דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שקרים והסתרות בין מבוגרים לילדים במשפחה 

מאת    [ 02/08/2016 ]

מילים במאמר: 389   [ נצפה 2645 פעמים ]

 

דפוס של הסתרות בתוך המשפחה יכול להיות מסר מבלבל עבור ילדים ובני נוער. זהו דפוס שמוביל לחוסר הבחנה בין שקר לבין הסתרה. גם כאשר ההסתרה נובעת מצורך הגיוני לשמור על פרטיות ומאפשרות שהמידע לא יועיל לילד אלא יעורר מתחים מיותרים מוטב להפנות תשומת לב להעברת מידע דרך סיפור (בגיל הרך) או הסבר על צורך בפרטיות לפני שמוצאים פיתרון קל כמו לספר שהיינו אצל חברים.

כשאנו אומרים לילד "זה ענייני האישי" או "איני יכולה לשתף אותך בעניין" האינטונציה ושפת הגוף משפיעים לא פחות מהמילים. קשה לנו לחשוב כהורים לילדים בגילאים בין שלוש לעשר על מצב הפוך שבו נשמע תשובה דומה מילדינו. הבעיה היא שילדים מאמצים את הדפוס לרוב לקראת גיל ההתבגרות או במהלכו והורים מאשימים אותם בטעות בשקר.

 

ילדים שנוטים לשקר עושים זאת מחשש ומפחד מתגובת הסובבים. חלקם חושבים שהאמת אינה בהכרח ערך כה חשוב, ואם המבוגרים המשמעותיים אינם אומרים אמת, גם לי יש לגיטימציה לשקר. אחרים מאמינים שאם מודאגת תוסיף מתח לחוויה החשובה והחדשה שלהם.

מובן ששאלה כגון :"האם מה שמותר להורה מותר לילד"? במיוחד כשמוקד הדיון הוא העברת מידע הוא נושא שטיפול נפרד בו  יועיל לכולם, יש הטוענים שבגיל מסוים מנסים ילדים לא מעטים להתנסות בגנבה, גם בעניין כזה יש ערך למחשבה על התופעה, הורים וילדים יחד לפני שעוברים לשיפוט והענשה.

 

 

הבעיה המרכזית שמטרידה הורים היא כיצד ניתן להבחין בין מידע בסיסי לצורך בהתערבות שאינה שליטה, כיצד נבחין בהשפעה סביבתית המסכנת את ילדנו ועוד יותר חשוב כיצד נגיע להבנה והסכמה עם הילד/ה באיזה מצבים שיתוף ההורים יכול לסייע ועדיין לא להגביל.

 

הבעיה המרכזית היא שילדים יודעים ומבינים יותר ממה שהורים חושבים שהילדים יודעים, במקרים מורכבים יותר ילדים יודעים חלק מהנושא ומשלימים בכוחות עצמם אם העדר המידע מציק להם.

 

בכל המקרים אנו דנים בפיתוח יחסי אמון וביטחון בין הורים לילדים, יתכן שכאשר יש קרבה ודנים בנושאים שאינם אישיים אך מדגימים דרכם יחס לכסף או למצבים לא מוצלחים במשפחות מכינים את הקרקע להעברת ערכים ומהם ליחסי אמון.

זהות הורית מתגבשת דרך נושאים שונים כולל בניית אמון. גם הורים שרוצים לתת את כל זמנם הפנוי לילדם עלולים לחזור על תבניות שראו בילדות בלי שירצו בכך, דבר המעלה את השיפוט העצמי המיותר במוחנו. גוזל אנרגיה לשוא ולא מקדם. עזרה מותאמת אישית כפי שליווי הורים בנוי תאפשר להורים להבין את רצונם בנושא בהתאם לאישיותם ומתוך הבנה עם בן או בת הזוג.

 

סמדר נבו מנחת משפחות ומדריכת הורים פועלת לפי מודל מערכתי ודינמי. בעלת מסטר בחינוך ובוגרת מכון מעגלים בניהולה של ד"ר נירה כפיר.


 


blogspot.co.il/2014/12/blog-post_31.html




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב