דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קיפוח הזכויות של העובדים 

מאת    [ 10/07/2016 ]

מילים במאמר: 448   [ נצפה 2358 פעמים ]

כמה כואב יכול להיות כאשר המעסיק מחליט שלא להעניק לעובד שלו זכות לה הוא זכאי על פי דין ובמקרים קיצוניים אף מחליט שלא לשלם לו את השכר. לצערנו, ישנם מספר רב של מעסיקים במדינת ישראל אשר אינם פועלים על פי חוק ומקפחים באופן שיטתי את הזכויות של עובדיהם. לאור זאת, עולה החשיבות להגברת המודעות לזכויות של העובדים. שכן, אם העובדים יהיו מודעים לכל הזכויות המגיעות להם על פי דין, קשה יהיה למעסיק לרמוס את זכויותיהם.

למדינת ישראל מספר רב של חוקים המסדרים את העסקה של עובדים ואת הזכויות שלהם (כמו גם החובות של העובדים), כך למשל, חוק הגנת שכר, חוק פיצויי פיטורים, חוק שכר מינימום, חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות, חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק חופשה שנתית ועוד. בחוקים ניתן למצוא את כל הזכויות להם זכאים העובדים. ישנם הוראות חוק לגביהם יכולים העובד והמעסיק להחליט אחרת בחוזה ההעסקה, אולם ישנם הוראות חוק קוגנטיים בהם המעסיק והעובד לא יכולים לעשות שינויים. דוגמה לכך היא בשכר המינימום, עובד ומעסיק אינם יכולים להחליט בחוזה ההעסקה על שכר היורד משכר המינימום. במקרה ששולם שכר נמוך משכר המינימום (גם אם עשו זאת מכוח הסכם ההעסקה), המעסיק יהא חייב לשלם לעובד את ההפרש והוא גם עלול לשאת באחריות פלילית, שכן זו עבירה פלילית.

חוק נוסף לו חשוב לתת דגש, הוא חוק פיצויי פיטורין. על פי החוק, עובד אשר הועסק במשך שנה לפחות זכאי במקרים מסוימים לפיצויים אם עבודתו באותו מקום עבודה תיפסק. כמובן שאחד המקרים הוא במקרה של פיטורין, אולם לא רק. מקרה נוסף המזכה את העובד בפיצויים הוא במקרה בו העובד חלה במחלה אשר לאורה העובד לא יכול עוד להמשיך ולעבוד בעבודה מאותו סוג. דוגמה נוספת היא במקרה שאישה שוהה במקלט לנשים מוכות תקופה של 60 ימים לפחות, אז היא זכאית להתפטר ועדיין תהא זכאית לפיצויי פיטורים. ישנם עוד מספר דוגמאות למצבים של התפטרות בהם העובד זכאי לפיצויי פיטורים.

תביעות רבות מוגשות לבית הדין לעבודה בגין פיטוריי עובדת בהריון. כולם יודעים שאסור לפטר עובדת בהריון ועדיין ישנם מעסיקים המצפצפים על החוק. מומלץ למעסיק המעוניין לפטר עובדת בהריון לעשות זאת רק כאשר הסיבה לפיטורים אינה ההריון עצמו וההיתר יינתן על ידי הממונה על חוק עבודת נשים, במקרה ששוכנע שהפיטורים לא קשורים להריון.

עורכי דין לדיני עבודה יכולים להצביע על בעיה נוספת אשר מעסיקים רבים מקבלים תביעות בגינה והיא, קיפוח הזכות לשימוע. לא כל המעסיקים ערים לחובתם לערוך שימוע לפני שהם מחליטים על פיטוריו של העובד. קיפוח הזכות לשימוע מהווה עילת תביעה ולכן מומלץ למעסיקים לא לשכוח דבר חשוב זה. כמו כן, מומלץ לערוך את השימוע על פי הספר ולא להחליט על פיטוריו של העובד עוד לפני השימוע עצמו.

לסיכום, כואב לשלם לעורך דין אחוז מסוים מתביעה כנגד המעסיק להשבת הכספים לו העובד זכאי, אולם במקרים רבים ללא תביעה המעסיק פשוט לא ישלם. 

מאור דהן, עו"ד I נייד: 054-8139909 I כתובת: דרך עכו 133, קריית מוצקין I אתר אינטרנט: עורך דין בקריות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב