דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישור - הדרך הנכונה לגירושין בריאים 

מאת    [ 30/08/2016 ]

מילים במאמר: 902   [ נצפה 3690 פעמים ]

גישור - הדרך הנכונה לגירושין בריאים

מילי כהן יהודה

בחודש האחרונים אנו מרבים לשמוע על 'גישור'- אז מה זה גישור, מי צריך אותו, מה עושה אותו כלי נהדר לפתרון מחלוקות וסכסוכים במיוחד בזוגיות ובמשפחה, וגם חוסך לכם הרבה כסף.

 

מהו גישור?

הגישור הינו כלי יעיל ליישוב מחלוקות וסכסוכים.  תפישת העולם העומדת בבסיס הגישור, אומרת, שתמיד עדיפה הידברות כדי להגיע לפתרון טוב יותר, שבו כולם מרוויחים*.

מדובר בהליך בהסכמה, שנועד למי שרוצים לסיים סכסוך בצורה יפה, בעלות נמוכה באופן משמעותי מכל הליך משפטי. הגישור הוא הליך מהיר והכי בריא לכל הנוגעים בדבר.

חשיבות מיוחדת לבחירת ההליך הנכון קיימת כאשר הקשר בין הצדדים עתיד להמשך גם בעתיד, כמו בין בני זוג שיש להם ילדים. אלה שבוחרים בהליך של גישור, מניחים את היסוד להידברות גם בעתיד.

 

השפעת התיקון בחוק על התדיינות בין בני זוג

ביום 17.7.16 נכנס לתוקפו חוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), התשע"ה-2014, שמטרתו לעודד יישוב סכסוכים בהסכמה ובדרכי שלום. כיום, נוסף שלב של הגשת בקשה ליישוב סכסוך, שנועד לצמצם התדיינויות. כעת יותר מתמיד, יהיה יתרון למי שיבחר מראש להסדיר מחלוקות בדרך של גישור ויגיע עם הסכם מוכן וחתום, לאישור בית המשפט.

 

איך מתנהל הליך הגישור

הפגישות מתקיימות באווירה נינוחה, במועדים ובתדירות המותאמים לבני הזוג.

המגשר נפגש עם הזוג והוא רשאי להיפגש גם עם כל אחד בנפרד, לפי הצורך. לכל אחד יש הזדמנות שווה להשמיע את הצד שלו, להגיש מסמכים, לשקול ולחשוב.

המגשר הוא נייטרלי, מנהל את ההליך וגם שומר על כל אחד מהצדדים ומקפיד על איזון מלא ביניהם. תפקיד המגשר לעזור לכל אחד מבני הזוג לראות מהם האינטרסים והצרכים האמיתיים שלו וגם להציע דרכים כדי להשיג זאת, כולל דרכים יצירתיות שלא ניתן להגיע אליהן בבית המשפט.

גישור בין בני זוג, לרבות בענייני גירושין, צריך להתנהל מתוך ראייה כוללת, המסדירה את כל הנושאים: זכויות בני הזוג, טובת הילדים, הצרכים המשפטיים, הרכושיים והכלכליים, והכל תוך הבנה והתייחסות גם לתהליכים העוברים על הזוג, הילדים והמשפחה והתחשבות גם בצרכים הרגשיים שלהם.

חשוב לציין, שהמגשר איננו פוסק ואיננו מכריע לטובת אחד הצדדים. משמעות הדבר היא, שלכל אורך הדרך נשמרת לבני הזוג השליטה בגורלם, הם שותפים מלאים ויודעים מה תהיה התוצאה, שהרי היא פרי הסכמתם. 

הסכמות הצדדים מתגבשות בהסכם, שאחר כך יקבל תוקף של פסק דין בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.

 

טעות נפוצה - וכדאי שתדעו

הרבה פעמים שמעתי מזוגות שהתלבטו לפני תחילת הליכי גירושין, שלדעתם הגישור לא מתאים במקרה שלהם, זאת משום שאין ביניהם הסכמות וקיימים חילוקי דעות במרבית הנושאים. חשוב להבהיר, שההסכמה היחידה שבני הזוג צריכים להגיע אתה להליך, הינה לגבי אופן יישוב המחלוקות, בדרך של הידברות וגישור. כל יתר העניינים, יקבלו התייחסות בהליך עצמו עד לקבלת התוצאה הרצויה  להם.

 

יתרונות הגישור עולים על כל הליך אחר


    • הכי טוב למתגרשים- כל אחד מבני הזוג דואג לאינטרסים שלו, שותף מלא לתהליך, לגיבוש ההסכמות וגם לתוצאה. מאחר וההסכם הסופי הינו פרי הסכמה, לא נילווים אליו ההפתעה או האכזבה העלולים להיגרם לצד אחד, או אפילו לשניהם, מהחלטה של שופט. חוסכים כעסים ומתחים, מפתחים ערוץ הידברות בריא ויכולים להפנות את האנרגיות לטובתם האישית, עם הפנים לעתיד. ישנו חיסיון על ההליך, דבר המאפשר לדבר על כל נושא ובכל תחום וגם למצוא פתרונות יצירתיים.
    • הכי טוב לילדים- מחקרים הוכיחו שככל שמצמצמים את המלחמות בין ההורים, נגרם פחות נזק לילדים ומתאפשר להם להתמודד טוב יותר עם המשבר ולהמשיך בחייהם.
    • שמירת ערוץ תקשורת - כשיש ילדים, הגירושין אינם סוף פסוק וחייבים להיות בקשר בנושאים של חינוך, בריאות, ימי הולדת, חתונות, נכדים. גירושין נכונים, בהסכמה ובאווירה טובה, מאפשרים לשמור על יחסים נכונים לטובת כל הנוגעים בדבר, גם בעתיד.
    • חסכון כספי משמעותי- העלות הכוללת של הליך הגישור, לשני הצדדים גם יחד, נמוכה בהרבה מהעלות של ניהול התדיינויות בבתי המשפט. במקום לבזבז כספים שנחסכו בעמל רב ולשלם עשרות אלפי שקלים וגם יותר, הצדדים יכולים להשתמש בכספים אלו לטובתם ולרווחת ילדיהם.
    • נוחות ויעילות-המפגשים מתקיימים באווירה נעימה ונינוחה, ללא הפורמליות והפרוצדורות של בית המשפט.
    • חיסכון בזמן ובאנרגיות -  במועדים ובתדירות שמתאימים לכולם, פחות בזבוז ימי עבודה וסיום תוך פרק זמן קצר יותר.

 

איך בוחרים מגשר

המגשר הוא שמנהל את ההליך ומלווה את בני הזוג, לכן בחירת המגשר משמעותית להתנהלות כולה.

דבר ראשון, חשוב להרגיש נוח. זהו ענין סובייקטיבי לגמרי, אבל בנושאים שהם כל כך אישיים ורגישים, חשוב להרגיש שהמגשר נעים, סבלני, קשוב ורגיש לצרכים השונים.

על המגשר להיות בעל הסמכה ספציפית לגישור במשפחה ויש יתרון למגשר שהוא עורך דין מומחה בדיני משפחה ויודע מה הזכויות והחובות המשפטיות של כל צד. רק עורך דין, מוסמך גם לערוך את ההסכם בסוף ההליך.

מאחר ועוסקים בנושאי זוגיות, הורות ומשפחה, אזי הנושאים המשפטיים, הרכושיים והכלכליים, הינם בלתי נפרדים מעניינים רגשיים עמוקים. משקעים, חששות ופחדים של כל אחד מבני הזוג הם דבר טבעי ולכן דרוש מגשר שיכול לתת מענה לצרכים המשפטיים והרגשיים גם יחד.

יתרה מזאת, מגשר מוצלח חושב על האינטרסים של הצדדים, עוזר להם לבדוק האם קיבלו את ההחלטה הנכונה עבורם, ושאינם מונעים למשל מהחלטה רגעית או אגו פגוע.

יש יתרון משמעותי למגשר מוסמך ומנוסה, שהוא עורך דין מומחה בתחום דיני המשפחה ובנוסף, יש לו גם  כלים מקצועיים נוספים בתחום היחסים בזוגיות, בהורות  ובמשפחה. בעזרת ארגז כלים רחב כזה,  הוא יכול לתת מענה מוצלח לכל הצרכים של כל הנוגעים בדבר – כל אחד מבני הזוג, הילדים, המשפחה והקשר העתידי בין כולם.

 

 

* תמיד עדיף לפתור בהסכמה, אך יש אנשים וסיטואציות שההליך אינו מתאים להם, לדוגמה מקרים של אלימות או כשלאחד                הצדדים יש יותר כח פיסי, מנטלי, או כלכלי

מילי כהן יהודה, עו"ד מגשרת ומרצה


מפתחת איכות חיים בזוגיות ובמשפחה


href="mailto:miliefsh@gmail.commiliefsh@gmail.com">">miliefsh@gmail.com 


www.efsharuyot1.co.il         


https://www.facebook.com/gishur.MCY




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב