דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוסר ביטחון בהסוואה של עודף ביטחון עצמי מזוייף 

מאת    [ 13/04/2016 ]

מילים במאמר: 1014   [ נצפה 6489 פעמים ]

ישנם אנשים שיאמרו "אני לא זקוק לעזרה מאף אחד משום שאני מסתדר מצויין בעצמי...", או "יש מעט מאוד דברים שאני לא שולט בהם, אני סומך בעיקר על עצמי..." זו עמדה שאיננה מצביעה בהכרח על בטחון עצמי וחוסן נפשי. במקרים רבים, ההיפך הוא הנכון -מדובר ברצון להציג עצמך "קשוח וחזק", כמי שאיננו נזקק לאחרים, כדי לא להרגיש חלש.

בטווח הקצר האדם עשוי להרוויח מהצגת חזות קשוחה ועודף בטחון עצמי הגובל ביהירות. הצגה זו משרתת את צרכי האגו והצרכים הנרקיסיסטיים. אך בטווח הארוך הצגת עודף בטחון עצמי עלולה להיות לרועץ, זאת משום שהיא מרחיקה אנשים שאינם רוצים לחבור לאחרים אשר נתפסים כיהירים ומתנשאים והם עלולים להיפגע מהם.

מחקרים מוכיחים שישנן השלכות משמעותיות כאשר מציגים בטחון עצמי מופרז המבוסס על זיוף.

ישנם אנשים שחוסר בטחון עצמי עלול לייצר אצלם פעולה הפוכה - הצגה מזוייפת של בטחון עצמי מופרז, אשר השלכתו עלולה להיות תגובה תוקפנית וזועמת לנוכח ביקורת, ספק או האשמה. תגובה כזו נובעת ממקום של בטחון עצמי מעורער, חלש ותחושת איום ממשית שחוסר הבטחון והזיוף יתגלה.

לעומתם אנשים אשר הבטחון עצמי שלהם תקין אינם צריכים להפגין בטחון עצמי מופרז. הם אינם צריכים להאדיר עצמם ולהתנשא מעל האחרים. הם מכירים בערכם העצמי, מכאן שאין להם צורך להחצין ולהפגין את כישוריהם באופן מופרז, לגמד ולצמצם את האחר. הם שמחים להיות מה שהם מבלי להשוות עצמם לאחרים.

הצגה מופרזת ומזוייפת של קשיחות וחוזק עלולה לפגוע במישורים רבים. במחקרים נמצא שאנשים כאלה מסכנים גם את בריאותם הפיזית: הם נמנעים מלפנות לעזרה רפואית גם כשהם זקוקים לה. עוד נמצא במחקר שכאשר הם פונים למטפל גבר הם מסתירים את הסימפטומים כדי שלא יחשבו שהם חלשים. חשוב להם האופן בו הרופא רואה אותם. באותו מחקר הועלה חשד שמזעור הסמפטומים עלול להיות אחת הסיבות מדוע גברים מתים בממוצע חמש שנים מוקדם יותר מאשר נשים.

ברור ואין ספק שגם נשים נוהגות כך, לא רק גברים מציגים תמונה של "קשוח וחזק".

ישנם מספר סמנים בהם אנו נוכחים בהתנהגות שבה חוסר בטחון עצמי מסווה בזיוף של עודף בטחון עצמי:


    • הסוואת הערך והבטחון העצמי באמצעות אימוץ גישה של "אני הטוב ביותר",כאשר אין מאחורי גישה זו אלא אין-ספור ספקות עצמיים וחוסר בטחון.
    אנשים עם בטחון עצמי ישקיעו משאבים בשיפור עצמם במקום בהסתרת החולשות בהם הם מכירים. ומודעים להם.


    • כשלון איננו אפשרות -  אמירה ומחשבה הגורמת להימנעות מהתנסויות חדשות. אנשים עם בטחון עצמי מזוייף ייטו להתהדר ולהעצים מיומנויות והתנסויות שעברו, זאת במקום להתנסות ולחוות מיומנויות חדשות. הם מקבעים עצמם במקום ונמנעים מלערער מקום זה.
    לעומתם, אנשים עם בטחון עצמי תקין יחוו כשלון כמנוף להסקת מסקנות, לימוד ושינוי. יש בהם מספיק בטחון להרגיש שהם מסוגלים להתאושש מהכשלון ומוכנים ולהמשיך הלאה. כשלון איננו מקום הרסני מבחינתם, אלא ההיפך – זהו מנוף לצמיחה ושינוי.
    ערכם העצמי נגזר בעיקר מהאופן בו הם רואים עצמם בעיני האחרים - אנשים עם בטחון עצמי מזוייף מודאגים מאוד מהאופן בו אחרים רואים אותם. ערכם העצמי תלוי בדעתם של אחרים עליהם וברושם שהם משאירים על אחרים.
    זאת ביחס לאנשים עם בטחון עצמי תקין אשר אינם מרגישים שעליהם להוכיח דבר לאף אחד, אלא לעצמם בלבד. הם מוכנים לבקש ולקבל עזרה ותמיכה, אינם רואים בכך חולשה. אנשים אלה מונעים על ידי מוטיבציה פנימית ויכולת לשמור על מיקוד ונחישות להשלים את המשימות למרות הקשיים.


    • דיכוי הרגשות - רוב האנשים אשר מפגינים קשיחות ובטחון עצמי מופרז ומזוייף, יביעו רגשותיהם באמצעות כעס וזעם. הם אינם מרשים לעצמם להביע רגשות כמו פחד, חרדה, עצב וכדומה. הם יסתירו רגשות אלה משום החשש מה אחרים יחשבו עליהם. רגשותיהם יבואו לידי ביטוי באמצעות התנהגות יהירה ותוקפנית אשר תרחיק את האחרים מהם.
    אנשים עם בטחון עצמי אמיתי וחוסן נפשי מוכנים להודות כשהם פוחדים, חרדים וחוששים. הם לא יחששו להזיל דמעה מידי פעם ולהביע את רגשותיהם. אין להם צורך לשלוט ברגשותיהם ולהדחיקם, משום שהם מודעים ומבינים שלרגשות השפעה על המחשבותם והתנהגותם.


    • הכחשת הכאב - אנשים עם בטחון עצמי מזוייף אשר חשוב להם להראות חזקים וקשוחים עלולים לסבול מהרבה יותר כאב מאשר האחרים. מדובר בכאב פיזי ובכאב רגשי. הם מתייחסים לגופם כמו אל מכונה אותה הם מאתגרים גם אם המכונה "מזייפת" וצריך להתייחס ולטפל ב"זיוף".
    לאנשים בעלי בטחון עצמי וחוסן נפשי אין צורך ועניין לסבול כאב כאמצעי להרשים אחרים. ברור להם שהכאב הוא סימן אשר נועד כדי לשפר ולתקן – נפשית ופיזית.


    • תחושה שאינם זקוקים לעזרת האחרים וביכולתם לעשות הכל לבד. אצל אנשים עם בטחון עצמי מזוייף , הדבר עלול להביא למחשבות גרנדיוזיות ולמעשים שאינם מותאמים ליכולות המציאותיות שלהם ולהרס עצמי. אין להם יכולות ממשיות להעריך את יכולותיהם ואת העבודה הנדרשת להשגת מטרותיהם.
    אנשים עם בטחון עצמי וחוסן נפשי מוכנים ומבינים את המציאות והאתגר העומד בפניהם. הם מכירים ומודעים למכשולים אפשריים העשויים להיות בדרכם, הם מציאותיים ביחס למאמץ ולהשקעה הנדרשת מהם.


    • נסיון לשלוט באחרים - אנשים המנסים להראות לכאורה קשוחים ובעלי בטחון עצמי ייטו לחשוב ולהאמין שיש להם כח לשלוט גם באחרים. חשוב להם שהאחרים יראו אותם כבעלי כח ושליטה. הם עלולים לנסות לנהל את האחרים ולהציב לעצמם ולאחרים דרישות לא סבירות, בחייהם האישיים והמקצועיים.
    בעוד אנשים עם חוסן נפשי ובטחון עצמי שולטים בעיקר על עצמם, לא על האנשים סביבם. כשהם מוצאים עצמם בנסיבות בהם עליהם להתמודד עם משימות רגשיות או פיזיות מורכבות, הם מושקעים בניהול ואיזון רגשותיהם, מחשבותיהם ומחפשים דרכים יעילות ומעשיות שיסייעו להם לצלוח את המשימה. 

כשאדם נוכח מה המחיר והמשאבים שעליו לשלם רק כדי שהאחרים יראו אותו חזק וקשוח, עליו לזכור גם מה המחיר הרגשי, האישי והחברתי הכרוך בכך. ההשקעה הטובה והנכונה יותר היא השקעה בבניית חוסן נפשי אשר תאפשר התקרבות ותאום בין התחושה הפנימית והחזות החיצונית. פיצולים רגשיים מצריכים משאבים רבים המבוזבזים על מראית עיין במקום על מה באמת מרגישים, ומונעים התקדמות ושינוי כמו לדוגמא: קשר קרוב ואינטימי עם הקרובים לך. התנהגות קשוחה למראית עיין מונעת ממך חוויות ורגשות חיוביים וחמים. אנשים יודעים לזהות "זיוף" ונמנעים מקרבה, לכן התחושה הינה של בדידות וש"אין על מי לסמוך, רק על עצמי...".

המחשבות, התפיסות והאמונות השגויות והשליליות ממלכדות ומקשות לראות אופציות אחרות. הן מונעות מלקחת סיכון ולאפשר לעצמך להיות מעט פגיע ורגיש בתמורה לאפשרות של קרבה לאחרים, במטרה להרגיש פחות בודד ומבודד.

ישנן מספר דרכים להתקרב למקום בו הפנים והחוץ בהדברות – אחת מהן, היא עבודה עצמית של מודעות ודרכי שיפור ושינוי. האחרת פניה לטיפול בטרם הורסים כל חלקה טובה בחיים. טיפול מסייע בתחילה להבין את מקור ההתנהגות וסיבותיה ולאחר מכן מסייע לתרגל ולהתמודד אותם המקומות שבהם פוחדים לשהות ותפיסות שליליות מנהלות אותך.

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב