דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהפכה - חובת דיווח על חוות דעת בתחום המיסים ועל הסתמכות על עמדה המנוגדת לעמדת רשות המיסים- וההשלכה של קבלת חוות דעת מגורם שאינו מומחה מוכר בתחום 

מאת    [ 10/12/2015 ]

מילים במאמר: 421   [ נצפה 1271 פעמים ]

מאת: דר' אריה ליבוביץ', עו"ד

לאחרונה, אישרה הכנסת בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק לפיה שורה של מקרים תחול חובת דיווח על נישום, להודיע לרשויות המס על קיומה של חוות דעת, אשר נועדה להשיג "יתרון מס", כאשר לצורך העניין הוגדר זה האחרון כ: 1. הנחה או הקלה מהמס, דחיית אירוע המס, הפחתה של סכום המס או של סכום מקדמה, או הימנעות ממס ; 2. הימנעות מחובה או מהתחייבות לנכות מס במקור או הוצאות, או להתחשב בהפסד; 3. דחייה של מועד תשלום המס.

המקרים בהם תחול חובת הדיווח הינה: 1. כאשר שכר הטרחה של היועץ (ובלבד שהוא למעלה מ-100K ש"ח) כולו או חלקו מותנה בסכום יתרון המס (בשפתינו: חיסכון במס) שייווצר לנישום; 2. מדובר בתכנון מדף. זה האחרון הוגדר כאחד מאלו: א. חוות דעת הכוללת בעיקרה תוכן אחיד באותו נושא, שניתנה במישרין או בעקיפין, על ידי נותן חוות הדעת, לשלושה לפחות, בתוך תקופה של שנתיים,אשר אין הם קרובים, ולא מתקיימת ביניהם שליטה של אדם אחד במשנהו, והיא אינה תלויה בעיקרה בנסיבותיו המיוחדות של מקבל חוות הדעת; ב. חוות דעת שנותן חוות הדעת הוא שהציע אותה למקבל מיוזמתו, והמקבל חויב בחובת סודיות לגבי תוכנה, כולו או חלקו.

על אף החובה לדווח על קיומה של חוות הדעת, אין הכוונה שיש להגיש אותה עם הדיווח השנתי, אלא שיש לדווח בטופס שייקבע לכך, על קיומה, סוגיות המס המושפעות ממנה והפעולה או הנכס הנדונים. נישום שלא ידווח כאמור יראו אותו כמי שלא הגיש את הדו"ח השנתי!

לחובת הדיווח גם ישנם חריגים שונים לדוגמא, כאשר המדובר בחברה בעלת הכנסות קטנות מ-3 מיליוןש"ח בשנה וכדומה.

מעבר לאמור נקבעה חובת דיווח גם על יישום של "עמדה החייבת בדיווח" זו האחרונה הוגדרה כעמדה שמתקיימים בה כל התנאים הבאים: 1. היא עומדת בניגוד לעמדה שפרסמה רשות המסים עד תום שנת המס שלגביה מוגש הדוח; 2. יתרון המס הנובע ממנה עולה על 5 מיליון שקלים חדשים באותה שנת מס או על 10 מיליון שקלים חדשים במהלך ארבע שנות מס לכל היותר.

כזכור, ממבזקים אחרים שלנו, הרי שבהתאם לקביעת בית המשפט העליון בישראל, רק חוות דעת שניתנה בכתב ונחתמה על ידי מומחה מוכר בתחום, יש בה בכדי לגונן מפני חשדות פליליים כלפי הנישום. קבלת אותה חוות דעת בדיוק, מגורם שאינו ידוע ומוכר כבר סמכא באופן מיוחד בתחום בו ניתנת חוות הדעת (לדוגמא מרו"ח או עו"ד מן השורה – אף שהוא עוסק מס' שנים בתחום), אין בה בכדי לסייע לנישום ולמעשה הוא יהא עדיין חשוף להליכים פליליים.

לא מן הנמנע כי חובת הדיווח שנקבעה לעיל, תוביל אף לאישומים פליליים כלפי אותם נישומים הואיל והם למעשה "ילשינו על עצמם".

מחבר הספרים:אמנות מס 111 טבלאות השוואה;אנציקלופדית אמנות מס כרך ב';נאמנויות ומיסוי נאמנויות;חוק מס הבולים;סדרת מס ערך מוסף (4כרכים);מרצה בלשכות עו"ד, רו"ח ומכון היצוא הישראלי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב