דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עושים סדר. לחיות את מה שחשוב באמת 

מאת    [ 01/04/2008 ]

מילים במאמר: 1323   [ נצפה 2929 פעמים ]


מאת: אילת לבנון

כשרינה נכנסה לחדרי היא החלה לספר לי כמה היא עייפה, כמה אנרגיה היא משקיעה בשתי בנותיה הקטנות וכמה היא מותשת מהחיים הסיזיפיים שלה.
"איפה החיים הקודמים שלי?" היא שאלה בפרצוף מיואש. "כולם אומרים לי לקבל את העובדה שאין חיים קודמים. כולם אומרים לי שאני אסתגל אבל אני חייבת למצוא בתוכי את רינה. את מה שהכרתי ואהבתי."

כבר בשיחה הראשונה התברר שבעבר שיחקה כדורעף עם חבורת בנות ונהגה להיפגש עם חברות באופן סדיר אבל הפסיקה כי אין לה זמן ואין עזרה והיא עייפה.

אנשים המגיעים לאימון מגיעים מסיבות שונות: כי הם במרוץ בלתי פוסק, הם לא מאושרים, הם לא משיגים את התוצאות שרוצים להשיג, אין להם זמן, הם מרגישים פספוס, הם לא מספיק אפקטיביים בעבודה, הם רוצים זוגיות, הם רוצים להצליח. נראה שכאילו כל אדם בא עם סיפור אחר, שונה, אך בעצם להרבה מאד מקרים יש משהו בסיסי משותף: קיים פער גדול בין מה שחשוב להם ובין מה שבפועל קורה במציאות החיים שלהם.

אנו כבני אדם מונעים על ידי מערכת הערכים שלנו שהם אבני היסוד שלנו, הדברים החשובים לנו בחיים. כאשר אותם ערכים באים לידי ביטוי בחיינו, אנו מרגישים שמחה ולעומת זאת, כאשר אותם ערכים לא באים לידי ביטוי או שאינם מכובדים דיים, אנו מרגישים תסכול, צער וכעס.

רינה בעצם מנסה לומר לי שהיא לא רק אמא, שיש עוד כמה דברים שחשובים לה בחיים. חשוב לה מאד ליהנות, לשמור על הגוף שלה, לבטא את עצמה, אך מאז שנולדו הבנות - האמהות הפכה למקודשת. רינה מנסה להיות יעילה, להספיק הכול והרבה דברים חשובים בעצם נדחקו.

שני משפטים שאני כמאמנת אישית שומעת באופן די קבוע הם: "זה או הכול או לא כלום", "הכול חייב להיות מושלם". זה מקום שבו אנו מצפים מעצמנו לטוטליות מוחלטת ודורשנית כך שנעשה את הכול עד הסוף, או שלא נעשה כלום. הרצון שלנו להיות הכי טובים, הכי יעילים, הכי טוטאליים ולהקדיש את כול כולנו, מונע מאיתנו לעשות כאשר זה לא מושלם.
אנו עושים משימה בעבודה כי צריך ודחוף אך שוכחים שיש דברים הרבה יותר חשובים שאנו שמים בצד ומזניחים. אנו מקדישים את חיינו לילדים ושוכחים שיש הרבה דברים שאנו אוהבים ושהזנחנו. לדוגמה, אנו מקדישים את עצמנו לקריירה ומזניחים את הזוגיות שלנו.

רבים מאיתנו שוכחים ביום יום שהחיים שלנו הם מיקשה אחת המורכבת מתחומים רבים ולא רק אחד או שניים. אם נתבונן על החיים שלנו נגלה שבדרך כלל האנרגיה שלנו מושקעת במקום אחד או שניים מרכזיים אך יש עוד תחומים בחיינו שלא זוכים לתשומת לב, לטיפוח, להשקעה וכתוצאה מכך נוצר חוסר איזון שמלווה בתחושת פספוס, תסכול, עייפות ועוד..

מה באמת חשוב לנו בחיים?
הערכה? אינטימיות? חופש? שמחה? בטחון? למידה? אהבה?
מה יהפוך את חיינו למלאים?
כמה החיים שלנו הם השתקפות של מה שבפנים? של מה שחשוב?
איך נראה יום טיפוסי שלנו?
כמה מקום אנו נותנים ומאפשרים לאותם דברים חשובים לבוא לידי ביטוי?
כמה כבוד אנו נותנים לערכים שלנו ואיזה מחיר אנו מוכנים לשלם עבורם?
איזה חיים אנו רוצים לחיות?
מי אנו בוחרים להיות?

מה חשוב לנו? זו שאלה מאד חשובה.
בפנטזיה, היינו רוצים להיות סופרמנים ולעשות גם וגם וגם וגם: שנהיה מרוצים ושנצליח בכול- גם קריירה, גם אימהות, גם להראות טוב, גם להיות בכושר, גם ליהנות מחיים. במציאות - חייבים לבחור. חייב להיות ויתור. מחיר שנהיה מוכנים לשלם אותו כדי לחיות את החיים שאנו באמת רוצים לחיות.

אז מה סדר העדיפויות שלנו?
מה הדבר הכי חשוב שעליו אנו לא מוכנים לוותר? מה פחות חשוב? על מה אנו כן מוכנים לוותר?
איך נארגן מחדש את החיים שלנו בדרך שתשקף את ערכינו, תשלב ביניהם ותאפשר לנו להשיג את המטרות שאנו רוצים להשיג ?

לדוגמא, אם הנאה היא ערך משמעותי עבורנו, לא ייתכן שנשקע במשימות סיזיפיות יומיומיות ונשכח את עצמנו.
כדי להכניס הנאה לחיינו, עלינו לבחון מהם הדברים שגורמים לנו ליהנות, לשלב אותם בסדר היום וליצור לעצמנו את ההנאה גם בתוך היומיום.

דלית (שם בדוי) בת 34, הגיעה אלי לאימון אישי כדי למצוא זוגיות. יש לדלית משרה מאד בכירה ממנה היא נהנית ומסופקת. דלית סיפרה שאין לה זמן לצאת לדייטים מפני שהיא מאד עמוסה בעבודה. כבר בתחילת תהליך האימון התברר שהסיבה האמיתית לאי היציאה לדייטים היא לא העומס אלא העובדה שדלית ראתה בעולם הדייטים שוק בשר לא מהנה ולכן נמנעה מליצור הזדמנויות לדייטים.
הבנו שחשוב לדלית לעשות דברים שהיא אוהבת, ליהנות מהחיים ולא לסבול אך חשוב לה מאד גם ליצור זוגיות ולשם כך עליה לצאת לדייטים. משימת האימון העיקרית של דלית הייתה למצוא דרך לשלב בין שני הדברים החשובים לה מבלי לשלם מחיר כבד מדי שאותו לא הייתה מוכנה לשלם.
במהלך האימון בחנו יחד דרכים שמשלבות בין הערכים החשובים לה, ושאלנו מה יכול להפוך את הדייטים למהנים? אולי לבלות בדייט בקפה ליד הים? לעשות דייטים קצרים ולא מתישים? להצטרף לטיולים שהיא מאד אוהבת כדרך להכיר בחורים? לדעת לעצור את הדייט בנעימות כשהיא מרגישה שלא טוב לה? ובעיקר להחליט שהיא הולכת ליהנות מהתהליך!

כדי לחיות את החיים אותם אנו רוצים לחיות, עלינו ללמוד לעשות בהם סדר. לקחת אחריות. להבחין בין מה שדחוף לבין מה שחשוב. ליזום במקום להגיב. לנהל במקום להתנהל. לבחור ולעשות במקום לתת לדברים לקרות.

גם עולם העבודה מעמיד בפנינו אתגרים רבים וכדי להצליח בעולם זה עלינו לעשות ביעילות את הדברים הנכונים.
במהלך יום העבודה רבים מאיתנו מלהטטים בין מייל שצריך לשלוח, הכנת מצגת לישיבה הבאה, יש דד ליין שהולך ומתקרב, מישהו השאיר הודעה ולא נעים לנו לא לחזור אליו - וכך אנו מתנהלים עוד יום ועוד יום ושוכחים שיש דברים הרבה יותר חשובים שאנו לא נותנים עליהם את הדעת. זה יכול להיות התכנון של השנה הבאה, החודש הבא , יוזמה חדשה שעשויה להקפיץ את החברה, האנשים שעובדים איתנו שפשוט שכחנו לגמרי כמה הם חשובים ועוד.
איך נחלק את הזמן שלנו בעבודה באופן שיהלום את החזון שלנו? את חזון החברה שבה אנו עובדים? את סדרי העדיפויות האישיים שלנו? וכיצד נעשה כל זאת ביעילות?

אייל (שם בדוי), מנהל צעיר בחברה גדולה, הגיע לאימון עסקי כי חש עומס רב בשל התחייבויותיו הרבות הן בעבודה והן בבית. הוא סיפר שכמנהל צעיר הוא עוד לא יודע איך להתנהל ביעילות, אינו מסתדר עם עובדיו והאווירה במשרד מתוחה.
ברור היה לאייל שהוא מאד רוצה להצליח אך הימים שלו דמו למרדף אחד ארוך אחרי הזמן. המשימות הרבות שצריך היה להספיק והלחץ הרב הקשו עליו לבחור באיזו משימה להתמקד ואיך לחלק את הזמן שלו ביעילות. אייל הרגיש שהוא מאד מכוון להצלחה אך חש שהוא אינו אהוב ומוערך על ידי עובדיו. תחושות אלו גרמו לו לחוש תסכול רב כי לבד מההצלחה, שהייתה עבורו ערך חשוב, היו עוד שני ערכים מאד חשובים לו שלא באו לידי ביטוי בעבודתו: הערכה ושייכות.
במהלך האימון זיהינו שאייל ממוקד מאד בתוצאות ובהישגים שהוא רוצה להשיג וקצת שוכח שהוא עובד עם בני אדם. הוא הבין שכדי להשיג את התוצאות עליו לקחת בחשבון את עובדיו. ליצור איתם יחסים אישיים, לרתום אותם למשימות, לגדל אותם, לטפח ולהעצים אותם כצוות עובדים מסור העובד יחד וממוקד במשימה משותפת. אייל בנה חזון ובעקבותיו הציב מטרות וטווה תכנית פעולה הדרגתית להשגתן. אייל התאמן על העצמת עובדיו, על איזון בין משימות דחופות למשימות חשובות, על האצלת סמכויות ותוך זמן קצר יחסיו עם העובדים הלכו והשתפרו.

על מנת ליצור חיים מלאים ומאוזנים אנו צריכים לשאול את עצמנו את השאלה:
איזה כלים עלינו לאמץ כדי להתנהל בהתאם למערכת הערכים שלנו?
בין המיומנויות החיוניות ביותר ניתן לציין את היכולת להציב גבולות לאחרים, לשמור על הגבולות שלנו, ללמוד לומר לא ולבקש עזרה.
אנו רוצים להיות נאהבים, רוצים להיות מוערכים, רוצים להיות טובים, רוצים להיראות חזקים ומתקשים לומר לאנשים לא. מתקשים לבקש עזרה. אנו מעמיסים על עצמנו משימות לא לנו, מתנהלים בקורבנות ובתסכול, מעמידים פנים ומשלמים מחיר כבד. אמירת ה"לא", הצבת הגבולות ובקשת העזרה הם מקומות לא נוחים עבורנו ואנו מעדיפים להישאר באזור הנוחות כדי להימנע מאי נעימות.
כאשר נבין שאמצעים אלה יסייעו לנו לחיות מתוך כבוד לעצמנו ולערכינו, נחווה אותם כאמצעים שעלינו לעבור דרכם כדי להגיע למקום חדש.

תהליך האימון שעברו רינה, דלית ואייל הדגים את חשיבותה של הצבת "מראה" על ידי אדם חיצוני ומיומן. מראה זו מאפשרת לאדם לקבל פרספקטיבה אחרת המשקפת לו את התנהלותו ומסייעת לו ליצור לעצמו מציאות חדשה טובה יותר.

אימון אישי הוא תהליך עוצמתי במהלכו עושים סדר, יוצרים סדרי עדיפויות, מתרגלים מיומנויות, משתמשים בעוצמות שלנו כדי לקדם את עצמנו ויוצרים תוצאות חדשות בחיים.





אילת לבנון (M.A) מאמנת אישית ועסקית www.coach4u.co.il

052-4877621 09-7967272 levanon10@bezeqint.net







כל הזכויות שמורות לאילת לבנון. אין להעתיק, לשכפל, להפיץ או לעשות כל שימוש במאמר ללא אשור מפורש ובכתב מהמחברת.

אילת לבנון היא מאמנת אישית מנוסה וותיקה.
אילת בעלת תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית יישומית ובעלת הכשרה משני בתי ספר לאימון בארץ.
אילת עוסקת באימון וכן מדריכה מאמנים חדשים במסגרת שיתוף פעולה עם שני בתי ספר מובילים לאימון.

אילת מאמנת באחד על אחד וכן מקיימת אימון אישי בקבוצה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב