דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חלוקת רכוש בגירושין - איך עוברים את זה בשלום? 

מאת    [ 15/05/2016 ]

מילים במאמר: 618   [ נצפה 2691 פעמים ]

גירושין טומנים בחובם קבלת החלטות מורכבות, שהינן בעלות השפעה רבה על העתיד של שני בני הזוג, של ילדיהם ושל המקורבים להם.

מעבר לרמת ההשפעה הרבה שיש להחלטות אלו, הן בדרך כלל אמורות להתקבל בתקופה בה בני הזוג מתמודדים עם קושי רגשי, כעסים וחששות מפני העתיד לבוא – מצב אשר מקשה אף יותר על ביצוע החלטות הרות גורל ממקום שכלתני ומחושב.

הצורה בה יחולק הרכוש המשותף של בני הזוג, מהווה את אחד השלבים המשמעותיים ביותר בהליך גירושין. כאשר, בכדי לעבור את שלב זה בצורה הטובה ביותר - קיימת חשיבות גבוהה לשים את הקשיים והכעסים בצד ולבצע החלטות נבונות, מתוך חשיבה מעמיקה על העתיד של כל הנוגעים בדבר. במידת הצורך, קיימת שיבות להיעזר בשירותיו של צד שלישי, אובייקטיבי, אשר בכוחו לסייע לעבור בשלום את השלב הזה, אשר מורכב ממספר חלקים.

חלק 1 –  ההבנה מהו הרכוש המשותף

הרכוש המשותף הוא כל אותו רכוש אותו צברו בני הזוג במהלך שנות הנישואים שלהם – מכוניות, תכולת הבית, חסכונות, קופות גמל וכיוצא בזה..
במקרים בהם בני הזוג נישאו לפני שנת 1974 שהיא השנה בה יצא חוק "יחסי הממון" - גם עסק או חברה אשר נמצא ברשות אחד מבני הזוג יהיה בעל זכות קניינית של שניהם וכך גם כל שאר הרכוש ללא קשר על שם מי הוא רשום. במקרים בהם בני הזוג נישאו אחרי שנת 1974, שנת יציאת החוק - כל אחד מבני הזוג יהיה זכאי למחצית משווי הרכוש, מלבד: ירושות או מתנות, גמלת השתלמות המגיעה לאחד בני הזוג בגין מקרים של נזקים לגוף או מוות ואותם הנכסים לגביהם בני הזוג הסכימו בכתב שלא יחולקו ביניהם.

חשוב לציין, שגם חובות אשר נצברו במהלך שנות הנישואין הם חובות משותפים.  בדרך כלל, ההחלטה המורכבת ביותר בשלב חלוקת הרכוש, תהיה סביב הנכס היקר ביותר שיש ברשות בני זוג – דירה. במידה ובני הזוג אינם חתומים על הסכם ממון ובנוסף, הם גם לא הצליחו להגיע להסכם ביניהם לגבי אופן החלוקה – כל אחד מבני הזוג יכול להגיש תביעת "פירוק שיתוף" במסגרתה תימכר הדירה והכסף אשר יתקבל בתמורתה יחולק ביניהם.

חלק 2 –  לוקחים שיקולים שונים בהליך החלוקה

במקרים בהם בני הזוג הנמצאים בהליך גירושין, לא יצליחו להגיע להסכמה ביניהם לגבי אופן החלוקה, והנושא יגיע לבית המשפט - השופט יתחשב במספר שיקולים אשר יסייעו לו לקבל את החלטתו, כגון: המצב הכלכלי של שני הצדדים, הזכויות והחובות שלהם ומידת האשמה של כל אחד בעובדה שאותם נישואים לא צלחו.


לכן, עוד בטרם מגיע הזוג לבית המשפט, קיימת חשיבות גבוהה שכל אחד מהם, ייקח לתשומת ליבו את השיקולים הללו וזאת בכדי לנסות ולגבש החלטה הוגנת ב"רוח טובה".


בין השיקולים עליהם כדאי להניח את האצבע: גובה דמי המזונות אשר ישולמו על ידי הבעל לילדים ולאישה (במידה והיא זכאית לקבל אותם), יכולת ורמת ההשתכרות של כל אחד מהצדדים, מי הצד המשמורן על הילדים וכדומה.

חלק 3 –  מגיעים להחלטות

בדרך כלל, בני זוג הנמצאים בהליך גירושין, ימצאו את עצמם באחד משני מצבים – מצב בו הם יגיעו להסכמות לגבי אופן חלוקת הרכוש או מצב בו הם לא יצליחו להגיע להסכמה כזאת.

במקרים בהם אין הסכמה -  קיים סיכוי שאחד הצדדים או שניהם יגיעו אם הנושא לבית משפט – וכחלק מכך, יתחיל תהליך ארוך, מתיש ובעל השלכות רגשיות והשפעות רבות על שני בני הזוג ועל ילדיהם. לכן, המצב האידיאלי הוא לנסות ולעשות הכול בכדי להגיע להסכמה.

אחת האפשרויות העומדת בפני בני הזוג אשר מתקשים לגבש ביניהם הסכם, היא לפנות אל הליך גישור - מגשר גירושין מקצועי יסייע לבני הזוג להגיע לנקודה אשר תהיה מוסכמת על שניהם, כאשר המטרה היא לחלק את הרוכש בצורה הוגנת, תוך כדי התחשבות באינטרסים של שני הצדדים.

בשורה התחתונה, כאשר מדובר בגירושין ובעיקר בכאלו בהם גם מעורבים ילדים, הגעה להסכמה תהווה סוג של "מטרת על" אשר תשתלם בסופו של דבר לשני בני הזוג. 

הכותבים מפעילים את מרכז גישור גירושין ומציעים שירותי גישור גירושין בצפון בפרט ובכל הארץ. תוכן זה אינו מחליף ייעוץ משפטי ואינו מחייב. עליכם לפנות לייעוץ משפטי לפני כל פעולה שתבצעו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב