דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבותן של בדיקות פתע לגילוי סמים, גראס, מריחואנה, נייס גאי, הרואין 

מאת    [ 13/04/2016 ]

מילים במאמר: 371   [ נצפה 3297 פעמים ]

לאחרונה הגיעה אלי משפחה ממרכז הארץ וסיפרה כי בנם נתפס בבדיקות פתע של סמים בבית הספר. תוצאות הבדיקה שנפלו על ההורים בהפתעה דחפו את בנם לטיפול מוקדם בבעית ההתמכרות שלו. במהלך הטיפול המקצועי, נבדקו המניעים לשימוש בנם בסמים ונתגלו מצוקות נפשיות רבות מהן סבל הבן. נקדים ונאמר שבדיקות הפתע למציאת סמים בשתן שנעשו באותו בית ספר תרמו ישירות לחשיפת מצוקות נפשיות של נערים ונערות בביה"ס ובעקבות הטיפול הנפשי שקיבלו, להפחתת סבלם הנפשי.

מכאן אני מציין נתון שחשוב שנכיר אותו, בהרצאות רבות שאני נושא,.אחת מארבע נשים עברה פגיעה מינית או הוטרדה מינית בחייה. אחד משישה גברים עבר הטרדה או פגיעה מינית בחיו. גורמי התעללות והטרדה מינית הינם אחד מגורמי ההתעללות או האביוז הגדולים ביותר בחברה המודרנית. (ע. פירני (2016) "טראומה התמכרות וטראומה" בתרגומו לאנגלית).

ההחשפות של בני נוער לסרטי פורנוגרפיה, למתירנות, להשפעות ההרסניות של שתית אלכוהול, לאביוז תחת השפעת סם האונס. למתח הבטחוני המתמשך, כל אלו הינם גורם מאיץ לפגיעות התעללות והטרדה מינית. החשיפה לעולמות התוכן בפייסבוק וברשתות החברתיות. בידוד המידע של הנער או הנערה הגולשים ברשתות אלו מאוזנם הקרויה של הוריהם, גם הם יוצרים בועה של מצוקה וריחוק בין בני הנוער לדמויות חינוך או מהוריהם.

השימוש הרב בסמי המריחואנה והגראס, מהווים סמים "פותחי שער" להתנסויות בסמים פיצוציות והזיות, סמים היוצרים אשליה של הקלה נפשית למצוקות הצעירים. סיבות רבות המביאות אחד מכל שמונה צעירים להתנסות או להשתמש בסמים.

כאן נכנס הכלי (הנמצא במחלוקת דיון אתי, אבל לכך לא אתייחס כאן) של בדיקות הפתע בסמים. בתי ספר, צה"ל, הורים מודאגים, כל הגורמים הללו שידרשו בדיקות סמים לבנם או בתם, יוכלו לגלות ולהציף בעיות נפש נסתרות שמהן סובלים הצעירים.

גילוי וזיהוי סמים בשתן יכול לדחוף את הנער להדרש לטיפול ולמעקב, מאין הנפת דגל אדום של מצוקה ובקשת עזרה. לפיכך אני בעד הליך זה.

אם מאדם בוגר נצפה כי הוא יודע ומסוגל לפנות לעזרה נפשית למצוקותיו. להבדיל  אנו יודעים כי בני הנוער חוששים מסטגימציה של היותם חלשים, חשופים, הם חשים בבושה ולעיתים אשמה על אירועי חייהם. הסמים שהינם כה זמינים בדור שלנו שהם החושפים את בני הנוער לאשליה כי יש בכוחם לסייע ולרפא את כל מצוקותיהם. ולא כך הוא.

לכן אם היה הדבר תלוי בי, (ואני נפגש עם מאות משפחות בהן הייתה בעיה של התמכרות לסמים או לאלכוהול בעבודתי לאורך עשרים השנים האחרונות). כי אז הייתי מעודד תוכניות מערכתיות במוסדות החינוך לנוער לניטור וחיפוש סמים בשתן, בהפתעה ובשיגרה.

 

פל 0544946034  עמיר פירני MSW יועץ מומחה לתחומי ההתמכרויות, מחבר הספר " טראומה התמכרות וטראומה".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב