דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי שיטת הטיפול באמנות, ולמה היא כל כך מיוחדת? 

מאת    [ 07/01/2016 ]

מילים במאמר: 413   [ נצפה 7022 פעמים ]

תרפיה באמנות הוא תחום שהולך וצובר יותר ויותר פופולאריות, ומיושם על ידי שורה של מטפלים מקצועיים בתחום האומנות, פסיכולוגים, גופים ציבוריים ומוסדות בריאות. תחום זה מוכיח את עצמו עם מודל טיפולי הפותח ערוץ שלם של תקשורת ואינטראקציה בין המטפל למטופל, מעבר לאינטראקציה הוורבלית הבסיסית. בניגוד לתחומי טיפול רבים אחרים, התחום של טיפול באמצעות אמנות הוא תחום הדורש ידע מקצועי מאוד מוגדר, במעגלי ידע רחבים מאוד, וכן יכולות של ניהול תהליך טיפולי בכלל. בהתאם לכך, ניתן לומר שתחום זה הוא תחום יחסית ממוסד בישראל, מתנהל על ידי אנשי מקצוע בעלי ההסמכה הנדרשת, הסמכה שאותה ניתן לרכוש במוסדות לימוד רשמיים המציעים מסלולי לימוד בתחום זה.

שימוש באמנות ככלי תרפיה אפקטיבי

בכל תהליך טיפולי, סביב כל בעיה או הפרעה שאותה רוצים לפתור, מתבסס התהליך על אינטראקציה בין המטפל והמטופל, אינטראקציה שמטרתה לסייע למטופל להביע את עצמו, לחשוף את שכבות הרגש וההבנה העמוקות ביותר, ולייצר הבנה לגבי מצבו והמהלכים האפשריים שניתן ליישם כדי להוביל שינוי. אינטראקציה זו יכולה להתבסס על אלמנטים וורבליים, הבעה מילולית, שיחות על מחשבות, זכרונות ורגשות, כאמצעי להשגת מטרות הטיפול. יחד עם זאת, ישנם מטופלים שעבורם מודל זה של אינטראקציה הוא אינו מודל אפקטיבי, במיוחד במקרים של טראומה, הפרעות אישיות מורכבות, אך גם עבור אנשים מן השורה. במקרים אלה תרפיה באמנות יכולה לספק את המענה האולטימטיבי שמשנה את כל פני הדברים.

מתאים לכל אדם בעל נפש אומנותית

התהליך של תרפיה באמנות מבוסס על פעילויות יצירה רבות ומגוונות בתחום הציור, הפיסול, הצילום, הרישום, הכתיבה וכדומה, ומביא לתוכו מגוון רחב של מושגי יסודי כמו סמלים, דימויים, מסרים בלתי מודעים וכדומה. על המטפל להיות מסוגל לנהל תהליך טיפול גנרי, שעליו יש להוסיף את היכולת להשתמש באומנות ככלי הטיפול המרכזיים, ועל גבי זה את היכולת לפענח ולתרגם את תוצרי האומנות של המטופל לכדי תובנות טיפוליות שניתן להפיק מהן ערך אינטלקטואלי טיפולי. בהתאם לכך, לימודי טיפול באומנות מתאימים במיוחד לאנשים שמגיעים מרקע רשמי או לא רשמי של אומנות, בוגרי תארים אקדמאיים או לימודי תעודה בתחום האומנות, ולכל אדם בעל גישה ונפש אמנותית.

שיטת לימוד יוצאת דופן במכללות לעיצוב ואומנות

המכללות לעיצוב ואומנות מיישמות תפיסת עולם מאוד ברורה של שימוש באומנות ככלי ליצירת אהבה לאדם ולסביבה. כל תהליך הלימוד מאופיין באווירה מאוד אינטימית ורגשית, למידה בקבוצות קטנות, תרגול ותרפיה אומנותית, שיטת לימוד מעשית, תרגול סשן טיפולי בין הסטודנטים, ולצד כל אלה לימוד עיוני מעמיק ללימוד העקרונות ומעגלי הידע הנדרשים בתחום זה. המכללות מעניקות בעצם שילוב יוצא דופן של לימודים עיוניים ולימודים מעשיים עשירים ומגוונים, תחת אווירה של אומנות כקונספט של דרך חיים, תמהיל שנדיר למצוא במוסד לימוד אלטרנטיבי.

 

אן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב