דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכנה נכונה לסשן הקלטה באולפן 

מאת    [ 27/09/2016 ]

מילים במאמר: 848   [ נצפה 2910 פעמים ]

לפניכם רשימה של כמה דברים שמומלץ לדאוג להם לפני שאתם מגיעים לסשן הקלטה באולפן. הכנה נכונה לסשן הקלטה באולפן תבטיח שהזמן שלכם ינוצל באופן היעיל ביותר והתקציב שלכם לא יתבזבז סתם.

הכירו את התפקידים שלכם

אחת הסיבות השכיחות ביותר לביזבוז זמן באולפן ולמתחים מיותרים, היא שמוזיקאים מגיעים לסשן הקלטה בלי להכיר את העיבוד של השיר, או סתם לא בטוחים מה הם צריכים לנגן ומתי.
לפני ההגעה לאולפן כל מוזיקאי צריך לדעת לבצע כל שיר מתחילתו ועד סופו מבלי להיות תלוי בחברי ההרכב האחרים. המתופף, למשל, עשוי לרצות לשמוע את הבסיסט ו/או הגיטריסט בזמן ההקלטה על מנת להיכנס ל"FEEL" הנכון של השיר, אבל יחד עם זאת, המתופף הוא דווקא זה שאמור לדעת יותר טוב מכול חברי הלהקה את מבנה השיר והעיבוד שלו, ואמור להיות מסוגל לנגן אותו מתחילתו ועד סופו ללא שום כלי נוסף.
כל מה שצריך הוא לבלות עוד קצת זמן בחדר החזרות, להושיב את העיבוד והתפקידים כמו שצריך ואפילו לכתוב אות על דף נייר כדי שכולם יוכלו לראות אותו בזמן ההקלטה.
הכנה כזו תבטיח שכשתגיעו להקלטה במקום להתרכז בלנסות לזכור מה הדבר הבא אותו צריך לנגן, תוכלו להתרכז בלתת ביצוע טוב יותר.

הקליק... או איך לשמור על הקצב

אחד העזרים הטובים ביותר ליצירת הקלטה שנשמעת טוב ו"יושבת" מבחינת קצב, הוא ערוץ הקליק. מלבד היותו כלי המאפשר דיוק בהקלטה הוא גם יכול לסייע ליצירתיות שכן שימוש בערוץ קליק מאפשר לעשות העלאות ושינויים בעיבוד בצורה חופשית, ללא חשש שזה יפגע בתחושת האחידות של השיר.
מוזיקאים (במיוחד מתופפים!) אמורים להיות מסוגלים לנגן עם ערוץ קליק בצורה מדויקת ללא בעיה. אם אינכם רגילים לזה, רצוי שתתאמנו בנגינה על קליק עד שתרגישו בנוח. זה יאפשר לכם להתרכז בלהפיק מעצמכם את המיטב במהלך ההקלטה, במקום להתעסק בלשמור על הקצב.

אחת הבעיות הנפוצות בהצמדות לקליק היא קבלת התחושה שחלקים מסוימים בשיר איטיים מידי בעוד שחלקים אחרים מהירים מידי וזה טבעי לגמרי. בהרבה סגנונות מוזיקליים מקובל שמהירות עולה מעט בחלקים אנרגטיים יותר של השיר, לדוגמה, בפיזמון, ויורדת מעט בחלקים הגרוביים או הכבדים יותר. הדרך לפתור זאת ועדיין להנות משני העולמות היא להשתמש במפת טמפו (Tempo Map). מפת הטמפו ממפה את כל החלקים של השיר (פתיח, בית, פזמון וכו') ומגדירה את השינויים בטמפו בכל אחד מהחלקים, כך שאפשר להנות מזרימת אנרגיה נכונה לשיר ועדיין לשמור על הייתרונות של השימוש בערוץ הקליק.

אפשר ליצור מפת טמפו ראשונית בחזרות ולהשאיר את ההחלטות לגבי הכיוונון הסופי שלה לאולפן, שם ניתן בקלות לעשות שינויים קטנים שיתאימו אותה לאנרגיות והתחושות של המבצעים באותו היום. דרך קלה ליצור מפת טמפו בחזרות מבלי להזדקק למחשב היא להשתמש באפליקצייה שיש לה Tap Tempo. פשוט חפשו אחר המונח Tap Tempo בחנות האפליקציות ותמצאו הרבה מאוד אפליקציות שייתנו לכם פתרון לנושא.

כלי עבודה

אז עכשיו, כשאתם יודעים לנגן את כול התפקידים ומסוגלים לנגן את השיר כולו עם ערוץ הקליק, ללא טעויות, בואו נבחן את החוליה הבאה בשרשרת, הכלי שלכם.

מיתרים גמורים, עורות תופים ישנים, כלי נגינה שהושארו בשמש או בתא המטען של הרכב, אלא אם אתם משתמשים בזה בתור אפקטים מיוחדים, יפגעו בסאונד האישי שלכם, שלא לדבר על השפעתם על הסאונד הכללי של ההרכב. מפיקים וטכנאים טובים מחפשים בדרך כלל ליצור הקלטות מקור (סורסים) טובות כמה שיותר. זאת אומרת שאם הסנר והמצילות שלכם נשמעים כמו פח אשפה, לשים עליהם מיקרופון לא יגרום להם להשמע טוב יותר. לפניכם כמה טיפים שיעזרו לכם להוציא את המיטב מהכלי שלכם.

מתופפים, אם מסיבה מסוימת החלטתם לנגן על המערכת שלכם במקום זו של האולפן, אתם חייבים להחליף עורות. את העורות התחתונים לא חייבים להחליף, אלא אם ניגנתם על התופים שלכם הפוך לא מעט זמן, אבל מומלץ.

מצילות לא איכותיות הן אחת הדרכים הקלות ביותר לקלקל סאונד של תופים. לכן תקנו, תשאילו, תשכרו או תגנבו מצילות שישמעו טוב. לדוגמה, מצילות מסדרת ה - K של Zildjian, הן נהדרות להקלטות מכיוון שהן בדרך כלל שקטות יותר ופחות בהירות ולא משתלטות על הסאונד הכללי של התופים.

בסיסטים, אנא דאגו להגיע עם בס שעברה סטאפ אצל מומחה ודאגו שתהיה מכוונת כהלכה. אפשר בקלות לבזבז אינספור שעות בטיפול בצלילים לא מכוונים עכב בעיות אינטונציה וסטאפ. להרבה מאוד סגנונות חובה גם להחליף מיתרים שכן מיתרים ישנים מאבדים הרבה מאוד מהצבע והבהירות שלהם וזה דבר שקשה מאוד לשחזר לאחר ההקלטה.

וודאו שהמגבר, האפקטים והכבלים שאתם מביאים איתכם להקלטה תקינים ובמצב טוב. אין שוב דבר שיכול להרוס טייק מושלם כמו מגבר שמפסיק לעבוד או קרחצים מהפדאלים.

גיטריסטים, דאגו להגיע עם גיטרה שעברה סטאפ והחלפת מיתרים. האינטונציה של הכלי שלכם היא בעלת חשיבות עליונה, במיוחד ככול שהעיבוד נהיה מסובך יותר.

וודאו גם שהמגבר, הפדאלים והכבלים שאתם מביאים לסשן, תקינים ובמצב טוב. מומלץ להגיע לסשן עם ראש פתוח ביחס לציוד בו תשתמשו במהלך ההקלטה. יכול להיות שתמצאו באולפן משהו שנשמע יותר טוב מהציוד שהבאתם.

זמרים, הכלי שלכם הוא מיוחד ומצריך מכם לטפל בעצמכם בצורה הטובה ביותר. השתדלו להמנע מאלכוהול, חלב, משקאות תוססים, קפאין וסיגריות, לפני הסשן, מכיוון שיכולה להיות להם השפעה שלילית על הקול שלכם. השתדלו לנוח היטב ולהגיע לסשן רעננים, לשתות כמות יפה של מים ולבצע חימום ווקאלי לפני שאתם ניגשים להקליט. בקרוב נעלה לכאן מדריך איך לעשות חימום נכון לפני הקלטה כך שכדאי להמשיך לעקוב אחרי הפירסומים.

המדריך הזה הוא תולדה של שנים רבות של נסיון אולפני כאומן, כמפיק וכטכנאי. המטרה שלנו, כמו שלכם היא להגיע לתוצאות הטובות ביותר בצורה הטובה והנוחה ביותר. יישום המדריך הזה יעזור לכם למנוע הפרעות ופגיעה בתהליך היצירה ויעזור לכם, כאומנים, למצות את הפוטנציאל שלכם.

איציק

 

אשמח לקבל מכם תגובות והערות למה שנאמר.


מעוניינים מאמרים נוספים ? מוזמנים להכנס לאתר ולהנות משפע של תובנות וטיפים בכל מה שקשור למוזיקה, הפקה מוזיקלית ועוד.


הכותב הוא גיטריסט, מפיק מוזיקלי, איש סאונד והבעלים של אולפני סטורם. עם מעל 27 שנות וותק בתעשיה. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב