דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד ניתן למדוד את הכוח (העוצמה) האישי שלנו? 

מאת    [ 10/01/2016 ]

מילים במאמר: 1027   [ נצפה 2704 פעמים ]

שואלים אותי לא פעם כיצד ניתן למדוד את הכוח האישי של כל אחד ואחת מאתנו. אני אומר שכמו שהצורף מודד גרמים של זהב, ואת מידת הקראט שלו כדי לדעת את ערכו הסופי של התכשיט, כך ניתן למדוד גם את הכוח האישי של כל אחד ואחת מאתנו. מוסיפים ושואלים אותי איך אפשר להסביר עוצמה חברתית, וכתשובה אני תמיד משתמש בדוגמה של מגרש כדורגל: תארו לעצמכם מגרש כדורגל מלא על כל גדותיו באנשים שונים. אלו שיכולים לפעול במרכז המגרש כנראה חזקים חברתית יותר מאנשים שפועלים בהיקף. אין בכך כוונה לומר שמי שחזק ונמצא במרכז המגרש טוב ממי שנמצא בהיקפו. אולם נראה כי כל רמת כוח (עוצמה) מתאימה לפעולה במקום אחר בתוך המגרש. במאמר שלפניכם אציג אופן למדידת הכוח החברתי אולם בשום שלב לא אומר שרמת כוח אחת עדיפה על השנייה. מבחינתי כל רמות הכוח -  מהנמוכה ביותר ועד הגבוהה ביותר -חשובות באותה המידה. כל רמה מאפשרת לבצע פעולה מסוימת שהרמה האחרת לא מאפשרת.

מאמר זה יעסוק ביכולות שונות שמגבירות את הכוח  שיש לאדם מסוים ומולן באלו שמקטינות אותו. המאמר לא יעסוק בתיאור של הפעולה היסודית שמתאימה לכל עוצמה ועוצמה, את הנושא הזה אני משאיר כרגע בידיים שלכם ואני די בטוח שתוכלו לעשות חלק מההתאמות לבד או בעזרתם של החברים שלכם. השילוב בין הכוח והפעולה המתאימה אולי יופיע במאמר אחר בעתיד. לגבי אופן המדידה, אתייחס לדברים בצורה עקרונית ופחות אכנס לפרטים כדי להשאיר את הדיון ברמה התיאורטית. העברת הנתונים למישור המעשי מחייבת פרטים רבים נוספים אותם אני משאיר, בשלב זה,  מחוץ למסגרת מאמר זה. כתבתי את ההקדמה הזו כמובן מפאת רגישותו של נושא מורכב זה.

לפני שאני מתחיל לדבר על מרכיבי הכוח, אני מבקש לעשות שינוי קטן ולעבור משימוש במילה כוח לשימוש במילה עוצמה, שעושה רושם שהיא פחות "חדה". העוצמה שלנו מורכבת מהיכולות שלנו.  מהי יכולת וכיצד היא פועלת? לכל אחד מאתנו יש יכולות - היכולות שלנו עוברות בתורשה בהרכב כזה או אחר, והמכלול שלהן יוצר גם את האופי המיוחד של כל אחד ואחת מאתנו. כל יכולת מאפשרת לנו לבצע פעולה מסוימת שחשובה לחיי היום יום שלנו. אנחנו מקבלים גירוי מהסביבה והיכולת המתאימה מתחילה לפעול. לכל אחד מאתנו הרכב שונה של יכולות, אך גם כמובן ישנם מצבים בהם כמה מהיכולות זהות בין אנשים וחלקן לא זהה.

כאמור, המאמר הזה מתייחס ליכולות שתורמות לעוצמה שלנו. חיבור כל היכולות נותן את העוצמה הסופית של כל אחד ואחד. יש יכולות שהקשר שלהן לעוצמה הוא קשר עקיף ויש יכולות שבהן הקשר לעוצמה הוא קשר ישיר. כל יכולת באה לידי ביטוי בחישוב הכולל של העוצמה של כל אחד.

כעת, לאחר ההקדמה הזו אני מתחיל לכתוב על היכולות שגורמות לעוצמה הבסיסית של כל אחד. היכולת הראשונה שאני רוצה לדבר עליה תקרא מעכשיו "מכוון השטח" – התכונה הזו אחראית ליכולת הפעולה והתנועה שלנו ובאופן עקיף היא התכונה הראשונה שתורמת לעוצמה שלנו. זה די ברור שחלק ממרכיבי העוצמה כוללים את היכולת החשובה הזו שבלעדיה לא ניתן לחשוב כלל על עוצמה. התכונה פועלת אצל חלק גדול מאתנו אולם יש ביננו כאלו שכאשר מגיע אות חיצוני שדורש מידית תזוזה, תנועה ופעולה,  הם מזהים את האות בכיוון של חשיבה ולא בכיוון של פעולה. ולכן, מול תכונת מכוון השטח, אציב את תכונת "מכוון מטה", תכונה עליה אכתוב בהזדמנות אחרת. כפי שציינתי, תכונת "מכוון השטח" שאחראית על התנועה והפעולה ועל המעבר המהיר מסוג פעולה אחד לסוג פעולה אחר היא בעצם גם המרכיב הראשון של הכוח שלנו.

היכולת השנייה שאני רוצה לדבר עליה תקרא מעכשיו "חברתי", שכן היא אחראית ליכולת שלנו להתחבר חברתית לאנשים רבים במקומות שונים. גם במקרה הזה די ברורה ההשפעה של יכולת זו על העוצמה הבין אישית שלנו. כל הקשרים החברתיים והקשרים העסקיים שלנו תלויים בתכונה זו. מדובר בתכונה שאחראית לאהבה שאנחנו רוכשים לאנשים שיש לנו איתם מכנה משותף. התכונה "חברתי" גם אחראית על זיכרון הטוב לפרצופים שיש לנו. התכונה מאפשרת לנושא אותה לזהות פרצוף גם במרחק של שנים מהפגישה האחרונה עם אותו אדם. בכל מקום שאדם עם התכונה הזו מגיע אליו, הוא נוהג  בראש וראשונה לבדוק את מי מהאנשים שהגיעו לאותו האירוע הוא מכיר. נוכל לשמוע משפט כמו "איזה עולם קטן" בהזדמנויות שונות בהן יפגוש באקראי מישהו שהוא מכיר. התכונה הזו משרתת חלקים גדולים באוכלוסייה וזאת תכונה שגורמת הרבה הנאה למי שניחן בה. עם זאת,  כדאי לזכור שיש כאלו שאינם מאופיינים בתכונה זו ויש להם תכונה אחרת שעוזרת להם במקומות בהם תכונת החברתי אינה מתאימה. כל מפגש חברתי מהווה את האות שגורם לתכונה לפעול, וכפי שנאמר קודם לכן, גם יכולת זו היא יכולת שתורמת לעוצמה באופן עקיף.

יכולת שלישית אליה אתייחס ככזו שתורמת לעוצמה באופן עקיף היא תכונת ה"ביטחון עצמי". לדעתי, זוהי תכונה הדומה לשאר היכולות שלנו בהשפעה שלה על העוצמה ואין לה עדיפות על פני שאר התכונות. בניגוד לדימוי עצמי, ביטחון עצמי הוא יכולת שיכולה לפעול רק אצל מי שנולד עימה. תכונה זו, אף שהיא מולדת, הולכת ומתגבשת לאורך שנים, ומגיעה לבשלות בשנות הארבעים והחמישים של אדם ולכן קשה לפתח אותה אצל מי שאינה קיימת מלידה. לא ניתן, לדעתי,  לוותר על תהליך ההתגבשות של התכונה. לרוב אדם ידבוק ביכולות המולדות שלו ולא ירצה, באופן טבעי, לעבור לתכונה שלא צבר בה ביטחון לאורך שנים. יכולת ה"ביטחון עצמי" היא יכולת שגורמת לנו תמיד לרצות להיות במרכז העניינים, להיות באור הזרקורים. זאת בשונה מהיכולת ההפוכה לה שגורמת לנו לרצות להיות יותר מאחורי הקלעים ופחות באור הזרקורים. האות שגורם לתכונה לפעול הוא אתגר או אירוע כלשהו שמחייב את האדם הנושא אותה להיות במרכז, כמובן בהתאם לעוצמה החברתית הסופית שלו. החתירה של אדם באופן טבעי במצב של פעילות, אתגר או בעיה,  להיכנס למרכז העניינים הינה יכולת שבצורה עקיפה משפיעה גם על העוצמה שלו בכך שבעצם הכניסה למרכז יש דחיקה של אנשים שנמצאים שם לשוליים.

מהנאמר עד כה אפשר ללמוד כיצד תכונה שכולנו מכירים משפיעה בצורה עקיפה על העוצמה של אדם. להבנתי, יש חמש תכונות עקיפות שמשפיעות על העוצמה הכוללת.  וכך, קיימות שתי תכונות נוספות שלא דיברתי עליהן - "מכוון משימה"  ו"מאופק".  על שתי תכונות חשובות אלה לא אכתוב במאמר זה מאחר ואני מעדיף לדבר על הרעיון הכללי ואני מעדיף להישאר בתחום התיאורטי ולא לעבור לתחום המעשי אותו רצוי לעשות בצורה מקצועית עם ליווי מתאים.

אוסיף ואומר כי במדידת העוצמה הסופית, לכל התכונות שמשפיעות באופן עקיף על העוצמה שלנו יש אותו ערך ובנוסף להן יש תכונות נוספות שמשפיעות על העוצמה באופן ישיר. צירוף התכונות שמשפיעות בצורה עקיפה עם התכונות שמשפיעות בצורה ישירה על העוצמה מציג את הכוח שיש לאדם זה או אחר.

המאמר הבא יתרכז בגורמים המשפיעים על התקשורת הבין אישית שלנו. יש למה לחכות .......

נדב ברקאי ליווי משפחות, אבחון וכתיבת מאמרים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב