כך תסדרו למתבגרים שלכם את שעות השינה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

כך תסדרו למתבגרים שלכם את שעות השינה 

מאת    [ 12/09/2016 ]
מילים במאמר: 1218   [ נצפה 3135 פעמים ]

 
 

 

הורים ומתבגרים
 שעות השינה למתבגרים
איך עושים את זה?  

תקופת ההתבגרות ידועה כאחת התקופות הקשות יותר בהתפתחותם של ילדינו. הקושי אינו נחלתם הבלעדית של ההורים והמשפחה, אלא גם של המתבגר בעצמו. תקופת ההתבגרות הנמשכת בדרך כלל מגיל 9 עד גיל 31  קשה בעיקר משום הניגודים והסתירות הטמונים בה. בתקופה זו, שבה הילד עובר תהליך של התפתחות והופך להיות מבוגר, קיים מתח מתמיד בין תלותיות לבין עצמאות, בין התחושה של "אני יודע הכול" לבין חוסר אונים, בין הצורך להיות בקרב המשפחה לבין הרצון להימצא בקרב חברים, בין הרצון להתנסות בדברים חדשים לבין הצורך להישאר עם המוכר והידוע.
תהליך זה הוא ארוך ולעתים מייגע, ואיננו עובר על כל משפחה ועל כל מתבגר באותה מידת קושי. ישנן משפחות שתקופה זו , או חלק ממנה , קשה להן, סוערת ורוויית מתחים, בעוד משפחות אחרות חוות את תקופת ההתבגרות בשקט יחסי.

לא מכבר סיימו המתבגרים שלנו את חופשתם, במסגרתם נאלצים הורים להתחבט בסוגיית הסדרת שעות השינה שלהם.
החופש הגדול שימש כר "נוחה" לשיבוש סדר היום במסגרתו הנערים שלנו ברובם מדווחים על כך שהינם ערים בלילות ו"הימים הפכו ללילות".
בנוסף, במהלך שנת הלימודים מדווחים הורים על קשיים הקשורים בשעות שינה בהם מתקשים ילדיהם להירדם בשעות סבירות . ובנוסף מדווחים אודות הקושי הגדול של המתבגרים להתעורר לבד ו/או להחזיק את עצמם עירניים במהלך השיעורים בבית הספר.
נושא השינה מהווה נושא מאוד משמעותי בהתמודדות ההורית למול המתבגרים שלנו .

אחד הנושאים שחשוב בעיניי לשים לפתחנו בהקשר זה הוא השינוי המהותי שמהווה נדבך חשוב ומרכזי בשינוי אצל המתבגר והוא ההשתייכות לחברים, הצורך להיות מקובל, מעודכן, נחשב, רצוי ונאהב ע"י חבריו. החברים תופסים את המשקל המרכזי במוקד העניין של המתבגר ומשם כל האמצעים שעומדים לרשותו מקדשים את המטרה הנכספת הזו.
אם כך מהם הקשיים ומהו התפקיד ההורי?
הקושי
ההולך וגובר וזה שמשפיע באופן כמעט ישיר על שעות השינה מעבר לחברים היא החשיפה והנגישות לאמצעים הטכנולוגיים, עד כדי סכנת התמכרויות. הצורך הגובר של הנוער בלהיות מעודכן ומרושת,
הנגישות והזמינות שיש לנוער לאמצעי התקשורת (ממכשיר נייד פרטי, טאבלט, טלויזיה וכו' ועד יישומים מגוונים לרבות אפליקציות , סנאפצ'אט , אינסטגרם , פייסבוק וכו') .
כל אלו משפיעים באופן כמעט ישיר על היכולת לוותר גם על שינה למול הצורך המתגבר להיות חלק מהמרחב החברתי הוירטואלי.

כמלווה משפחות ומתבגרים בתהליכי שינוי ושיפור יחסים במשפחות, בחרתי לרכז עבורכם מספר כללים ועקרונות מרכזיים, שיסייעו בידי הורים למתבגרים ללוות את ילדיהם בשינוי המיוחל לשים את נושא השינה כיעד לשינוי במשפחה עם מתבגר/ים.

האתגר ההורי לסייע למתבגר ל"עבור את התקופה בשלום" ולאפשר גבולות שמגינים עליו מפגיעה ונזקים וכמובן תוך הקשבה והקפדה על מערכת יחסים תקינה ואוהדת. התפקיד הקשה והמורכב ביותר בעידן המודרני .
אחת הדילמות השכיחות יותר של הורים בתקופת גיל ההתבגרות היא מידת החופש שרצוי לתת למתבגרים. הדעות בקשר לכך שונות, הן בקרב ההורים והן בקרב המתבגרים, ואין לכך תשובה אחת נכונה. הדבר משתנה ממשפחה למשפחה וממתבגר למתבגר, ולעתים קרובות באותה המשפחה נדרשת לכל מתבגר מידת חופש שונה. עם זאת אין לשכוח כי גם אם לא יודו בזה, מתבגרים רוצים גבולות – הגיוניים, גמישים וכאלה הניתנים למשא ומתן.

ומכאן שבעיניי ולגישתי התפקיד ההורי הוא להגיע אל המתבגר בדרך המתאימה לו ולמטרה אחת : לאפשר לו לתפקד ולקבל מענה לצרכיו הבסיסיים לרבות שינה .
אז איך עושים את זה?
1. שיח פתוח וסמכותיכלי מרכזי כבסיס לשינוי הוא לייצר שיח אמפטי ומחבק על הצורך שלהם בעצמם בשינוי.
לשוחח עמם על המחירים והאיומים בשיבוש שעות השינה על בריאותם ועל חייהם. על היכולת שלהם להתרכז, על  קשיים לקום בבקרים, על קושי להיות עירני בשיעור, על נטייה למצבי רוח מעייפות מצטברת.
היכרות הנוער את האיומים והסיבות לשינוי, אך לא מנקודת ייחוס שלילית, מאיימת אלא עובדתית .
חשוב כי יתבצע לווי אמפטי תוך הבנה של ההורים את הקושי המלווה בשינוי ומאידך הסמכותיות וההקפדה לעסוק עימם יחד בנושא, תחת ההנחה שההורים אתם ולא נגדם/ מבינים ולא כועסים. ממליצה שההורים ישדרו שרואים את חשיבות הנושא בעדיפות עליונה, כי מדובר בבריאותם ובטובתם ומכאן הלגיטימציה והכוח שלנו ללוות אותם בשינוי .

2. תקשורת וכבוד- המתבגרים שלנו זקוקים ליחס מכבד. הוא בסיס בשפתם של המתבגרים. קרוב יותר לוודאי שהם יקבלו על עצמם את השינוי המיוחל בתנאי שהוא לא פוגע או חלילה רומז על פגיעה בכבודם, עצמאותם וכל רמז שעלול לפגוע בניסיון שלהם להיחשב גדולים בוגרים עצמאיים ולא תלויים. וכלי שיכול לסייע למתבגר הוא הבחירה . שהוא זה שבחר לעבוד על שינוי לטובתו. או לדוגמה בחירה שהוא יחליט ממתי שבוע או שבועיים לפני תחילת שנת הלימודים נכנסים למיטה בכל מחיר משעה X.
כאן למשל מדווחים המתבגרים שהם נכנסים למיטות ולא נרדמים (לשדר אמפטיה, להבין אותם ומצד שני לשוחח על מהם המקרים שהם צונחים ונרדמים? מה  כן מעייף אותם ? וליצור עימם גרף למידה על עצמם . משתנה ממתבגר למתבגר) .

3. הסכם - אחריות אישית  - כלי מרכזי המעצים את היכולת שלנו לראות את המתבגר מנסה לעשות שינוי בסדר גודל כזה. צפויות יותר הצלחות כאשר אנחנו ההורים נעביר לו מסרים שהוא כן יצליח. חשוב לנטוע בו אמון ולסייע לו בקשייו .
ההסכם משמעותו סוג של משא ומתן וכאן האתגר שלנו להיות קשובים ולהשתמש בסמכות ובגבולות בהתאם. ולהבין יחד מה משיגים יחד ואם כל צד מפר מה המשעות / מחיר.
לדוגמה כאשר המתבגר מבקש לבלות עם חברים במסיבות מחוץ לעיר עד שעות הבוקר. חשוב להגיע להסכם מה כן אתם מאפשרים ולא להתעכב על ה"לא" . ובמידה והוא לא יקיים את ההסכם מה המחיר ? מה מקובל עליו שיקרה? מה האחריות שהמתבגר לוקח על עצמו?
כל השיח בהסכם חשוב שיתבצע ממקום של דיאלוג וסוג של משא ומתן, אחרת אנחנו עלולים לראות בכך הסכם שקשה למתבגר ליישם או לעמוד בו.

5. עיסוק במטרה ובדרך – במידה ויש לכם תחושה שלמתבגר יש רצון לשנות את הרגליו, הוא מבין את הצורך, רוצה להצליח, אך מתקשה ליישם מסיבות שונות. אחד המסרים החשובים לחדד לו הוא את המטרה שעובד עליה ולשוחח עליה עימו . לחדד שזה שלו ולא שלכם ולהגביר את האחריות האישית שלו להשיג אותה בכל דרך. הדרך להשיגה צריכה להיות גם מותאמת לאישיותו ולמצבו. למשל נער שלא נרדם ומאוד אוהב מוזיקה הייתי ממליצה לו לנסות להאזין בחושך למוזיקה שקטה שאוהב ובלבד אם זה מסייע לו להירגע ולהירדם יותר מוקדם עם זה. או לנער ספורטאי לצאת לאימונים או לפעילויות נוספים אחה"צ במידת היכולת . חשוב לציין שכלים הללו לא מתייחסים לבעיות שינה רפואיות/ על רקע נפשי, פסיכיאטרי וכיו"ב.

6. שעתכניסה קבועה למיטהיעד חשוב להשיג אותו בתהליך . הוא הרגל שחיילים מדווחים על הצלחתו של הארגון הצבאי בשינוי הרגלי השינה שלהם בזכות המסגרת, הגבולות והפעילות שמחויבים אליה. להדגיש שהחיילים הם אף מתבגרים בגילם.

7. רוגע – תנאי חשוב שתומך בהצלחת התהליך היא אווירת המשפחה והרוגע שבבית. ממליצה להגביר את עירנותכם ההורים לרוגע הפנימי שלכם ואיך הוא בא לידי ביטוי בתקשורת עם הנער/ה. דרך האווירה בבית כדוגמת עמעום אורות, מוזיקה וקול.
בנוסף לסייע לנער/ה להשיג רוגע פנימי. למשל ריחוק הנער מהנייד שברשותו/ השתקתו/ הדממתו. להגיע להסכם שלאור סכנות שיפריע לתהליך ובנוסף סכנת קרינה, נכון שהנייד יהיה מחוץ לחדר או במרחק ממיטתו. ולעמוד בכך. לסייע לו למצוא את הדרך שהוא מגיע לכך.

תהליך שינוי הרגלי שינה הוא שינוי עמוק בסדר גודל שמחייב משאבים זמינים להורים ביניהם אמונה והתמדה בנער ובוודאי בתהליך. חשוב שכל המשפחה תתמוך בשינוי ובנער ולא ממקום של כפייה אלא כפי שתואר בכללים. וזיכרו  כפי שקשה למשפחה או להורים קשה לנער/ ה בעצמם.  

כמו השינה גם סידור החדר הוא שינוי מיוחל שהורים רבים משוועים לו בקרב בני נוער והוא יועבר באהבה רבה בטור נפרד שייכתב למענכם.
  . 

הלנה מטוטי , M.A


מאמנת אישית


זוגיות , הורות , משפחה ומתבגרים 


0526970661

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב