דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ארבעת עקרונות הברזל לבישול איכותי מהיר וקל 

מאת    [ 13/09/2016 ]

מילים במאמר: 3236   [ נצפה 5595 פעמים ]

 

לאחר שנים של ניסיון בבישול מקצועי כמעט בכל סיטואציה אפשרית או לא אפשרית אני בהחלט יכול להגיד לך שאת תהליך הבישול כולו אפשר לפרק לארבעה כללים ברורים.. כללים אלו במידה ותבין אותם ותיישם אותם יעזרו לך מאד בתהליך הבישול ואף יותר, כללים אלו והפנמתם ישדרגו את יכולות הבישול שלך ויכינו אותך להתמודד עם אתגרי בישול קלים ומורכבים כאחד, למשל בעת אירוח רב משתתפים, ובהצלחה יתרה. בפרקים הקודמים  הגדרתי את מלאכת הבישול כשפה. שפת הבישול, עם כללים וחוקים שיש להבינם, נכון שפת הבישול עמוקה ומורכבת ורבים אף מוצאים אותה מאתגרת, במדריך זה אני מנסה לפשט את שפת הבישול ולהתאימה לסדר יומך העסוק והעמוס . בפרקים הקודמים דיברתי על רוח הדברים ובפרק הנוכחי אני פורס את הכללים המעשיים החשובים  מאד לתהליך הבישול שלך ולהצלחתך. אם בישול מוגדר כשפה ארבעת העקרונות שמוצגים לפנייך הן התחביר של שפה זו. השלד שבלעדיו , שפת הבישול הופכת למורכבת וקשה ולהיפך, בהבנתם ויישומם, היא הופכת פשוטה וקלה, ואף מתגמלת.  כל שעליך לעשות זה להבין ולהפנים כללים אלו וליישמם בקפידה. והתוצאות יגיעו במהרה.

 

 

 

עיקרון ראשון

מיזונפלס – הכן מראש סביבת עבודה מאורגנת

המיזונפלס הוא העיקרון אולי החשוב ביותר בשפה הקולינרית ובלעדיו לא תוכל להתקדם בתהליך הבישול שלך. מיזונפלס הינה מילה בצרפתית השימושית מאד במטבחים מקצועיים. ופירושה :"להכין  מראש " ובשפת הבישול הכוונה - להכין את כל חומרי הגלם מראש לפני תחילת הבישול. במטבחים מקצועיים היא משמשת כ"מילת קסם" ומיושמת על ידי הטבחים במרחב המטבחי בכל רגע ורגע נתון. בלעדיה , דלת המסעדה נשארת סגורה. ואי יישומה עלול להוביל לאנדרלמוסיה שלמה. ולחוסר יכולת להסעיד את לקוחות המסעדה. אין שום סיבה שמילת קסם זו אשר  תקדם את הבישול שלך ותשדרג אותו ללא היכר, לא תהיה מיושמת במלואה במטבח הפרטי שלך.   

ברוב שנותיי כשף ומורה קולינרי נחשפתי לחוויות של אנשים פרטיים שנתנו לי להבין שלא רק שכלל זה לא מיושם במטבחים הביתיים שלהם, אלא הוא אינו מוכר . כלומר, מבחינת הבשלן הביתי -  הוא לא קיים ! תהליך הבישול הביתי ברוב המקרים יעשה שחיתוך חומרי הגלם מתבצע במקביל לתהליך הבישול ומדוע? כי זה נתפס , באופן מוטעה כמובן, כיותר מהיר. נהפוך הוא, הבישול שלך עלול להיות מסורבל, רמת הריכוז שלך בבישול עצמו נפגעת ואיכות הבישול שלך עלולה להינזק. והרי הדגשתי בפתיחת הספר שהמטרה שלך לבשל טוב, כמה שיותר טוב, לבשל נהדר. ולשם כך עליך להכיר וליישם את עקרון המיזונפלס.

אני חייב להדגיש נקודה מאד בסיסית ומרכזית בתהליך הבישול שחשוב לך להבין. תהליך "טרום הבישול" שונה באופיו  מתהליך "הבישול עצמו" תהליך הבישול עצמו דורש שליטה וריכוז. במידה ותסיח דעתך מהבישול עצמו תוך כדי הכנה וקיצוץ חומרי הגלם נוסיף לזה הסחות דעת אובייקטיביות של ילדך או בני משפחתך, יהיה לך מאד קשה ליצור בישול איכותי.

תהליך "טרום הבישול" ויישום המיזונפלס חובק בתוכו הגיון הוא נועד לספק לך מספר איכויות, בתהליך הבישול שלך:   

1 להבין את מה עליך לבשל ולהכין את כול חומרי הגלם מראש באופן מושלם ואיכותי מבחינת קיצוץ , מידות וטקסטורות. וזאת לפני תהליך הבישול עצמו שיסיח את דעתך מתהליך הקיצוץ והכנת חומרי הגלם המקדים.

2. הוא יספק לך שליטה מלאה ואיכותית על תהליך הבישול שלך, הבישול שלך יהפוך לקל יותר במידה וכל חומרי הגלם שלך מוכנים וחתוכים באופן מושלם.

והרי אמרנו שבישול זה קודם כל מצב נפשי ושלך נוח וכיף, הבישול שלך מתגמל אותך בחזרה ובמבחן התוצאה התבשילים שלך עולים מדרגה מבחינת איכותם.

חלק את הבישול שלך לשלשה שלבים לתוצאות מהירות ואיכותיות:


    • עבודת סביבה מאורגנת – ארגן לעצמך סביבת עבודה נקייה ומאורגנת כמוזכר בפרק הקודם ודאג לשמור עליה כזאת בכל רגע נתון.
    • טרום בישול ( מיזונפלאס ) – הבנת המתכון והכנתו. קיצוץ  חיתוך והכנת כול מרכיבי הבישול השונים. חשוב מאד לא להתחיל בבישול עד ששלב זה מבוצע במלואו.
    • תהליך הבישול עצמו – שליטה על יישום המתכון. וריכוז מרבי בבישול האוכל שלך. על מנת להגיע לאיכויות בישול גבוהות.

הפוך את שלשת השלבים הללו לחובה , בתהליך הבישול שלך, יכול להיות שבהתחלה , הכנת חומרי הגלם מראש תראה לך מסורבלת ואיטית, אל תוותר. כך עובדים טבחים מקצועיים במטבחי גורמה למיניהם, המטבח שלך לא שונה מהבחינה הזו. אתה מחזיק באותה שפה. את היכולות תפתח רק על ידי התמדה ועם הזמן תיראה את התוצאות בצלחת שלך ושל קרוביך. במידה ותיישם בכל פעם שאת מבשל את עקרון המיזונפלאס . אתה תגלה עם הזמן חוויית בישול שונה איכותית, קלה ומהירה להפליא.

 

 

עקרון שני

שליטה – שלוט בתהליך הבישול שלך

במטבחים מקצועיים שליטה על תהליך הבישול זה שם המשחק. כפי שהסברתי בפרקים הקודמים יישום זה אפשרי ואף רצוי שיהיה זהה גם למטבח הביתי שלך. אולי סביבת הבישול שלך שונה אך השפה אותה שפה ועכשיו גם הכללים.

מה גם שהסחי דעת אובייקטיבים וזמנים לחוצים הם גם ובעיקר מנת חלקו של הבשלן הביתי. על מנת להשיג שליטה על הבישול שלך אתה צריך ליישם 2 כללים חשובים:

הראשון מתייחס לסביבת העבודה שלך ותרומתו לבישול.

והשני מתייחס לתהליך הבישול עצמו

1.סביבת עבודה מאורגנת -  

המרכיבים החשובים לטבח המקצועי בבואו  ליישם שליטה על תהליך הבישול שלו הן:

1. נגישות  2. נוחות. ובמילים אחרות סביבת עבודה מאורגנת. וזאת במטרה להגיע לשליטה מלאה בתהליך הבישול עצמו, על מנת להוציא איכויות בישול גבוהות ובמהירות.

בפרקים הקודמים  דיברנו על סביבת עבודה מאורגנת כחלק עיצובי ובלתי נפרד של המטבח שלך ופה נתקדם שלב ונתאים את חומרי הגלם והכלים הספציפיים שלך למתכון אותו בחרת

הטעמים  והרטבים הנפוצים של טבח מקצועי במסעדה  עומדים קרוב אליו באזור הבישול איתם הוא יכול בנוחות לתבל את התבשילים שהוא רוקח במחבת על מנת להוציאם במהירות ללקוחות המסעדה. ארגן לעצמך סביבת עבודה דומה לסביבת העבודה של מטבח מקצועי ותרוויח תהליך בישול מהיר ויעיל.

 

זה לא משנה אם אתה "הלקוח" משפחתך או חבריך.  ארגן סביבת עבודה יעילה.

על פי שיטת 3 השלבים:

.


    • הכן את הכלים הדרושים לך להכנת התבשיל אותו אתה עומד ליישם
    • קרב לאזור הבישול את התבלינים  הדרושים לך להכנת המתכון
    • הכן "מיזונפלס" מושלם על פי המתכון אותו אתה רוצה ליישם

 

במידה ותעקוב אחרי  כללים אלו תגלה שזמן הבישול שלך יהיה קצר ויעיל. והבישול עצמו איכותי ומניב תוצאות נפלאות.

 

מהו המדד הקובע בתהליך הבישול?

 

שים לב., המדד שלך לשליטה מעולה בתהליך הבישול שלך נובע :

1. מסידור כל סך חומרי הגלם באזור הבישול שלך = באופן אשר יאפשר לך לשלוט בבישול     וליהנות מחוויית הבישול, בצורה מקסימלית. ומבחינה מעשית . סגל לך דפוס חשיבה כזה,  במידה ונאלצת לזוז מהסיר או המחבת על מנת להביא משהו או לקצוץ משהו, כנראה שאתה לא בכיוון הנכון.

 

למה זה חשוב? ולמה זה צריך להיעשות באופן כה קפדני? התשובה לכך נעוצה באפן בו אתה חושב ומבין את תהליך הבישול, סגל את דפוסי העבודה המקצועיים כפי שמיושמים במטבחים מקצועיים ותהליכי הבישול שלך יהיו קלים משחשבת. אחרי הכול בישול , והנה המנטרה חוזרת,  הוא קודם כל מצב נפשי ורק אחרי זה טכניקה וברגע שהבנת זאת. תהליך ההכנה המוקדמת יראה לך טבעי וברור.  .

 

2. שליטה בתהליך הבישול עצמו או במילים אחרות "הסתכל לבישול בעיניים" –  

 

התחלת לבשל, נסה לצמצם הסחות דעת בדברים שלא קשורים לבישול עצמו. במידה ואתה חייב להתפנות לדברים המסיחים את דעתך. הפסק את תהליך הבישול! בישול זה כמו ליצור סיפור. שמת שמן , הכנסת מרכיבים, תיבלת בחומרי טעם . אתה יוצר משהו, יש מאין. בתוך כלי הבישול שלך. כל מרכיב שנכנס לבישול/סיפור שלך מוסיף ויוצר עוד פרק בדרך  למטרה הסופית שלך – אוכל מעולה, הנטעם טוב , ניראה טוב במינימום זמן. .

 

 

 

עיקרון שלישי

טעם – הטעם שלך זה החתימה שלך

הזכרתי שתבלינים הם מוליכי הטעם שלך הצובעים לך את התבשיל בטעמים וריגושים . וחיתוך שונה של ירקות וחומרי הגלם אחרים יוצרים טקסטורה שהיא למעשה  טעם . לטעם יש תפקיד חשוב . טעם הוא דבר נרכש ואפשר לפתח אותו אבל חשוב אף יותר לבנות אותו נכון במאכלים שלך והכי חשוב זה לשפר אותו או לשמר אותו לפעמים הבאות על מנת לשמור על עקביות בהכנת המתכון. ולשם כך? אתה צריך וחייב לטעום את האוכל שלך. כי הרי אם לא טעמת איך תדע מה טעמו?    אתה תדע בסופו של דבר או לא. שהתבשיל יגיע לאורחים שלך או למשפחה שלך ואז תשמע את  דעתם הכנה או המנומסת, או לא.

בנינו לא זאת המטרה שלך בתהליך הבישול. לגלות את טעמו של הבישול שלך לאחר הכנתו. היכולת לשלוט ולשפר את הבישול שלך נמצא גם באיך שהוא נטעם ולשם כך הוא צריך להיעשות במהלך הבישול ולא לאחריו.  חלק מהשליטה שלך בבישול שלך זה לבנות טעם נכון ולשמור עליו עכשיו ולאורך זמן. ובסופו של דבר להחליט שזה הטעם הרצוי לך.

טעם את האוכל שלך במהלך הבישול ולפני הגשתו.  סגל לעצמך מנהג חשוב ששגור בשפת הטבחים הניקרא "תיקון תיבול" ומטרתו לתת את טאץ' הטעם האחרון מבחינתך,. לקראת סוף תהליך הבישול לפני שהתבשיל שלך נפרד ממך סופית והופך לנחלת הכלל. עוד מליחות, חמיצות או מתיקות ההכרחיים כל כך לטעמו הטוב של התבשיל שלך.

הטעם שלך הוא למעשה החתימה הסופית שלך על הבישול שלך כמו צייר החותם על ציורו במטרה להגדירו כך אתה חותם את הבישול שלך עם הטעם שלך ומגדירו. זו היצירה שלך. במידה וכך תתייחס לבישול שלך, תוכל לבנות טעמים נפלאים בבישולים שלך., לשמר אותם, לשנות אותם ואף לתכנן אותם .

 

 

עיקרון רביעי

זמנים – ארגן את זמן הבישול שלך בשלבים

תכנון הזמן לפני תהליך הבישול

זמנים זה האויב מספר אחד של הבשלן ובו זמנית החבר מס 1 של הבשלן. איך אפשר להסביר זאת? פשוט. הזמן מגביל אותנו ומגדיר אותנו בו זמנית. במסעדה , זו שעת הפתיחה של חדר האוכל וכניסתו של הלקוח הראשן. בסביבה הביתית שלך, זה אתה, עיסוקיך, בני משפחתך ועיסוקיהם.  

.הזמן לא מתחשב בך בכלל . לא עושה לך הנחות ולא טובות. אבל באופיו הקשוח והמובנה הוא מגדיר את מי שאתה. ומה שאתה יכול לבשל. לבשל טוב, נהדר וטעים בפרק זמן נתון.? או בינוני, אך ורק כדי לצאת מידי חובה, כלפי עצמך והסובבים אותך?

משום מה אתה יודע לתכנן זמן נהדר בכל הקשור לחייך המקצועיים או המשפחתיים, אז למה לא כשזה מגיע לבישול שלך?. אין אף סיבה שלא, אבל עליך ליישם מספר שלבים מקדימים לפני הבישול עצמו , שלבים שעם הזמן יהפכו לטבע שני בבישול שלך ויאפשרו לך לבשל טוב ובמינימום זמן.

.

השלב הראשון – שלב התפריט היומי/שבועי שלי

יש משפט אנגלי מפורסם האומר – "ביתי הוא מבצרי", כדאי לך להכיר עוד משפט אשר יעזור לך לארגן את הסביבה האישית שלך והיכולות הקולינריים שלך: "ביתי הוא המסעדה שלי" ברגע שתפנים את המשפט הזה ותיתן לו מהות. דברים יתחילו להסתדר אצלך במחשבה והכיוון לבשל אוכל טוב במינימום זמן , יראה קל מתמיד. מה עליך לעשות, על מנת שזה יקרה? הנה סדר הפעולות :


    • הכן תפריט משפחתי - החל בתכנון מוקדם של מה שאתה רוצה להכין לשבוע הקרוב או אפילו לחודש הקרוב, כחלק ממחשבה מסודרת, קניה מרוכזת של חומרי גלם, ורכישתם על פי אופיים וטריותם, ועל פי תפריט מסודר. בדיוק כמו במסעדה. המחזיקה תפריט מנות מסודר וברור ועל פיו היא מתנהלת, באופן אחראי ומקצועי,  כך גם אתה, חייב לראות בהזנה של ביתך ומשפחתך כעסק קולינרי לכל דבר. דאג לרשום אותו על דף , לפחות בתחילת תהליך הבישול שלך, התפריט יגדיר אותך ואת סדר הפעולות והזמנים שלך.

 


    • אפס ספונטניות – עד כמה שזה נשמע לא יצירתי. זה השלב שאתה רוצה להניח לספונטניות, היא לא תוביל אותך בשלבים המוקדמים של תהליך הבישול המקצועי שלך לאף מקום, בטח לא מבחינה כלכלית ובטח לא מבחינה יצירתית. נהפוך הוא הספונטניות יכולה להוביל אותך לעשות טעויות שיובילו לחוסר חשק, שיוביל לשיתוק וחוסר עשייה, או גרוע מכך, בישול רע! עזוב את הספונטניות בתהליך הבישול שלך לפחות בהתחלה, עד שתצבור בטחון מעשי בבישול שלך. זה הזמן  שלך לעבוד על פי תפריט מסודר וסדר פעולות המנוהל באופן מאורגן.

 

ארגן תפריט יומי, דו שבועי או שבועי, בנה בטחון ותוכל לחזור לספונטניות הקולינרית שלך ברגע שתפנים את הרעיון שמאחורי התפריט הביתי שלך. והחשוב מכל, תשלוט עליו!  

 

קח לך מספר מתכונים וארגן אותם בטבלה שבועית וכך תגדיר לך סדר קולינרי שבועי לכל יום. בשלב מתקדם יותר עם צבירת בטחון, אתה תיראה שתוכל להיות ספונטני יותר עם ההכנות שלך והבישול שלך. התפריט כמו מאסטר זן קולינרי יהפוך לטבע שני, ואז אף תוכל להחליפו לאורך פרקי זמן סדורים, כמו מסעדה המחליפה את התפריט העונתי שלה.

 

ועכשיו לאחר שבנית תפריט שבועי, התנהלת צרכנית על פיו  באופן חכם, הכנת את חומרי הגלם השונים על פי תפריט קבוע, כמו שבית עסק לאוכל מתנהל, בוא נדבר קצת על תהליך הבישול עצמו   

 

שיטת 4 השלבים: לתוצאת בישול איכותית ומהירה


    • הכנת סביבת עבודה מאורגנת ונקיה: הכנה וארגון כלי המטבח איתם אתה מתכוון לבשל, ארגון וסידור סביבת הבישול שלך.  
    • מיזונפלאס מושלם: זמינות חומרי הגלם שברשותך או שנרכשו על ידך ועדיף טריים ככל האפשר. הפשרה נכונה של חומרי הגלם השונים ועל פי תפריט ידוע מראש, חיתוך וקיצוץ חומרי הגלם שלך מראש , מוכנים לבישול מעשי .
    • שליטה בתהליך הבישול עצמו : הבן את אופן הכנת הבישול שלך, שלוט עליו, כל מרכיבי הבישול חתוכים ומסודרים לידך. עליך להסתכל על הבישול שלך, לתקשר אתו בכל רגע. ולהביא את חומרי הגלם לזמני הבישול המדויקים להם התכוונת או על פי מתכון לתוצאות בישול טובות ואיכותיות. 

 


    • הגדרת זמני בישול מהקשה לקל : אולי הכלל החשוב ביותר מבחינת תזמון בבישול שלך. הבן את אופן הכנת הבישול שלך ושלוט עליו תוך הגדרת זמן ברורה. ותוך יישום כלל ברזל בבישול עצמו: הכנת המתכון מהקשה לקל. כלומר ממה שלוקח לך יותר זמן להכין, למה שלוקח פחות זמן .

 

כלל זה בא לידי ביטוי בעיקר כאשר אתה משלב הכנה של מספר מתכונים במקביל. איך תדע? עבור על אופן הכנת המתכנים וחשב לעצמך את מרכיביו. מה ייקח  לך זמן רב יותר להכין ומה ייקח לך פחות זמן. מה יוכל לחכות בצד, או לעבור חימום קל ומה חייב להיות מוגש חם ובאותו הרגע שהבישול הסתיים.

 

לדוגמה: אתה צריך להכין: עופות בתנור – זמן הכנה 40 דקות, תוספות – זמן הכנה: 30 דקות, סלטים – זמן הכנה: 15 דקות. ברור לך שתתחיל ממה שלוקח יותר זמן , עקוב אחרי שיטת 4 השלבים בנוגע לצליית העופות, שהעופות בתנור, תוכל לארגן וליישם את שיטת 4 השלבים לגבי שאר הקבוצות , וכך לחלק את זמן הבישול שלך באופן הגינוי. 

 

 

אל תתחיל לבשל באופן מעשי רק לאחר שהבנת את אופן הכנת המתכון מתחילתו ועד סופו. אל תדאג, עם הזמן תשלוט על מספר רב של מתכונים , תהליכי בישול, זמני בישול ואופן הכנתם , וזמן הכנתם יתקצר בהתאם.    

במידה ותעקוב אחרי שיטת 4 השלבים ותחזור עליה כמנטרה . אתה תמצא עצמך במצב של שליטה ובטחון רב על תהליך הבישול שלך, נסה לא לקפוץ על השלבים. אמן את עצמך לחשוב במונחים  אלו ותרגיש את השינוי בכל הקשור לבישול שלך.

 

תכנון נכון מבחינת זמנים של שיטת 4 השלבים

הזמן לתכנון שלב 1

גמיש. ויכול להיעשות במקביל לדברים אחרים לסידורים ומטלות יום יומיות חיוניות אחרות בסביבה הביתית שלך ובמידה ואתה נדרש אליהם. פשוט הבן מה אתה הולך להכין היום וארגן את הכלים הרצויים ואזור העבודה שלך באופן אופטימלי, שים לב להגדרת הזמן הכללי שלך בתהליך הבישול. הוא מגדיר אותך ונותן לך מסגרת כללית. 

הזמן לתכנון שלב 2

גמיש למחצה. יישום חומרי הגלם לפני תהליך הבישול דורש ממך זמן ארגון ומחשבה. אתה רוצה לארגן לעצמך מיזונפלאס מושלם על מנת לגשת לבישול עצמו, בבטחה ובשליטה מלאה. וזאת במטרה לבשל טוב. הרי אתה תוכל להניח את חיתוך הירק והבשרים ולהתפנות למטלות אחרות. שום דבר לא על האש עדין. הגדר לך זמנים בנוגע לחיתוך, קיצוץ, הפשרה והכנת חומרי הגלם טרום הבישול. שלב אותם עם מטלות אחרות שלך במידה ואתה נדרש ובאופן הגיוני.

 

תהליך הכנת המיזונפלאס שלך יוכל להיעשות במקביל  אבל רק בתנאי שתיישם כלל ברזל אחד. התחל מהקשה לקל - ובמילים אחרות התחל להכין את  מה שלוקח יותר זמן על מנת לקדם את תהליך הבישול עצמו ועבור למה שלוקח פחות זמן.

החלט למשל להתרכז בקיצוץ וחיתוך הירקות שלך ובאופן מושלם, לפני שאתה מפנה זמן למטלות אחרות בסביבה הביתית שלך שלא קשורות לבישול שלך, סיים להכינם  והניחם בצד.

קדם את ארגון המיזונפלאס שלך על פי הגיון זה ובמלואו. לרגע אל תתפתה להתחיל בתהליך הבישול, במידה והמיזונפלאס שלך , לא מוכן במלואו. אל תוותר לעצמך!  קיצורי דרך מהסוג הזה, יובילו אותך לבסוף לנקודת ההתחלה ויגרמו לך להכין אוכל בינוני ולא יותר.

הזמן לתכנון שלב 3  

לא גמיש. הכנת הבישול עצמו דורשת ריכוז מרבי.  השאר זמן נטו נקי מהסחות דעת לבישול. התרכז בבישול עצמו. תקשר עם הבישול שלך. שלוט על מרכיביו ועל תהליכו ועקוב אחריו בכל רגע נתון. יישם את כללי הבישול המקצועי - בישול נכון, זמני בישול נכונים, בניית טעם, תיקון תיבול, צמצום נוזלים ורטבים, ונראות,  על מנת להשיג תוצאות טעימות ומצוינות.

והכי חשוב אל תשכח ליהנות! זה הזמן שלך ליהנות נטו מתהליך הבישול ולבשל אוכל טוב ואיכותי במינימום זמן!

הזמן לתכנון שלב 4

גמיש. במידה ואתה עובד על קבוצות אוכל שונות , תוכל בזמן שקבוצת אוכל אחת בתנור לארגן את סביבת העבודה שלך על מנת להמשיך לעבוד נקי ונינוח. להכין מיזונפלס מושלם לקבוצת אוכל השנייה, אולי אפילו להתפנות למטלות אחרות. וכך להמשיך הלאה. עד לסיום הבישול, תוך שליטה מלאה בכל קבוצות האוכל השונות.

 

הפסקות מאולצות בתהליך הבישול שלך

 

במידה ואתה ונאלץ למצוא זמן למטלות וחובות ואתה חושש שישפיעו על איכות הבישול שלך: במיוחד אם  אתה מכין מספר תבשילים במקביל, חכה עם שלב 3 עד שתוכל להתפנות לבישול עצמו, או הפסק את שלב 3 בצמתים אפשריים , כלומר:


    • הכן ראשון תבשילים העוברים טוב חימום שני.
    • הכן את שלב 2 בלבד ועצור עם תבשילים הדורשים מקסימום טריות

 

תמיד תחשוב על הגדת הזמן הכללי שלך בכל תהליך הבישול ונסה לא לעבור אותה ולא לחרוג מהזמן שהקצבת. ברגע שתסגל לעצמך חשיבה זו , היא תהפוך לטבע שני אצלך ותראה אץ ההתקדמות בכל שלב ושלב, באה באופן טבעי ופשוט.

 

טיפים עבור בישול משולב למספר רב של מנות

במידה ואתה מעוניין להכין מספר מנות עבור סעודה משפחתית  או  למספר רב יחסית של אורחים הבאים להתארח, מאד מומלץ ליישם את השלבים הבאים:

1.עקוב בקנאות אחרי שיטת 4 השלבים, היא באה לביטוי בשלמותה, דווקא בבישול משולב הדורש הכנה רבה וארגון של מספר מנות רב.

2. עבוד עם תפריט מסודר מראש, חלק את הכנת המתכונים  ל"קבוצות קושי" ויישם את -  שיטת 4 השלבים על - הקבוצות השונות בנפרד. ועל פי עקרון הברזל של הכנה מהקשה לקל, מה שלוקח זמן רב יותר של הכנה ומה שלוקח פחות זמן הכנה

3. הבן את טכניקת הבישול שלך , למשל בישול בנוזלים יכול להישמר לאורך זמן, ולעבור חימום שני, בעוד שבישול של בשרים עופות ודגים הדורשים טיגון קל על גריל אות מחבת, חייבים להיעשות קרוב לזמן הוצאתם ואותם רצוי להשאיר לסוף

4. העזר בתנור שלך והשתמש בו על חום נמוך של עד 100 מעלות, על מנת לשמור חם תבשילים מוכנים. לפרקי זמן קצרים!

5.הכן לפני,  תוספות כמו ירקות עמילנים היכולים לעמוד זמן מה וחימום שני במידת הצורך מבלי לפגוע באיכותם.

6..השאר לשלב מאוחר יותר טיגון ובישול של תוספי ירקות, שלא מחזיקים מעמד לאורך זמן.

7. הכן את רטביי הסלט מראש ושמור בקירור, הכן את מרכיבי הסלט בנפרד ושמור בנפרד ערבב את הרוטב עם מרכיבי הסלט, מספר דקות בלבד לפני ההגשה, לתוצאה פריכה

8. השאר את חיתוך עשבי התיבול הטריים לסוף רצוי להשתמש בהם טריים ככל האפשר.

 

עקוב אחרי טיפים אלו ועוד. למד אותם וסגל לעצמך דפוסי חשיבה חדשים המבוססים על חשיבה ותכנון ותגלה שמלאכת הבישול עצמה תהיה קצרה, מהנה, מתגמלת וקלה מתמיד.

 

סיכום

לסיכום במידה ותיישם את 4 עקרונות הבישול : מיזונפלאס, שליטה, טעם וזמנים. תלמד אותם ותהפוך אותם לדרך חיים בבישול שלך,  אתה תשיג דבר מאד חשוב שטבחים מקצועיים שומרים עליו בקנאות רבה במהלך הבישול. וניקרא "נוחות הבישול" במטרה להגיע לתוצאות בישול איכותיות ומהירות.

אתה תמצא שבמידה ונוח  לך לבשל, ואתה נהנה מהתהליך עצמו,  האוכל שלך יתבשל טוב יותר ויחזיר לך אהבה בצלחת. בדיוק כמו שטבח מקצועי משיג במטבח מקצועי. 

 

 

זמן בישול, עם השף אודי שלומי


http://www.cookingtime.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב