דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השלבים בתכנון ובנייה של אתר אינטרנט 

מאת    [ 02/04/2008 ]

מילים במאמר: 1316   [ נצפה 3549 פעמים ]

כיום אתרי אינטרנט מהווים את חלון הראווה העיקרי של עסקים רבים בעולם ובמקרים מסוימים, אתר האינטרנט מהווה את ליבו העסק (כמו במקרים של חנויות וירטואליות, אתרי תוכן ופורומים וספקי שירותים וירטואלים). מאמר זה ינסה להתוות את העקרונות המרכזיים אשר עלינו להתחשב בהם כאשר אנו מתכננים את אתר האינטרנט של העסק שלנו. להלן השלבים המרכזיים בתהליך ההקמה של אתר אינטרנט, החל באיפיונו, גיבוש המבנה, העיצוב וההקמה. מומלץ להתחיל לבצע את השלבים הראשונים (1-4) באופן עצמאי, עוד טרם הפגישה עם חברות בניית אתרים, המפתחים או המעצבים; בסופו של דבר, אף אחד לא מכיר את העסק שלכם טוב יותר מכם.


חלק ראשון - איפיון

1. הגדרת תכלית האתר
לפני כניסה לפרטי האתר, גיבוש המבנה ועיצובו, ראשית עלינו לשאול מהי התכלית העיקרית של האתר שאנו מעוניינים לבנות ולאיזה קהל יעד היינו רוצים לפנות. האם אנו צריכים אתר תדמית? האם אתר מכירתי? האם מערכת קהילתית-תוכנית (פורומים, כתבות, קישורים וכו') הכוללת הצגה של תכנים ואינפורמציה או שילוב כלשהו של כל הנושאים הללו? קיימת חשיבות מכרעת להגדרה נכונה וממוקדת של תכלית האתר כיוון שהבנה זו תסייע לנו לבנות את האתר בצורה נכונה ואפקטיבית יותר. אתר תדמיתי, כשמו, אמור לשקף תדמית שהחברה רוצה להקרין ולכן ניטה לשים דגש רב יותר על ההיבטים האסתטיים של האתר ונבחר עיצוב נקי הממקד את הגולש בנקודות החוזק של החברה, העסק או המוצר. חברה בעלת טווח רחב של יכולות ותחומי עיסוק חייבת למקד את האתר שלה בהצגה בהירה וממוקדת של תחומי הליבה של העסק כדי שלא תתבדר ותאבד את תשומת הלב של הגולש עם עודף אינפורמציה. באתרי תדמית המשלבים תכנים (מאמרים, כתבות וחומר עיוני אחר) יש למצוא איזון בין הדגשים התדמיתיים שהוצגו לעיל, לבין יצירת נגישות נוחה לתכנים העיוניים שבאתר, זאת מבלי להעמיס על העיצוב התדמיתי והנקי. מעטים האתרים שהם בבחינת סוג אחד של אתר (מכירתי/תוכני/תדמיתי) ולכן לעיתים רבות נדרשת החלטה היכן על הקו שבין עיצוב ואסתטיקה לבין הצגת תכנים אנו רוצים למקם את האתר שלנו. אתר טוב הוא אתר שמצליח לאזן בצורה מיטבית את התכליות השונות בהתאם למטרות החברה.

2. הכנת שיעורי בית - הכר את המתחרים ואתרים אחרים מהתחום
ניתן ללמוד רבות מהאתרים של מתחרינו ושותפינו העסקיים, הן לחיוב והן לשלילה. מומלץ לשוטט ברחבי הרשת ולחפש נקודות שמצאו חן בעיננו באתרים אחרים הן במישור העיצובי והן במישור הפונקציונלי. היכולת לזהות את נקודות החוזק והתורפה של המתחרים תאפשר מיקוד נכון יותר של האתר בנקודות החוזק של העסק שלכם ומיצובו במקום תחרותי יותר אל מול עסקים מתחרים. מבחינת היבטים פונקציונליים, בדקו אילו אפשרויות מציעים אתרים אחרים לגולש כגון הצטרפויות לרשימת תפוצה, יכולות אינטרקטיביות, יכולת תגובה ומסירה של אינפורמציה מצד הגולשים, טפסים ייחודיים וכיוב'. אם אנו מעוניינים להציע שירות מסוים לגולש, ניתן לבדוק אתרים אחרים מהתחום בהיבטי ממשק משתמש (כמה נוח היה השימוש באתר, בדיקה של מערכת ההרשמה והאם המבנה אפשר שיטוט נוח באתר).

3. הגדרת יכולות פונקציונליות - מה אנו מעוניינים שניתן יהיה לבצע באמצעות האתר?
בנוסף ליכולת הטריוויאלית של הצגה ועדכון אינפורמציה בדפי האתר, עלינו לברר אילו יכולות נוספות אנו רוצים שהאתר שלנו יכלול: אם המטרה המרכזית היא יכולת יצירת קשר (אתרי תדמית לדוגמא), האם אנו צריכים טופס מיוחד להתקשרות? האם דרושה יכולת מכירה של מוצר או שירות כלשהו באמצעות האתר? האם נדרשת העלאת תכנים מצד הגולשים (דוגמת פורום) או יכולת קבלת תכנים מהאתר (Newsletter)? האם דרושה יכולת ייחודית להצגה של אינפורמציה בצורה מסוימת (לדוגמא הצגת לוח אירועים, הצגת קטלוג מוצרים או הצגה של סרטוני וידאו). אם הכנו את שיעורי הבית כראוי, ולמדנו אודות פתרונות, שירותים ויכולות הקיימים בתחום שלנו, יהיה לנו קל יותר להבין מהם האפשרויות העומדות בפנינו כאשר אנו באים לאפיין את האתר מבחינה פונקציונלית. זהו שלב ביניים שיכול להיכנס גם מאוחר יותר, לאחר מיפוי האתר.

4. מיפוי מבנה האתר
לאחר שבחנו מהי תכלית האתר, צפינו בכיוונים אפשריים והתרשמנו מהתחרות, ניגש למלאכת איפיון האתר. נקודות פתיחה טובה היא הגדרה ראשונית של האגפים השונים באתר, לדוגמא, אגף מוצרים ושירותים, אגף לקוחות ושותפים, אגף אודות החברה וכיוב'. עוד לא נדרש פירוט של כל דף ודף אלא מבט כולל מגבוה על המבנה הסכמתי של האתר. האם הוא משקף את תחומי החברה בצורה טובה? רצוי לא להעמיס באגפים אלא לקבץ נושאים דומים תחת אותו אגף כדי להקל על ההתמצאות באתר. לאחר מיפוי המבנה הכללי של האתר, נעבור להגדרת הדפים השונים שירכיבו את האתר. חלק זה יכול להתבצע בשיתוף חברת בניית האתרים או מפתח האתר שיוכל להמליץ על דרכים פרקטיות שונות להצגת המידע. התוצר העיקרי של שלב זה הוא תפריט האתר. גיבוש התפריט יסייע לנו לבחון האם החסרנו נושאים חשובים מהאתר והאם המבנה מציג באופן מיטבי את הנקודות והמידע שאנו מעוניינים להעביר באמצעות האתר?
בשלבים הראשונים של הקמת האתר, לא תמיד ברור לנו מה יהיה היקפו הסופי או באיזה מידה נרצה לפתח אותו בהמשך. במקרים כאלו, מומלץ לבחור במערכת דינאמית שתאפשר לנו בעתיד שינוי של האגפים, התכנים והתפריטים באתר (לקריאה אודות ההבדלים בין אתרים סטטיים לדינאמיים, לחצו כאן). שלב מיפוי מבנה האתר יעזור לנו גם להבין מהם המסרים העיקריים שאנו מעוניינים להעביר באמצעות האתר, אם מדובר באתר תדמיתי, או מהן הפונקציות החשובות ביותר שאנו רוצים שיקבלו מקום בולט באתר.

חלק שני - עיצוב והקמה
לאחר איפיון האתר, הגדרת היכולות הדרושות ומיפוי אגפיו המרכזיים, ניתן לעבור לתהליך העיצוב וההקמה. חלק זה מבוצע ביחד עם אנשי המקצוע (מעצבים, קופירייטרים ומפתחים).

5. עיצוב האתר
לרוב, עיצוב האתר הינו שלב מרכזי בתהליך ההקמה של האתר. כיוון שמדובר בתחום בו הרגש הסובייקטיבי ממלא תפקיד ולכל אדם יש את הסגנון שמדבר אליו, רצוי להכווין את איש המקצוע למראה הרצוי באמצעות דוגמאות של אתרים קיימים. ההפנייה לאתרים שאהבנו ראוי שתכלול הסבר לאילו אלמנטים בעיצוב התחברנו (אם אהבנו אלמנט מסוים באתר, יש להפנות את תשומת הלב לאותה נקודה). גם אתרים שלא התחברנו אליהם יכולים לסייע להבין את הכיוון הרצוי. יחד עם זאת, למרות שמדובר בתחושה אישית ואין נוסחה מתמטית לעיצוב, ישנם כללים ומגמות בתחום שאיש המקצוע אמור להכיר ולייעץ לגביהם. העיצוב ממלא חלק חשוב גם בהיבטי נגישות האתר, נוחות הגלישה וממשקי המשתמש. אתר יפה ומושך המעוצב באופן מושקע ועשיר אולם אינו ידידותי ונוח לתפעול והתמצאות בו קשה, מחטיא את מטרתו. עיצוב טוב הוא כזה המשלב אסתטיקה עם נוחות בתפעול, יכולת התמצאות וממשקים ברורים (UI - User Interface).
זה אולי המקום לומר כמה מילים על ההבדלים והמשמעויות בין אתרי פלאש, לבין אתרים המשלבים אלמנטים של פלאש בתוכם כעזרים המחשתיים-אסתטייים. אתר פלאש הינו אתר המבוסס באופן מלא על טכנולוגיית פלאש. יתרונה הגדול של טכנולוגיית פלאש הוא ביכולת ליצור אפקט ויזואלי מרשים (אנימציות, מעברים, צליל ותנועה) בתוך חלון הדפדפן שלנו. אתרי פלאש הם בדרך כלל אתרים תדמיתיים עם דגש חזק על מראה. חסרונם העיקרי הוא בחוסר הנגישות שלהם למנועי חיפוש (אנימציית פלאש היא מעין תמונה עבור מנועי החיפוש והם לא מתייחסים למלל שנמצא בה) ובקושי היחסי בעדכון שלהם (רוב אתרי הפלאש הינם סטאטיים, כלומר, לא ניתנים לעדכון על-ידי המשתמש אלא דרושה התערבות תוכניתן/פלאשיסט). אנו מאמינים ששימוש בפלאש יכול להוות תוספת נפלאה לאתר המעשירה אותו מבחינה גרפית ומסייעת להעביר מסרים (תקשורת חזותית) אולם לא מומלץ לבסס את כל האתר על טכנולוגיה זו לאור ההשלכות שיש לכך על נגישותו וניראותו ברשת והמגבלות שהוא מציב בתחום יכולת העדכון והשינוי. לאור העובדה שמנועי חיפוש אוהבים מלל (ראו מאמר בנושא קידום אתרים בקישור זה), אנו ממליצים להקים אתר דינאמי המבוסס על טקסט שהינו קריא למנועי חיפוש ומשלב בתוכו אלמנטים של פלאש באופן נקודתי (אנימציה בעמוד הפתיחה, סרטוני פלאש להדגמה, אנימציות וכיוב').

6. הקמת האתר
אחרי שלב בחירת העיצוב, נפנה להקמת האתר בפועל. כיום רוב האתרים המפותחים הינם אתרים דינאמיים. לקריאה אודות אתרים דינאמיים וההבדלים בין אתרים סטטיים לדינאמיים - לחצו כאן. שלב הקמת האתר כולל את המרת העיצוב שבחרנו לתצורה אינטרנטית, הקמה של היכולות השונות באתר לפי הפירוט והכנסה של התכנים הויזואליים והטקסטואליים לדפי האתר. בפלטפורמות דינאמיות המבוססות על מערכות ניהול תוכן, מנהל האתר יכול לבצע את הזנת התכנים באופן עצמאי וללא צורך בידע תכנותי (לאחר הדרכה על המערכת). רצוי שעוד בשלב גיבוש התכנים שאנו מעוניינים שייכנסו לאתר, יש להקדיש מחשבה למינוחים רלוונטיים ומילות מפתח (catch phrases) שנראה שחיפוש על פיהן יפנה לאתר שלנו. חלק זה מתקשר לשלב האחרון, לאחר הקמת האתר, הוא שלב קידומו ברשת.

חלק שלישי - קידום

7. קידום האתר
לאחר שהקמנו את האתר מתחילה משימה נוספת שתלווה אותנו כמעט לאורך כל תקופת פעילות האתר ותשפיע על מידת האפקטיביות שלו - קידום האתר ברשת. מכיוון שמדובר בנושא רחב, הקדשנו לנושא זה מאמר שלם. חפשו אותו באתר articles תחת "קידום אתרים - הלכה למעשה".

אבישי שרון - צוות פיתוח עסקי, ג'י סייט

בניית אתרים


עיצוב אתרים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב