דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המסע אל הגלימה - איך הופכים לעורכי דין 

מאת    [ 26/07/2016 ]

מילים במאמר: 788   [ נצפה 2974 פעמים ]

בעבר הלא כל כך רחוק אחד החלומות של כל אימא היה בן עורך דין, אולם המצב לא בדיוק כפי שהיה ויוקרת מקצוע עריכת הדין הולכת ויורדת מידי שנה. אם אתם חושבים להיות עורכי דין, במאמר זה תקבלו מספר כלים ונתונים שיעזרו לכם לגבש עמדה ולהחליט אם אתם הולכים על זה בכל הכוח או מתחילים בחיפוש אחר מקצוע אחר המתאים לכם יותר.

בשלב הראשון, המעוניינים להגשים את חלומם ולהפוך לעורכי דין צריכים ללמוד תואר ראשון במשפטים שאורכו כשלוש וחצי שנים, זאת בשונה למשל מארה"ב. בארה"ב תואר במשפטים הינו תואר שני, לכן יש צורך ללמוד תואר ראשון ורק לאחר מכן ניתן להתחיל בלימודי המשפטים. בעבר הדרך לפקולטה למשפטים הייתה קשה מאוד מכיוון שהשכלה משפטית בישראל ניתן היה להשיג רק באוניברסיטאות. לכן, רבים אשר לא התקבלו לאוניברסיטה היו צריכים לטוס אל מעבר לים בכדי לרכוש את התואר הנכסף. כיום, נפתחו פקולטות למשפטים במספר רב של מכללות. כמעט בכל מקום בארץ יש מכללה עם פקולטה למשפטים. פועל יוצא, התואר הרבה יותר נגיש וגם תושבי הפריפריות רוכשים השכלה משפטית, מה שכמובן יוצר עליה חדה במספרם של עורכי הדין במדינת ישראל. כך למשל, באזור הצפון ניתן ללמוד משפטים במרכז האקדמי כרמל ובמכללת צפת (זאת בנוסף לאוניברסיטת חיפה). כתוצאה מכך, אני כדוגמה של עורך דין בקריות נאלץ להתמודד עם תחרות קשה מאוד.

לאחר סיום התואר, הבוגר הינו משפטן, ברם אינו זכאי עדיין להירשם כחבר בלשכת עורכי הדין. לאחר התואר עליו להשלים התמחות. כיום משך תקופת ההתמחות היא שנה אחת, אולם בקרוב ההתמחות תהא שנה וחצי למעט מקרים בהם לסטודנט יש שני תארים ראשונים או הסטודנט למד לתואר משולב או שהוא לומד לתואר ראשון ושני במקביל, אז ההתמחות תמשך רק שנה. מי שתקוצר לו תקופת ההתמחות לשנה יהיה חייב לעבור גם קורס מעשי. תקופה ארוכה לשכת עורכי הדין פעלה מול משרד המשפטים בכדי להעלות את משך תקופת ההתמחות, זאת כתרופה "להצפת המקצוע".

לאור הגידול במספרם של בוגרי תואר ראשון במשפטים, התחרות על כל משרת התמחות אינה פשוטה. רבים הם המשרדים אשר כנאי סף דורשים תואר ממוסד מוביל, קרי תואר מאוניברסיטה או תואר ממכללה מובילה. נוסף על כך, בכדי להגדיל את הסיכוי להתקבל להתמחות אכותית, סטודנטים רבים מחפשים את הדרך לצבור יתרון המבדיל אותם מיתר הסטודנטים. כך למשל, ישנם סטודנטים המתחילים עוד בזמן הלימודים לעבוד במשרדי עורכי דין כטרום מתמחים. כמו כן, התנדבות עשויה אף היא לתת יתרון לסטודנטים במציאת התמחות. התנדבות רלוונטית יכולה להיות בעמותות אשר מעניקות סיוע משפטי למעוטי יכולת, כגון תוכנית שכר מצווה ופרויקט הל"ב.

לאחר תקופת ההתמחות יש לעבור את בחינות לשכת עורכי הדין. בכדי לעבור את הבחינות בהצלחה, לרוב, עוברים עורכי הדין לעתיד קורס מקיף שאורכו כשלושה חודשים עד חצי שנה. כיום, את הקורס ניתן לעבור באמצעות חברת מחשבות או באמצעות חברת המתמחה.

הבחינה הראשונה הינה בחינה בכתב הכוללת שאלון אמרקאי וניסוח של מסמך משפטי. הבחינה מתקיימת פעמיים בשנה, בחודש מאי ובחודש נובמבר. אורכה של הבחינה הינה כשלוש וחצי שעות. מרבית הטענות העולות כנגד הבחינה הם, כי הצלחה בבחינה משקפת יכולת לזכור פרטים ולא יכולת גבוהה של הבנה. מי שעובר את הבחינה בכתב זכאי לגשת לבחינה בעל פה.

הבחינה בעל פה היא מול שופט, עורך דין מהמגזר הפרטי ועורך דין מהגזר הציבורי. אורך הבחינה בעל פה נע בין 5 דקות לבין 40 דקות, תלוי בצוות הבוחן. במהלך הבחינה בעל פה נדרש הנבחן להשיב על מספר שאלות הבנה, השאלות יכולות להיות מכל תחום ובכל נושא, אולם במקרים רבים הבוחנים שואלים שאלות מהתחום בו התמחה הנבחן. לאחר הבחינה מודיע הצוות הבוחן לנבחן אם עבר או לא עבר. במידה ועבר, זכאי הוא להגיע לטקס ההסמכה ולקבל את הרישיון. אם הנבחן לא עבר את הבחינה בעל פה, הוא אינו נדרש לעבור שוב את הבחינה בכתב, עליו לגשת למועד הבחינה בעל פה הבא, כשלושה חודשים לאחר מכן.

לאחר דרך חתחתים זו, על העורך דין הצעיר להתמודד מול מספר רב של עורכי דין על כל משרה פנויה.  מסקרים עולה כי בשנת 2015 היו רשומים 57,820 עורכי דין פעילים במדינת ישראל, עורך דין אחד על כל 139 תושבים, זהו שיא עולמי. מרבית עורכי הדין מתחילים להשתלב כעורכי דין שכירים וגם כאן בא לידי ביטוי מוסד הלימודים, אולם לא רק. הדרך למציאת עבודה כעורך דין במשרד מוביל תהא קלה הרבה יותר למי שסיים התמחות במשרד עורכי דין אכותי או לחילופין במגזר הציבורי.  

למותר לציין, שכרם של עורכי הדין אינו תואם בכל רחבי הארץ. כך למשל, עבודה במשרד עורך דין בתל אביב אינה דומה מבחינת השכר לעבודה במשרד עורך דין בקריות. השכר הממוצע לעורך דין מתחיל באזור המרכז הוא סביב 8,000 ש"ח ואף למעלה מכך, זאת בעוד ובתור התחלה ירוויח עורך דין בקריות כ- 5,500 ש"ח. האמור לגבי משרדי עורכי דין בקריות משקף את הרוח בכל אזורי הפריפריה. 

בסופו של דבר, לעניות דעתי, למרות "הצפת המקצוע", כמו בכל מקצוע, הטובים ימצאו עבודה ויזכו לשכר ראוי בעד עבודתם. התנאי הראשון והחשוב ביותר להצלחה בתחום הוא מידת ההשקעה שלכם בכל הדרך אל הרישיון.

מאור דהן, עו"ד I נייד: 054-8139909 I כתובת: דרך עכו 133, קריית מוצקין I אתר אינטרנט: עורכי דין בקריות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב