דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה כשלון אומר עלי? 

מאת    [ 10/11/2015 ]

מילים במאמר: 531   [ נצפה 3571 פעמים ]

בחור מתחיל עם בחורה, היא מבקשת את הפלאפון שלו לשמור בו את המספר שלה. אופס... הוא שכח אותו בבית. האם זה אומר שהוא צריך לוותר על הקשר? האם זה אומר שאין לו סיכוי להצליח בקשר זוגי?

ברור שלא!

כולנו נבין שאין קשר בין מכשול קטן זה שצץ ובין יכולתו של הבחור להצליח בקשר.

משום כך, אולי נופתע לגלות, שרבים מאיתנו, נותנים למכשולים (קטנים כגדולים) לייאש אותנו בדרך אל המטרה הנכספת. ולעיתים כשאנו נתקלים בקושי או באי הצלחה, אנו מסיקים מכך על רמת החוכמה שלנו, על הפוטנציאל שלנו להצלחה  או על הכשרון שלנו.

בספרה "כוחה של נחישות", מגדירה קרול ס' דווק את ההבדל בין המסיקים מאי הצלחות על עצמם ובין אלה המתייחסים אליהם כאתגר להצלחה, כהבדל בין "בעלי חשיבה מקובעת" לבין "בעלי חשיבה מתפתחת". ובמילים שלה: "תבנית החשיבה המקובעת מונעת מתוך האמונה כי תכונותינו הן בבחינת מוצר מוגמר ובלתי משתנה והיא יוצרת צורך מיידי להוכיח את עצמו פעם אחר פעם... תבנית חשיבה מתפתחת... נשענת על האמונה שבאמצעות רצון ומאמץ נוכל לטפח את התכונות הבסיסיות שלנו... אין אדם שלא יוכל להשתנות ולהתפתח באמצעות יישום והתנסות" (כוחה של נחישות, עמודים 14-15).

כלומר – כשאנו מתמודדים עם משימה או אירוע באמצעות הכלים והניסיון שבידינו, ואיננו מקבלים את התוצאה הרצויה, בעלי החשיבה המקובעת יסיקו שאינם מוכשרים להצלחה בתחום הזה, בעוד בעלי החשיבה המתפתחת יבינו שעל מנת להצליח הם צריכים לרכוש כלים חדשים או לגשת למשימה מכיוון אחר.

דווק מסבירה שבעלי החשיבה המקובעת יעדיפו להמנע מאתגרים ומשימות חדשות מהחשש לכשלון, בעוד שבעלי החשיבה המתפתחת ישמחו למשימות מאתגרות, מתוך רצון וסקרנות ללמוד ולהתפתח. בעלי החשיבה המקובעת יראו במשימות תחרות בינם ובין האחרים, בעוד בעלי החשיבה המתפתחת ישמחו ללמוד האחד מן השני ולתרום לאחרים מהידע והניסיון שצברו.

באימון אנו מכנים את בעלי החשיבה המקובעת "מושלמים" מאחר והם משתדלים להיראות מוצלחים בכל מצב, חוששים להודות באי הצלחה או בטעות, וחיים בפחד שמא הם או אחרים יגלו שהם אינם מוצלחים כפי שהם נראים. הם לעיתים יעדיפו לחיות חיים אפורים וחסרי התפתחות, מאשר "ליפול" באי הצלחות. בניגוד להם, בעלי החשיבה המתפתחת המכונים באימון "מצויינים", ששים על כל אתגר, מחפשים משימות ואתגרים, וחושבים שלא רק שאין אדם שאינו טועה, אלא שהטעויות הן מקפצה להצלחה.

ידוענים רבים, חוו אי הצלחות רבות בדרך להצלחה,
מה היה קורה לו היו מסיקים מכך על יכולתם ומוותרים?
בטהובן כונה על ידי המורה שלו חסר תקווה כמלחין, ואן גוך מכר ציור אחד בחייו, סוצ'ירו הונדה נכשל בכל מאמציו למכור טבעת בוכנה לטויוטה (כולל חורבן המפעל שבנה ליצירת טבעות הבוכנה, מפעל שנבנה ונחרב שלוש פעמים!!!), ונאלץ לוותר על החלום להשתלב בטויוטה, עד שההצלחה הגיע מאופניים ממונעים שבנה, משם התפתח לחברת הונדה המוכרת כיום, תומס אדיסון ועוזריו ניסו 2000 נורות מחומרים שונים, במשך 4 שנים, עד שהצליחו להגיע לנורה שתצליח להפיץ אור לאורך זמן.

יתכן שאנו מוצאים את עצמנו בחלק מהמצבים אוחזים בגישה זו ובמצבים אחרים בגישה ההפוכה, כך או כך, דווק אומרת, שבידינו האפשרות לבחור ולשנות את הגישה בה אנו מבקשים לנקוט, ועל פיה להתמודד עם אתגרים ומצבים בחיינו.

אם נחזור לשאלת הכותרת - מה כשלון אומר עלינו?
נראה כי הבחירה בידינו להחליט, האם כשלון מעיד שאיננו מוצלחים, או שהינו אתגר על דרך הצמיחה וההתפתחות שלנו.

נסיים בברכת הצלחה והתפתחות, 

לאה

 

מוזמנים להתחבר באינסטגרם - litom_ta_ratzon@

 

לאה ליבנת, מאמנת אישית ומטפלת בNLP בירושלים
מוזמנים לבקר באתר הבית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב