דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישה לאנשים - כיוון הסתכלות אחר 

מאת    [ 28/12/2015 ]

מילים במאמר: 817   [ נצפה 3974 פעמים ]

לאורך השנים אני מסביר על גישות שונות שיש לאנשים. במאמר הזה אני רוצה להציע דרכים שיתאימו להבנה ולהתייחסות לשלוש גישות שונות אותן אנחנו פוגשים בחיי היומיום שלנו אצל הסובבים אותנו. שלוש הגישות שאתאר הן: הגישה של אנשים עם מרכיבי גמישות גבוהים, הגישה של אנשים עם מרכיבי ארגון ותכנון גבוהים והגישה של אנשים עם "אני מאמין" גבוה. הסיבה שהביאה אותי לכתוב על שלוש גישות אלה נובעת מכך שסביבנו הרבה אנשים עם מאפיינים אלה, כל אחת משלוש הגישות יוצרת אתגר לנושא אחר  והכרת האתגרים של כל גישה יכולה אולי לשפר את החיבור והתקשורת עם כל אחד מהאנשים בעלי המאפיינים הללו.

יש כמובן גישות נוספות שעליהן לא אכתוב במאמר זה, וחשוב לי גם לציין שיש מצבים בהם יש לאדם צירוף של שתי תכונות מתוך השלוש. אני חושב שמי שיבין את המאפיינים שיש בכל גישה וגישה, יוכל במהלך פגישה להחליט איך הכי נכון להתמודד עם שילוב של יותר מגישה אחת. למה הדברים דומים? לדוגמה, כשאנחנו רוצים להפעיל כלי מסוים במקום שלא מתאים לו אנחנו עלולים לקבל תוצאה הפוכה ב 180 מעלות מזו שהתכוונו אליה ולא תמיד נבין מדוע זה קרה. כדי לקבל תוצאה טובה בפגישת עבודה או בפגישה חברתית, אני מציע להתאים בכל רגע ורגע את הכלים שאיתם אנחנו פועלים לאנשים אותם אנחנו פוגשים. נכון שיש מצבים שבהם אנחנו נדרשים לפעול גם ללא התאמה מדויקת ועדיין אנחנו נדרשים להשיג תוצאה טובה, אבל שימוש בכלי טוב עשוי להביא לנו תוצאה שלא ציפינו לה.

הגישה הראשונה שאני רוצה לדבר עליה היא הגמישות - גישה שנמצאת אצל הרבה אנשים. אדבר בעיקר על 2 סוגים: גמישות מחשבתית וגמישות פיזית. כמובן שיש סוגים נוספים של גמישות אבל היכולות שלנו לגמישות מחשבתית או לגמישות פיזית הן העיקריות בגישה זו. יש מצבים בהם לאנשים יש גם גמישות פיזית וגם גמישות מחשבתית ויש מצבים בהם לאדם יש רק סוג אחד של גמישות.

הגמישות המחשבתית מאופיינת ביכולת לפעול מול ספקטרום רחב, מול סוגים שונים של אנשים וסוגים שונים של מצבים. סוגים שונים של אנשים כמו למשל: אנשים עם דעות שונות, אנשים בתפקידים שונים, אנשים ממגזרים שונים. סוגים של מצבים: מצבים עם הפרעות שונות, מצבים שיש בהם חוסר אחידות, מצבים לא מתוכננים.

בנוסף לזה גמישות מחשבתית מאופיינת ביכולת לאתר בתהליך את הנושא המשמעותי ביותר ולהתייחס אליו בלבד כאשר כל שלבי הביניים לא מקבלים התייחסות  גבוהה. אנשים עם גמישות מחשבתית פועלים טוב ברגע האחרון (ב – "money time"), הכול מסתדר להם בסוף ויש להם יכולת אלתור טובה. התוכניות שלהם נמצאות לרוב בראש ואין להם צורך בטבלאות ורישומי משימות שונים. נוכל לראות שאנשים אלה מסתדרים טוב גם ב"בלאגן".

הגמישות הפיזית מאופיינת ביכולת של אנשים לפעול במקומות פחות מוכרים ופחות נוחים. מאפיינים אותה היכולת והרצון לצאת לרחוב, לצאת למגרש בשכונה, לצאת לשדה, לקמפינג, בטיול הרצון לקפוץ לבריכת המים במעיין, היכולת לפעול בתנאי שטח שונים, הטמפרטורה בחוץ פחות משפיעה עליהם. כלפי חוץ נוכל לראות אנשים שמסתדרים גם כשפחות נקי בסביבה ואפילו מסתדרים עם לכלוך, העין שלהם פחות רגישה לדברים האלה וזה יכול גם להשפיע עליהם באופן בו הם מדייקים בקריאת נתונים. בחיי היום יום הגמישות הינה יכולת מצוינת. בבואנו לסכם דברים עם אדם גמיש כדאי שניתן לו להגיד איך הוא רוצה להשתלב בעשיה ולא ננסה לקבוע לו מסגרות ולוחות זמנים שמתאימים לנו ושלא קיבלנו לגביהם נכונות מצידו.

הסוג השני של אנשים שאני רוצה לדבר עליהם הוא האנשים המאורגנים והמתוכננים. אפשר כבר להבין שהם נמצאים מהצד השני של הסקאלה. המאורגנים ביניהם לא יזוזו בלי תוכנית מגירה מסודרת לכל פעולה ופעולה שבה הם מעורבים. חשוב להם שיש מסגרת ברורה לפעילות והם נוהגים עפ"י כללים קיימים בעשיה השוטפת. המדויקים ביניהם יתעכבו על כל פרט ופרט ולא יתפשרו על פחות ממושלם. אפשר גם לראות שהם יגיעו תמיד בזמן. אנחנו צפויים לראות אצל אנשים כאלה גם יותר סדר ואצל הדייקנים נראה גם יותר ניקיון. האנשים האלה הם בטבעם גם יותר רגישים ולא נוח להם כשהדברים לא מסתדרים בדיוק כמו שהם חשבו. היכולת הזו היא יכולת חשובה מאוד בחיי היום יום אבל כדי לקבל את המקסימום ממנה צריך שהמסגרת תהיה ברורה ויהיו כללים לעשיה השוטפת.

האחרונים שאני רוצה לכתוב עליהם הם אנשים עם "אני מאמין" גבוה. אנשים כאלה הם לרוב אנשים עם דעות נחרצות על תחומים שונים בחיי היום יום. השמירה על מה שצודק הוא עקרון שהם לא זזים ממנו, יהיה המחיר אשר יהיה, הם מתקשים לשמוע דעות שנוגדות את דעתם. אנשים עם אני מאמין גבוה הם אנשים עם עולם של רגשות פחות בולט ועם עולם של עקרונות גבוהים. אנשים אלה ניחנים במרכיבי אמינות גבוהים. אלה אנשים שמגלים צניעות בבילויים ויהיו לרוב לבושים בצורה צנועה למדי, מאפיין זה מקל במקרים מסוימים על הזיהוי שלהם. אני מציע לא להעמיד אותם במבחנים שונים כי זה לא יעזור, התמורה שלהם היא האמינות הגבוהה שלהם וזה שהם ישמרו על החלש ולא יפגעו בו.

במאמר דיברתי על שלושה סוגים של מאפיינים, אנשים עם מרכיבי גמישות, אנשים מאורגנים ומתוכננים ואנשים עם מרכיב אני מאמין חזק. כל אחת מהיכולות היא חשובה מאוד ותורמת לנו כחברה. התייחסות נכונה לכל אחת מהן תעזור לנו להגיע להבנה טובה יותר במצבים שונים, תאפשר לנו לקבל את היתרונות של כל גישה ויחד עם זה גם להכיר את מה שלא ניתן לקבל בכל גישה וגישה. 

נדב ברקאי כתיבת מאמרים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב