דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך דיאטה ומצב השיניים קשורים אחד בשני - מבט מפתיע על בריאות השיניים שלכם 

מאת    [ 29/02/2016 ]

מילים במאמר: 595   [ נצפה 2170 פעמים ]

כולנו יודעים שחייבים לצחצח שיניים ולהעביר חוט דנטלי על מנת לשמור עליהם אבל מסתבר שגם דיאטה בריאה (עם פלואוריד טבעי או מלאכותי) יכולה להגן על השיניים מריקבון ושומרת על החניכיים במצב טוב.

ריקבון בשיניים (חורים בשיניים ועששת) ומחלות חניכיים שנגרמות על ידי בקטריות שמצפות את השן בחומר דביק שנקרא פלאק. אם לא מנקים את הפלאק הבקטריות האלו הם מתפרקות לסוכרים ועל ידי כך יוצרת חומצה ששוחקת את האמייל של השן. הפלאק נהיה קשה והופך לאבן, שיכול להוביל לנפיחות בחניכיים.  

דיאטה מאוזנת שעשירה במינרלים, ויטמינים ורכיבים תזונתיים שהכרחיים לשיניים וחניכים בריאות שמונעים שתלים דנטליים בעתיד. פלואוריד שמצוי בטבע ובכמעט כל סוגי המזון ובמים יכול להיות כלי מצוין במלחמה בריקבון. הוא יכול להוריד את אחוז החורים בשיניים בכמעט 60 אחוז.  

אתה חייב שיהיה לך הרבה ברזל על שיהיו לך שיניים בריאות. משקאות חלב דלי שומן , סויה ומשקאות שמבוססים על אורז, סלמון בקופסאות או סרדינים (עם עצמות), שקדים וירקות בצבע ירוק חזק הם מקורות מצוינים לברזל.  

אתה חייב ויטמין D על מנת לספוח את כל הברזל, ויטמין D נמצא בחלב, סויה, משקאות אורז, מרגרינה, סלמון וחשיפה מספקת לשמש. 

פלואוריד הוא המפתח, אפשר למנוע במרבית המקרים חורים בשיניים עם שימוש בפלואוריד בשנים הראשונות של הילדים שהם מתפתחים והשיניים שלהם מתפתחות. 

פלואוריד נמצא במים שאנחנו שותים מהברז, ממשקאות שעשויים ממי פלואוריד, מתה וכמה סוגי דגים וכמו כן מספר רב של משחות שיניים ומי פה.  

תחליף פלואוריד קיים לילדים שאין להם גישה למקור מים עם פלואוריד, זה חכם לבדוק אם המים באזור לך מכילים פלואוריד, שימוש מוגזם בפלואוריד יכול להקות את השיניים.

גם זרחן חשוב, מגנזיום ויטמין A וקרוטן. בנוסף לפלואוריד ולברזל אתה גם צריך מינרלים כבסיס לאמייל של השן כולל זרחן (מצוי בבשר, בדגים ובביצים) ומגנזיום (מצוי בחיטה מלאה, תרד ובננות). גם ויטמין A עוזר לבנות עצמות ושיניים חזקות. מקור מצוין לקרוטן שהגוף הופך לוויטמין A הוא פרות בצבע כתום וירקות בגוון ירוק כהה.  

1. אפקט הסוכר  

סוכרוז שכולנו מכירים כגרגירי הסוכר הוא הסיבה המובילה לריקבון בשיניים אבל זה רחוק מלהיות הסיבה היחידה, למרות שמזונות עתירי סוכר כמו עוגיות,  ממתקים ומשקאות ממותקים הם גורמים משפיעים, מזונות שמכילים עמילן כמו לחם ודגנים תורמים גם הם לריקבון השיניים שעמילן מתערבב עם עמילז , אנזים ברוק התוצאה היא אמבטיית חומצה שמתסיסה את האמייל של השן וחושפת את השן לפגיעות יתר ניתן.

גם פרות יבשים משפיעים על השיניים מכיוון שהם מכילים רמת סוכר גבוה וסותמים את השיניים, אפילו משקאות לא מתוקים יכולים לתרום לריקבון שיניים. הם חומצתיים ומכילים רמה גבוה מאוד סוכרים פשוטים ולא מורכבים.  

פרות טריים כמו תפוחים הם בחירה ראויה יותר וזאת מכיוון שלעיסה מגבירה את קצב הרוק, הרוק מוריד את החומציות בפה ושוטף חלקי אוכל. תפוחים נקראים גם מברשת השיניים של הטבע מכיוון שהם מגרים את החניכיים, מגדילים את רמת הרוק ומורידים את ההשפעה של הבקטריה שיוצרת את החורים. גם פה יבש באופן כרוני גורם לריקבון. בעקבות הריקבון תוכל להיות נסיגה של החניכים ואז יהיה צורך בהרמת סינוס.

קצב ייצור הרוק מואט בזמן השינה ולכן לישון ללא צחצוח שיניים הוא לא דבר חכם. כמו כן תרופות שונות כמו תרופות להורדת לחץ דם יכולות גם הם לפגוע בייצור הרוק.   

2. מחלות חניכיים 

מחלות חניכים גורמות לאיבוד שיניים בצורה הרבה יותר משמעותית מאשר חורים. מחלות חניכיים יקרו לכל מה שמזניח את היגיינת הפה שלו.

האנשים שנמצאים בסיכון הינם אלכוהוליסטים, אנשים שנמצאים בתת תזונה, חולי איידס או כאלה שנושאים את נגיף ה-HIV  או אנשים שלוקחים סטרואידים או אנשים עוברים טיפולים כימותרפיים.

צחצוח שיניים קבוע והעברת חוט דנטלי יכול למנוע בעיות חניכיים ושילוב עם תזונה נכונה יכול לשמור על הגוף שלכם גם על השיניים ולמנוע ביקור אצל רופא השיניים או לפחות לצמצם את התדירות של הטיפולים.

ד"ר איתן קורף רופא שיניים 


korf4e@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב