיונים מחדש. תוכלו לשמור על הציון שלכם לשנה הבאה.

חשוב לבנות את ההמלצות של המנהל והמפקח כבר בשלב ההרשמה לקורס (צבירה מקסימאלית של 15 אחוז מהציון הסופי) לא רק בגלל האחוזים לציון הסופי אלא משום שהיא מהווה גם תשתית להמלצות שיבואו בהמשך, בשלב הסופי, המחוזי. אם תיעזרו במומחה תדעו מה שואלים עליכם וכך תוכלו לטעת מסרים חשובים בראשם של הממונים עליכם על מנת להעלות את הסיכויים שישתמשו במסרים שהעברתם להם לכשישאלו. נוכחתי לדעת, שיש מנהלים שלא מפרגנים מכל הלב כי הם רוצים להשאיר את העובד בארגונם. ויש ממליצים החושבים שהמלצה טובה מדי תיתפס כבלתי אמינה- והם ידאגו לאמינותם יותר מאשר לך! אז גם על זה חשוב לתת את הדעת ולקבל הדרכה איך לרתום את הממונה על מנת שירשום חוות דעת אופטימאלית, כזו שתקדם את סיכוייכם להצליח!

חשוב מאוד להתכונן למבחן הביוגראפי! זה לא ששואלים אותך איפה נולדת וכמה שנים למדת. מופיעות שאלות קשות לפיצוח, המעמידות את ניסיונך המקצועי במבחן! עליך לחשוב ולבחור את תשובתך בקפידה, תוך הבנה של מה שמסתתר מאחורי השאלה! אימון ותרגול שאלון דומה אצל מומחה הקורא את תשובותיך, מתקן את שגיאותיך, ובונה תשובות המתאימות לניסיונך ולאישיותך במקום שלא ידעת מה לענות- יכול להקפיץ את סיכוייך להצלחה! (צבירה מקסימאלית של 25  אחוז מהציון)

חשוב מאוד לקבל הדרכה לקראת שלב הראיונות האישיים והסימולציות הקבוצתיות אצל מי שישב במכרזי ניהול כחבר הוועדה הבוחנת, שהוא מאמן מוסמך, שיודע לחזק אתכם ולהבליט את כישוריכם וניסיונכם. מומחה בחינוך שייתן טיפים כלליים וספציפיים שיעזרו לכם לבחור את התגובות המתאימות שיקנו לכם את הניקוד המרבי (צבירה מקסימאלית של 60 אחוז מהציון) ויתרון ובידול משאר המועמדים.

לסיכום: גם אם הנך עובד הוראה מצליח- לא בהכרח תצליח לעבור את סף המיון של מבחני הכניסה לאבני ראשה! הכנה מראש. היוועצות עם מומחים בתחום ותרגול ספציפי לקראת כל שלב של הבחינה, תוך התמקדות בקריטריונים הנמדדים והמצופים מכם במבחנים השונים, והימנעות משגיאות- הם המפתח להצלחה!

אימונים מצד מומחה בהחלט ישלשו את סיכוייכם לעבור בהצלחה את הסף, להצליח להרשים בשלב המחוזי, ולהתקבל לקורס מנהלים של אבני ראשה!

 

דר' ניצן ברוקס- מנכ"ל המכון למימוש זכויות מורים. בעלת מומחיות בהכנת מועמדים להצלחה במבחני המיון לאבני ראשה ובמכרזים לניהול ופיקוח בחינוך. מאמנת מוסמכת ויועצת חינוכית מורשית. בוגרת תואר שני ותואר שלישי בייעוץ חינוכי. אתר:   www.dr-nitzan.co.il טלפון: 0509005452




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב