דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמכרות למסכים, או שובו של החלילן מהמלין 

מאת    [ 17/02/2016 ]

מילים במאמר: 540   [ נצפה 3081 פעמים ]

רובנו זוכרים את אותו סיפור על החלילן מהמלין שבגרמניה. מכת עכברושים מילאה את הרחובות, והתושבים היו מיואשים. מה הם לא ניסו כדי להרחיק את היצורים הדוחים? שום דבר לא עזר. העכברושים הארורים היו פשוט בכל מקום. כשהגיע אותו חלילן וטען שביכולתו לסלק את העכברושים, התייחסו לדבריו בביטול. הוא לא נרתע, וחזר שוב ושוב על הבטחתו, ובתמורה ציפה לתשלום הולם. כששום דבר אחר לא עבד, והייאוש אפילו גבר, נתנו ראשי העיר את הסכמתם. החלילן אז שלף את כלי הנגינה שלו, ולקול המוזיקה המתרוננת החלו העכברושים לנהור לעברו מכל פינה. הוא צעד אל הנהר ונכנס לתוכו, כשהעכברושים מיד אחריו. כשטבעו העכברושים בנהר, ממש עד האחרון שבהם, פצחו תושבי המלין המשתהים בחגיגות שמחה. אבל כשהופיע החלילן לתבוע את שכרו הם סילקוהו בבושת פנים, ולא שילמו דבר. לא חלפו ימים רבים, והחלילן חזר אל העיר. הוא לא אמר דבר, ורק קירב את החליל אל שפתיו. מבעד לחליל יצאה מוזיקה אחרת, שונה, וכל ילדי המקום החלו לנהור אל החלילן. כשהחל להתרחק, הם צעדו בעקבותיו. יש שטוענים כי הם נעלמו אל מערה נסתרת בהרים הרחוקים. מקץ זמן לא רב, לא נותר ולו ילד אחד בכל העיר. הילדים נעלמו כולם.

לפני זמן מה נסע חברי ישי בית הלחמי עם שתי בנותיו אל אחד מקיבוצי הצפון. המקום שידוע ביופיו, מכיל פינות חמד ומשחק לרוב. היה זה יום שבת שמשי ובהיר, ממש מהימים שמזמינים שהות מחוץ לבתים. כבר בדרך דאג חברי לעדכן את בנותיו כי ביום שכזה, קרוב לוודאי שמתקני המשחקים יהיו תפוסים ועמוסים, וההמתנה תהיה רבה. אבל מה שקידם את פניהם היה שקט. השבילים הקסומים, הטובלים בירוק, היו כמעט לחלוטין פנויים, שלא לומר נטושים. גם מתקני המשחקים, שהכילו כמה מהמתקנים המלהיבים ביותר שניתן למצוא, חיכו מיותמים למשתמשים ראשונים. הילדים נעלמו כולם.

האם כל אותם מוניטורים ומסכים, טאבלטים וסמארטפונים אינם אלא צליל חליל מהפנט, שממגנט את המבט אל המסך? למבוגרים שבינינו זכור גרונן הניכר של האימהות שקוראות לילדיהם לעת ערב לשוב הביתה. היינו מטפסים על עצים, יוצרים חבורות, רבים ומתפייסים, מגלים פינות סודיות, משחקים תופסת וחמש אבנים, קלאס וגומי. היינו מבלים שעות ארוכות מחוץ לבית, ורק כשהחשכה הייתה יורדת, ועמה בטן מקרקרת מרעב, היו רגלינו מובילות אותנו הביתה בחזרה.

מציאות זו השתנתה ללא שוב. את הילדים אפשר היום למצוא, לרוב בלא מאמץ. אם לא בחדרם, אז בסלון או במרפסת. פעילות גופנית? מפגש חברתי? חקירת הסביבה בה הם חיים? בתדירות ואינטנסיביות פחותים בהרבה. הפיתויים שמספקים המסכים הצבעוניים, האינטראקטיביים, הדינמיים, הופכים ליותר ויותר חזקים. זה בסדר, גם הרבה מהמבוגרים נשאבים לאותו המקום. גם אותם ניתן למצוא כשעיניהם צמודות למסך כזה או אחר. 

אני לא רוצה לטעון כי השימוש בטכנולוגיה משמעותו אסון. גם אני, ממש ברגעים אלו, מעלה באמצעות לפטופ את מחשבותיי, ואחר כך גם אשתמש בערוצים האלקטרוניים כדי שזה יגיע אל האוזניים והעיניים הנכונות. אז שימוש באופן מאוזן הוא רצוי ואפילו מתבקש. אך ליותר ויותר אנשים המסכים הם כבר לא כלי שרת. לכל אדם יש את אותה נקודה מסתורית, שבה השימוש הופך מבחירה לכורח, ממשהו שרוצים למשהו שמשתלט ומפעיל.

אז חזר אלינו אותו חלילן מהמלין, בווריאציה חדשה ומודרנית. המוזיקה שעולה ממנו טרם נשמעה מעולם – חזקה, לוכדת, כובשת. יותר ויותר אנשים מבלים פרקי זמן גדלים והולכים מול המסכים. לפעמים זה עבודה, לימודים, או סתם כיף, אבל לפעמים אלו אזיקים בלתי נראים שמונעים מאתנו להתמסר לכל השפע שהעולם הזה מציע. אז האם נסכים להסתפק רק באותה מערה חשוכה בהרים הרחוקים? יש הרי כל כך הרבה מעבר...

צור וויש הוא מנחה לתהליכי גמילה ממסכים בשיטת ה – ,NLP ומפתח התכנית GAME OVER -תכנית ייחודית לגמילה ממשחקי מחשב באחד-על-אחד. בעל קליניקה פרטית בנס ציונה. נייד 054-6903218 מייל tzour_nlp@yahoo.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב