דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך חוזרים לשגרה,(בקלות),לאחר החופשה 

מאת    [ 25/04/2016 ]

מילים במאמר: 592   [ נצפה 6141 פעמים ]

החופש עומד להסתיים ועוד רגע חוזרים לשגרת ימי החול.

ימי חופשה מתאפיינים במסגרת שונה לחלוטין מאשר שגרת ימי החולין. שעות השינה גמישות יותר, סדר היום גמיש יותר ובני הבית נמצאים  זמן רב יותר יחד. הורים רבים מספרים כי ימי החופש מתאפיינים, פעמים רבות בריבוי קונפליקטים ומריבות, לצד רגעים נעימים ומהנים, רגעי לחץ ומתח כמו גם רגעי שקט ורוגע.

המעבר מחופשה אל שגרת ימי חולין, כרוך בהסתגלות מחודשת להרגלי החיים הקודמים. שוב צריך לקום בשעה מסוימת וללכת לעבודה, לבית הספר והגן,  שוב צריך לחזור אל שיעורי הבית, ושעות שינה מסודרות. המעבר לא תמיד קל. ככל שהחופשה ארוכה יותר, המעבר עלול להיות קשה יותר, מכיוון שבני המשפחה מתרגלים ל"שגרת החופשה". גם השעון הביולוגי של הילדים והמבוגרים, מסתגל לשעות שינה ופעילות שונות. הורים לילדים בוגרים, סיפרו לי כי בימים הראשונים, של סיום החופש וחזרה ללימודים, חוו הילדים תחושות הדומות לג'ט לג.

על מנת להקל על המעבר ולנחות ברכות מהחופש אל שגרת החיים, כדאי להיערך מבעוד מועד, לחזרה לשגרה. רצוי לעשות זאת מספר ימים לפני סיום החופש. קיימות מספר פעולות אשר עשויות  להקל על החזרה לשגרת החולין:

פרידה מהחופשה- פרידה מהחופשה היא הזדמנות לסיכום הבילוי המשותף בחופשה.

כדאי ליזום שיחה משפחתית משותפת על מה שחווינו יחד ולחוד במהלך החופשה. במהלך השיחה כדאי לבדוק ממה נהנינו , על מה הינו רוצים לוותר, ומה כדאי לעשות יותר, בחופשה הבאה. תתפלאו כמה דברים אפשר לגלות בעקבות שיחה שכזו. זוג הורים , לילד בגיל הגן סיפר לי כי לאחר שיחה כזו הם הופתעו לשמוע, כי אחד הדברים שילדם אהב היה...להישאר בבית.  על מנת לא לחזור לשגרה  בתחושת החמצה מהחופשה, או תחושה כי החופשה לא מוצתה עד הסוף, כדאי לערוך את שיחת סיכום החופשה כמה ימים לפני הסוף, על מנת לאפשר למשפחה לבחור ולערוך עוד פעילות אחרונה משותפת. חזרה לשגרת החיים בתחושה של שובע, תורמת רבות להסתגלות נעימה ומהנה יותר.

שיחת הכנה לקראת חזרה לשגרה- שיחת הכנה לקראת חזרה לשגרה היא שיחה משותפת של בני המשפחה, הורים וילדים, על החזרה המתקרבת ללימודים, לעבודה ולשגרת היומיום. לשיחה זו מספר תפקידים:

א. חיזוק ציפייה ותחושות חיוביות לקראת חזרה לשגרה- הרבה פעמים אני שומעת, הן מהורים והן מילדים, עד כמה הם שמחים לחזור אל שגרת החולין. ילדים מספרים כי הם שמחים לחזור לבית הספר ולפגוש חברים שלא ראו זמן רב, אל חוגים שלא היו ואל תחושת הביטחון ששגרת היומיום מעניקה להם. כדאי לשוחח עם הילדים, לפני החזרה מהחופשה ולשאול אותם למה הם מתגעגעים בבית הספר או בגן?  מה הם הכי אוהבים לעשות כשחוזרים לשגרה ועד'. כדאי שגם הורים ישתפו את הילדים ויספרו להם מדוע הם שמחים לחזור לשגרה.  שיחה כזו מעודדת תחושה של ציפייה נעימה לקראת סיום החופש.

ב. התארגנות מיטבית לקראת החזרה לשגרה-  במהלך השיחה המשותפת , נזכרים שוב בכללי ההתנהגות בימי החול, מזכירים את שעות השינה, התארגנות בבוקר וסדר היום לאורך כל היום. חשוב לברר ולבדוק יחד עם ילדים כיצד כדאי להיערך לקראת היום הראשון של החזרה ללימודים, מה היו רוצים לקחת לארוחת העשר? איך יתארגנו טוב יותר בבוקר וכד'. ישוב לערוך תיאום ציפיות משותף ולדבר על מה מצופה מכל אחד מבני המשפחה.

כדאי לנצל את השיחה גם לשיפור או שינוי כללים שהיו בעיתים לפני היציאה לחופשה. זוג הורים אשר היה לו קושי בהתארגנות בבוקר, ניצל חזרה לימודים לאחר חופשה ארוכה, ובשיחה משותפת עם ילדיהם, הם קבעו כללים שיעזרו הם בהתארגנות קלה יותר בתחילת היום. יש הורים שכותבים את  ככללי התנהגות על שלט ושמים אותו על המקרר או בכל מקום גלוי. כתיבת הכללים עוזרת בתזכורת של הכללים שהוחלטו יחד, מחזקת את מחויבות כלל בני המשפחה ועוזרת בביצועם.

לסיכום, חזרה לשגרה לאחר חופש ארוך, אינה חייבת להיות קשה או מתישה. היערכות מוקדמת עשויה לתרום לחזרה קלה ומהנה לשגרת היום יום ובנוסף, לחזק את הקשר והתקשורת המשפחתית.

רחלי בן שטרית


מאמנת אישית להורים ומשפחה


www.imun4u.co.il


rachelibenshitrit@walla.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב