דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האזנת סתר - מהי ? 

מאת    [ 22/09/2016 ]

מילים במאמר: 437   [ נצפה 2201 פעמים ]

אנו עדים לא פעם לעובדה כי בלהט מאבקי הגירושין בני זוג עושים שימוש רב בציטוט והאזנות לשיחות בני/נות זוגם, מתוך רצון וכוונה להשיג מידע וראיות שיסייעו להם בהליכים המשפטיים. אם גם אתם חשבתם על כך, רצוי מאד להכיר את הוראות החוק בעניין זה (חוק האזנת סתר, תשל"ט – 1979) ולהבין מהי האזנת סתר. שכן, האזנת סתר, הינה עבירה שהעונש בגינה הוא מאסר 5 שנים ! ולא רק למי שמבצע את האזנת הסתר, אלא גם מי שעושה שימוש ביודעין (וללא סמכות), בידיעה או בתכנה של שיחה שהושגו על ידי האזנת סתר.

ובכן, מהי האזנת סתר ? האזנת סתר" – היא האזנה לשיחת הזולת באמצעות מכשיר, ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה; מכאן, שאם אני מנהל שיחה עם אדם נוסף ואני מקליט את השיחה הזו, זאת איננה האזנת סתר, שכן אני אחד מבעלי השיחה ומן הסתם אני מסכים להקלטת השיחה. לכן, האזנה כזו איננה האזנת סתר, והיא מותרת בחוק. המסקנה היא שאני יכל להקליט שיחה ללא ידיעת אף אחד מהמשתתפים בשיחה, כל עוד אני חלק מבעלי השיחה. זאת איננה האזנת סתר, ואינני זקוק לאישור או להסכמה של שום אדם אחר. עצם העובדה שאני הסכמתי להקלטה (והלוא אזי הוא זה שהקליט) מעמידה את ההקלטה כהאזנה מותרת, ולא האזנת סתר.

ישנם מקרים בהם למרות שמדובר בהאזנת סתר, עדיין זוהי האזנה מותרת. למשל:  

אם השיחה התנהלה ברשות הרבים (רשות הרבים, הכוונה למקום שאדם סביר יכול היה לצפות ששיחותיו יישמעו ללא הסכמתו) והאזנה לשיחה היתה באקראי ובתום לב (כלומר לא היתה כוונה מתוכננת לבצע הקלטה) תוך כדי הקלטה גלויה שנועדה לפרסום ברבים (כגן כתבה לתקשורת) או למחקר.  

מקרים נוספים בהם האזנת הסתר מותרת הם:

כאשר האזנה נעשית על ידי מי שהוסמך לכך על ידי ראש רשות ביטחון מטעמים של בטחון המדינה, או כאשר האזנה נעשית על ידי מי שהוסמך לכך על ידי קצין משטרה מוסמך לשם מניעת עבירות או גילוי עבריינים.

בנוסף, ישנם מקרים מיוחדים, בהם רשאי נשיא בימ"ש מחוזי לתת היתר להאזין לשיחות של עורך דין, רופא, פסיכולוג עובד סוציאלי וכהן דת למאמין, (שיחות שיש עליהן חיסיון ולא ניתן להציגן כראיות בבית משפט) אם הוא השתכנע כי בעלי המקצוע הללו מעורבים בעבירה הנוגעת לבטחון המדינה או עבירת  רצח, הריגה או סמים.

לכן, מי שמקליט שיחה מתוך רצון להציג את תכנה בבית המשפט חשוב שידע כי דברים שנקלטו בדרך של האזנת סתר בניגוד לחוק אינם קבילים כראיה בבית המשפט למעט במקרים חריגים בהליך פלילי.

 ומה לגבי חוקרים פרטיים ? ובכן החוק הזה חל גם לגבי חוקרים פרטיים. כלומר, גם חוקרים פרטיים מנועים מלבצע האזנות סתר בדיוק כמו כל אדם אחר, ולגביהם יש אפילו החמרה בענישה על ביצוע עבירה בעניין זה. הם צפויים אף לכך שרישיונם ישלל מהם ואף ימנע מהם מלקבל רישיון חדש בעתיד. 

עו"ד שרלי פז - מומחה לדיני משפחה וירושה לפניות ומענה מידי - 03-9673305; sharly@pazlaw.co.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב